Skærm brænder af.

Hej med jer

Jeg har en gammel noname 17" skærm der brænder en BU508 af når der skiftes
opdateringsfrekvens. Nogen her der ved hvad det kan skyldes og hvad der evt.
kan gøres for at afhjælpe det?

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
Hej!

BU508 kan _ikke_ bruges i monitorer. Derimod vil en BU2525AF være fin i
langt de fleste tilfælde. 508'eren kan kun klare 15.625Hz (tv
linjefrekvens) og monitorer scanner jo ved opimod 80kHz så den er altså
et no-go :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Skærm brænder af.
skiftes
evt.

Hej Kim...

Ahhh, der var jo lige noget jeg IKKE havde tænkt på. "Af-fisningen" skete da
jeg skiftede fra 72-70 Hz ved 1024*768. Det er måske også en af grundene til
at den havde meget dårlig fokus så længe den virkede?
Tak for et godt svar. Må indrømme at jeg faktisk havde dødsdømt den da den
brændte transen for anden gang, men så må jeg lige have fat i en 2525'er...

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
Hej!

Du kan næppe konkludere alt for meget inden du får en 2525'er i. Om det
vil ændre på fokus er jeg dog ikke sikker på (det vil kræve en ændring i
højspændingen).

Hvad har du fundet af årsag til linjetransistorens afgang? Løse
forbindelser, lytter, etc?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Skærm brænder af.
skete da
til
den
2525'er...

Hej Kim

Der var en løs forbindelse i den blå farveudgang, og så var
højspændingstrafo og rør-sokkel ikke for pæne, men jeg ved ikke med
sikkerhed om lodningerne var direkte "dårlige". Jeg har ikke haft den fra ny
af, men fik den af en der ikke gad rode med at få den til at køre ordenligt
,så jeg ved ikke nøjagtigt hvordan den har opført sig.
Med hensyn til fokus er (var) den heller ikke ligefrem ubrugelig, og jeg
skal også "bare" bruge den til en ekstra maskine der ikke vil blive brugt i
længere tid ad gangen, så bare den kommer til at køre stabilt er jeg rimelig
tilfreds.
Måske jeg skulle lodde alt på printet ved rørsoklen om. Ville det være en
god idé?

Hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
skiftes
evt.

Hej Kim

Den originale transistor hedder C5148, men jeg kan hverken finde den eller
BU2525AF nogen steder. Hvor f..... køber jeg sådan en? Jeg mangler desuden
en 8,2 nF/2000 V kondensator. Det har den lokale pusher heller ikke.
Please help me!!!!

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.

2SC5148 og BU2525AF kan formodenligt fås hos Telmo

Re: Skærm brænder af.
Hej!

Selvfølgelig ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Skærm brænder af.
Hej!

Det er en 2SC5148 og den erstattes fint af BU2525AF (er nævnt i min databog som
erstatning).

Er 8.2nF kondensatoren defekt? I så fald er det fejlen!

Alle stumperne kan du købe hos elektronikbikse med "speciale" i tv/monitor/osv.
stumper. Her i hovedstadsområdet er det Telmo og JørgenP men de kræver
momsregistrering.

Hvor bor du henne i landet?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Skærm brænder af.
eller
desuden
databog som

Jeps, men det var i et TV, ikke i den pågældende monitor... :-)

tv/monitor/osv.

Jeg er momsregistreret, dog i andet sammenhæng end elektronik, men vil de
handle med folk uden for branchen sådanne steder?

Jeg er fra Svendborg...

Hilsen Lars

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
Hej!

Okay, så er det nok ikke monitorfejlen :)

Dét kan jeg ikke forestille mig skulle blive et problem. Dog skal du nok påregne
at handle for mindst 200,- inden de vil have besværet med ordren.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Skærm brænder af.
de
påregne

Arghhh.... Havde ikke lige forstillet mig at skulle ofre så meget på den
gamle skærm. Men ang. kondensatoren - sker der da noget ved at bruge et par
stykker i parallel?
Og skal det være samme type som der sidder i forvejen? Det ser ud til at den
sidder mellem collector på en BU508 og stel... Og ja, denne BU508 var OGSÅ
feset af...

Hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
Hej!

Du kan jo købe andre stumper eller hvad det nu skulle være. En
erstatningsfjernbetjening til tv'et f.eks.

Næh, bare de kan klare min. 1600V.

Der findes flere forskellige typer. Men hvis kapacitet og spænding passer så er
det sikkert ok.

Det er også 100% sikkert...!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Skærm brænder af.
den
så er

Prøver sgu lige på marked om der skulle være nogen der har en liggende.

Tak for hjælpen...

VEnlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Skærm brænder af.
hej lars

bu2525 fås hos www.pc-elektronik.dk til 15 kr det er da mere overkommeligt
:-)