Sinus på Dac...

Hej,

Jeg har et lille issue med et signed 16bits værdi der bliver sampled ud der
kommer til at se forkert ud...

jeg har lavet min bedste frihånds tegning her:
http://rapzak.mine.nu/sinus.jpg

nogle der kan gennemskue hvad der er sket med mit signal?

Jeg har en ide om at det er de 2 bytes der kan være byttet eller LSB/MSB
problem, eller kombination af begge..

eller måske noget compiler værk, men når jeg tjekker mine værdier i bufferen
inden de samples ud ser det rimelig ok ud..

Kasper

Re: Sinus på Dac...

Et gæt, så har du et enkelt bit den er gal med, sikkert det øverste.

Det tror jeg ikke det er, det ser mig ud som om at den ved top/bund skifter
offset, så kik på øverste bit.

Mvh Hauge

Re: Sinus på Dac...

Ja, jeg er med Hauge her, oplevede et signal der ligner din tegning
engang for 10-15 år siden i AmosProfessional (et udvidet basic sprog til
Amiga). Det var et problem med en bit, en logisk konklution er MSB, da
det tydeligvis har stor indflydelse. nu siger du selv den er signed, nu
er du vel ikke kommet til at gå over 32768 i dine data? ved 16bit må din
talrække vel gå fra -32768 til +32768 (16bit = 65536, hvilket også var
afstanden af lysår på ormehuller i "Frontier Elite II" spillet, men det
er komplet urelevant..)

Så tjek at du ikke går over 32768 i din beregning af punkter på den fine
sinus kurve :)

/Jan Rasmussen - on memory lane with the flu

Re: Sinus på Dac...

Jeg vil tjekke lidt på det, men værdierne er generet af et audio program på
pc'en, og det ligner de ligger rigtigt i bufferen, men der er noget med
delayed første bit på I2S standarden.. så det kunne være der det går galt...

Syntes bare det er underligt hvis det er det første bit, at det både sker på
positiv og negativ side af signalet... men intet af det her virker logisk
for mig lige nu..

Kasper

Re: Sinus på Dac...

Men det betyder jo ikke at data fra programmet og de data som din D/A skal
have, er kompatible.. Der er forskel på en D/A til audio (+- ud) og en alm.
med kun positiv ud.. Kik i databladene.

Mvh Hauge

Re: Sinus på Dac...

der er forvirring imellem 2-complement og offset binary

MSB er invertered

-Lasse

Re: Sinus på Dac...

Lugter langt væk af signed/unsigned problem. Ser der ofte i min VHDL
simulator, hvis jeg glemmer at klikke på "signed" propertyen for
signalet.

Kai

Re: Sinus på Dac...

Fejl fundet:

Audio I/F format, I2S format (first bit is delayed) (3) *
Audio I/F format, non delayed formats

Første bit skulle ikke være delayed som i det lib der følger med...

Så i havde alle ret, Sign bit manglede formentlig at blive læst

Kasper

Site Timeline