Skab røgudvikling - også lidt off topic

Jeg har til en præsentation brug for at skabe en lille lokal
rødudvikling af kort varighed (måske 5 sekunder). Jeg vil meget
gerne kunne aktivere det på afstand (1 meter) via et elektrisk
signal. Konkret skulle størrelsen på røgudviklieren gerne være så
lille som muligt (max en halv tændstikæske). Røgudviklingen må
ikke være giftig.

Har nogen en god idé?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Mon ikke folkene i modeljernbanebranchen (dk.fritid.jernbane.model) kan
hjælpe, eller folk fra teater/film/event verdenen, men de er nok for store.

/carsten

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Du siger ikke så noget om hvor meget røg du ønsker eller om du selv vil
lave udløseren. Men tøris kan da udvikle noget røg når det proppes i
varmt vand; om det er nok må du selv vurdere. Anordningen til at udløse
det må du så selv finde på; der findes jo næsten uendeligt mange
løsningsmuligheder. :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
TF8%ris pE5% tE6%ndstikE6%skestF8%rrelse ??? :-) hvor fE5%r man det, vi
kF8%ber det som "pastiller" der er tykkere og i 1BD% kilo's poser :-).

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Hej Lars

Jeg tror at i forretninger der sælger rekvisitter til tryllekunstnere
og teater kan man købe noget pulver der udvikler røg ved
forbrænding, ellers kan man finde opskriften på nettet.
Til at tænde det med bruger du en lommelampepære hvor
du forsigtigt har knust glasset, f.eks. i en skruestik, den
tilslutter du til et batteri med et par tynde ledninger, der er
kun en ulempe ved den slags detonatore, de virker kun
en gang.

Mvh Max

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Et stykke ståluld over et 9V batteri gør det samme...

/Nygaard

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Og hvis det så dyppes i glycerin, mon det så ikke vil virke?

/carsten

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Hej Carsten

I mange røgmaskiner bruger man bananolie.

Mvh Max

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Det var vist i "gamle dage". De fleste bruger en speciel røgolie, som sælges
der hvor de sælger røgmaskiner.
Kravet var at røgen skulle være ufarlig, det er den ikke med bananolie. Der
advares flere steder mod dampene fra bananolie, f.eks. her
http://sekretariat.dk/naar_klokken_ringer/drama.htm

<SNIP>
Røgeffekter
Anvendelse af tøris anbefales ikke. Risikoen for at få hudskader er stor.
Det fortrænger desuden ilt, og der kan opstå ilttomme områder nær gulv. I
stedet kan røgolier anvendes. Men kun røgolieprodukter leveret med
leverandørbrugsanvisning, som kan godtgøre stoffets ufarlighed. Bananolie
kan fx ikke anvendes, da det bærer mærkningen "undgå indånding af dampe".
</SNIP>

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Ja, i gamle dage, men problemer med at nogle røgmaskiner havde en uønsket
effekt som flammekaster pga for høj temperatur..

Moderne røgvædske er glykolbaseret..

En model kunne være at bruge f.eks en 5W effektmodstand nedsænket i
røgvædske... En kraftig strøm gennem modstanden varmer røgvædsken op til det
punkt hvor den fordamper..

Lars: hvis du smider en mail med din adresse kan jeg sende en sjat røgvædske
til dig med posten, hvis du vil afprøve løsningen..

snipped-for-privacy@gmail.com

/peter

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Tak for tilbudet, men det er ikke nødvendigt. Jeg har fået noget væske af
den slags som bruges i diskotektsrøgmaskiner. Jeg har netop afprøvet noget
af det og det virker!!! Jeg hældte 1 dråbe (!) i en aluform til et
fyrfadslys og tændte så stearinlyset nedenunder. Det gav en røgudvikling i
ca 20 sekunder, hvilket er rigtigt fint for mig. Problemet for mig er nu
blot at  få væsken varmet op uden brug af ild. Der er nævnt noget med at
sende en kraftig strøm gennem en lille modstand, som derved varmes hurtigt
op. Kan jeg bruge et 9 volts batteri og i så fald hvilken modstand skal jeg
så bruge. Efter at have set testen med lyset som varmekilde er jeg
overbevist om at opvarmningen skal ske meget hurtigt, dvs. jeg har brug for
en nærmest rødglødende modstand. Jeg forestillede mig så at klæbe lidt vat
eller lignede på modstanden og så fugte dette vat i røgvæsken og så sætte
strøm gennem modstanden. Hvad type modstand kan klare det?

Håber nogen kan hjælpe elektronik-novicen det sidste stykke på vejen.

Lars

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

hvis du laver dig en lille skål og vikler en modstand af konstantantråd og
smider ned i har du en hurtig opvarmlig modstand. det er nok det letteste.
man kunne tage en ptc modstand og sprøjte væsken på når man skal have røg.
besværlig løsning.
konstantantråd er noget ståltråd med en høj og konstant modstand. jerntråd
kan også bruges. men det er ikke lige så godt.
i en pansret bil har man en beholder til koncentreret kølervæske som ledes
ud i udstødningen i tilfælde af angreb. blot for at lave røgslør. meget
effektivt.

Jacob

Jacob

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic
Hej Lars

Hvis du har er RENSLET (ståluld med sæbe) i køkkenet, så prøv at
hælde lidt af væsken på det og sæt et 9 volt batteri til i enderne.

Mvh Max

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Og hvis man vil bruge dem flere gange, kan man bruge den "pære" der
sidder i en gastænder.

Bo //

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Fx <http://www.pegani.dk/ .

Ellers har skadedyrsbekæmpere røgpatroner, der danner ufarlig røg til
sporing af utætheder i kloaksystemer, og skorstensfejere har røgpatroner til
at spore utætheder i skorstene etc. En smule pulver fra en patron er sikkert
nok til at give røg i 5 sekunder.

--
TA

Re: Skab røgudvikling - også lidt off topic

Hvad med: http://www.electricstuff.co.uk/smokegun.html

Site Timeline