Skades en kondensator af kortslutning?

Elhegnsgeneratoren virker ikke.

Jeg tog den ud af stikkontakten, og bar den ind til værkstedbordet og
åbnede den.

Jeg kom til at røre ved ladekondensatoren, og fik et gevaldigt rap over
fingrene...

Så kortsluttede jeg den, og der kom en flot gnist.

Så satte jeg apparatet til 230v igen, og tog det fra igen.

Nu målte jeg spændingen med et DVM, og nu faldt den så hurtigt, at jeg
ikke burde have fået et rap den første gang.

Kan kondensatoren blive skadet af kortslutningen?

Generatoren består ved et hurtigt kig af en ensretter, der oplader en
kondensator, og en halvleder i TO220-hus, få andre passive komponenter
og en trafo. Men den laver ikke nogen pulser.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Skades en kondensator af kortslutning?
Normalt ikke. Hvor hurtigt spændingen over kondensatoren falder ved
måling med et voltmeter afhænger udelukkende af voltmeterets indre modstand.

F.eks. ældre (gamle) universalinstrumenter havde typisk en indre
modstand på 20.000 Ohm/V=.
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Site Timeline