Skaermet Kabel

Er der ikke nogen der kan fortælle mig om jeg er gal på den eller jeg har
fat i essenscen af et skærmet kabel.....Jeg forstiller mig at grunden til at
et skærmet kabel er mere støj-modstanddygtig end et normalt kabel er at
indstrålet støj "rammer" en stelkappe som er returvejen for strømmen og den
indstrålede strøm så løber ad stelvejen tilbage fremfor at "nå ind" og
blande sig med signal-lederne så der ikke kommer noget støj med
signal-ledningerne men det hele løber tilbage i senderens stel. Er dette
korrekt?

Mvh.
John

Re: Skaermet Kabel

at
den

Hilsen Aksel

Re: Skaermet Kabel
Hey...

Det er er rimelig korrekt... men man skal tænke sig meget om, når man
forbinder skærmen... ex.vis hvis man forbinder den i begge ender og der er
potentiele forskel mellem 2 apperater, så vil du have en "udlignings" strøm
i skærmen, og det er ikke særlig hensigtsmæssigt !...

Skærmen behøves ikke være retur vejen for signalet.. skærmen kan også
sagtens bare være jordet.. ved evt. balanceret signaler.

--
Mvh Kasper

Re: Skaermet Kabel

[...]

Det er ikke kun kabler man afskærmer - meget elektronik afskærmes også
vha. omsluttende metalkasser..
Udefrakommende spænding vil fordele sig jævnt over overfladen på
afskærmningen, således at potentialeforskellen inde bag afskærmningen
er lig med nul. Dermed påvirkes signalet inde bag afskærmningen ikke.
Det er også derfor man siger at det er sikrest at sidde i en bil i
tordenvejr - fordi, hvis lynet slår ned, vil spændingen fordele sig
jævnt over overfladen af bilens karosseri og dermed er forskellene
inden i bilen 0 alle steder.
Huller til vinduer mv. gør så, at det ikke passer helt alligevel. Men
hvis det virkelig var en 100% lukket kasse, ville du "sagtens" kunne
sidde og hygge dig der, mens lynet slår ned... :o)

/Henrik

Re: Skaermet Kabel
Hej Henrik,

Det er normalt ikke "faradaybur-effekten" man udnytter.
I så fald ville det være ligegyldigt hvor tyk afskærmning du benyttede og
så ville du fx. ikke se afskærmninger lavet af tommetykt kobber hvor der
udfræses et lille hulrum til elektronikken, hvorefter et låg med "zig-zag-
riller" for tætning spændes på.

Hvis man kunne sikre at al indstråling ramte afskærmningen i en vinkel på
max. 45°, kunne man klare sig med ret tynd afskærmning, men Murphy skal
nok sørge for at broderparten rammer mere direkte ;-/

Øhhh, der er nu også "huller" i et Faradaybur ;)
Men det har ikke noget at gøre med den støj vi alle vil til livs.

En skærm må derimod ikke have (for mange) huller der er _større_ end... Er
det en halv eller en hel bølgelængde af højeste støjfrekvens ?

Det er så indstrålet "radiostøj", andre forhold gør sig gældende ved fx.
induktionsstøj (der kræver et magnetisk materiale), så det er en pæn
"værktøjskasse" man skal have med sig :)

--
Venlig hilsen,
Søren