skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

hej

jeg skal have tryllet et lille kredsløb sammen, hvor jeg skal have aktiveret
en indgang i min arduino vha en "ringetone" der spilles af en bærbar pc.

Jeg påtænker at jeg vil lave et jackstik der skal indsættes i computerens
lydudgang, (nogle pc´ere slukker for højttalerene i pc´en når der kommer
jackstik i, så sætter en lille HT på også)

Men nu er min spørgsmål så,, hvordan får jeg skabt denne indgang, kan jeg
bruge en simpel transistor som jeg tilslutter til "+" signalet fra
lydudgangen, som så åbner transistoren når der kommer lyd?`

Eller andre der har bedre ideer?

Det er forskellige pc´ere der skal bruge systemet, så der kan ikke
installeres noget på maskinen..

//Brian

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

Kan du ikke måle det med en ADC?

Husk at tænke på hvordan GND er på PC'en, hvis ikke PC'en er jordet får du
"115Vac" på GND i forhold til Jord...

Kasper

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

Det er lidt spisfindigt.. for pc´en sidder i en bil, og bliver drevet af en
12vdc til 230vac inverter, jord er det jo så ikke så meget af..

Hvad er en ADC ?

Skulle jeg istedet som Birger foreslår, sætte en optokopler på lydudgangen,
og bruge den til et det det andet system, som er 12V styret fra bilen..

Så har jeg da ligesom adskildt de to kredse..

Men er der noget teri der fortæller hvor stor spænding der er på en
lydudgang, så jeg ved hvordan jeg skal tilslutte optokobleren.. ?

//Brian

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

Har du mulighed for at tage lyden/signalet fra line udgangen og 5V forsyning
fra USB, så du har 2 stik?

Så kan du lave det med en transister/opamp der driver en optocopler, så er
det isoleret fra ;)

Kasper

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

Analog til Digital Converter. Ellers er Google et godt sted at søge info.

Ved ikke om du kender denne side: http://www.epanorama.net/ men har på
fornemmelsen at det ville være en god ting at du kikkede lidt på den. :)

Mvh Hauge

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)
LED formulerede spørgsmålet:

Tror jeg ville bruge noget opto-kobler, for at adskille.
Og måske overveje at bruge USB i stedet for lydugang.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

Hej, jeg sE5% dette soF8%rgsmE5%l lidt sent, men svarer alligevel:
Til noget stationE6%rt mikroskopudstyr bruger jeg linieudgangen fra et
lydkort til at aktivere et kamera.
Det er nogen tid siden jeg lavede udstyret, men jeg mener at
signalniveauet pE5% linieudgangen er omkring de 100 mV. Det kan ikke
trE6%kke en optokobler direkte.
Desuden er lydkortets udgange normalt AC koblede, dvs hvis du laver en
applikation der kun belaster den ene halvbF8%lge af signalet, fE5%r du pE5%
et tidspunkt ladet koblingskondenstoren op, og sE5% nE5%r spE6%ndingen ikke
det nieau der skal til for at aktivere din applikation.

Du skal nok over i noget med en ikkeinverterende opamp koblet sE5% den
fE5%r hF8%j indgangsiompedans, men alligevel med en modstand pE5% en 100k
-1M fra indgangen til stel for at aflede sE5% opampens bias strF8%m ikke
til sidst fE5%r opladet koblingskondensatoren i lydkortet.

Hilsen Kim

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)
aktiveret

Hvis du vil lave noget der lytter efter en eller flere toner, så se efter
sådan noget som LM567
Hvis du bare vil vide om der kommer lyd eller ej, så er det jo bare at
forstærke lydsignalet fra computeren lidt op (½ LM358) og ensrette signalet
og så bruge den anden halvdel af din LM538 som comperator.

Begge dele kan med fordel laves så det er forsynet fra din PC (evt. fra 5V i
et usb stik) og så forbindes videre med en optocoupler.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Det var en god idé med den tonegenkender, jeg havde ellers tænkt mig at
begrense det på tiden tonen kommer ud.. at toene skal min. være x antal
sekunder før jeg aktiverer en udgang.. men det må jeg lige tænke lidt over
hvordan jeg vil gøre.

//Brian

Re: skabe en slutte ud fra lydudgang fra pc (arduino)

kun

det vil stadig være en god ide at teste om tonen er der i en passende tid.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Site Timeline