Simpelt transistor problem

Det er tilladt at grine, men jeg er løbet ind i et problem, jeg troede var
såre simpelt at løse.
Miljøet er en bil (12V DC)
Jeg har en pære (0,1A) der er stelforbundet på den ene side, og den skal
tænde når en timer lægger stel på en af sine udgange. Pæren kan ikke
forbindes til + istedet.
Jeg troede jeg kunne klare det ved at bruge en PNP hvor der mellem B og C
blev monteret en 10K modstand, og pæren koblet på E, C koblet på + og
styresignalet på B
Det virker bare ikke, pæren gløder hele tiden, og transistoren bliver godt
lun når jeg lægger B til stel.

Når i er færdige med at grine, kunne jeg godt bruge et løsningsforslag :)
Elektronik på ungdomsskolen i `84-`86 hængte åbenbart ikke godt nok fast i
huskeren :)

Martin

Re: Simpelt transistor problem
Martin Bjerre forklarede den 10-03-2010:

Byt om på C og E på transistoren..

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Simpelt transistor problem

news:4b97d503$0$274> Byt om på C og E på transistoren..
Selvfølgelig....hvor dum har jeg lov at være. Tak :)

Martin

Re: Simpelt transistor problem

Hmmmm, uden lige at have lavet en tegning vil jeg sige:

PNP transistor (korrekt dimensioneret).
Styresignal gennem passende formodstand til B.
E til +12V
C til Pære.

Lavt styresignal får transistor til at åbne for 12V til pæren.

mvh
Kåre

Re: Simpelt transistor problem

Ups:

- og en pullup modstand fra basis til +12V så den lukker når styresignalet
er højt/åbent.

Kåre

Re: Simpelt transistor problem

Det er præcist sådan jeg har lavet det, og det virker nu. Det var den dumme
automekaniker der havde byttet om på E og C :)

Martin

Site Timeline