Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Jeg har lige et lille simpelt kredsløb jeg ikke lige kan huske hvordan jeg
kan konstruere så håber der er nogen her der kan hjælpe.

Jeg har et trådløs headset der har en AUX udgang der bla. Kan bruges til en
rør løfter.

Den har en fast udgangs spænding på 10 V plus 2 ben med et styresignal. Når
den er OFF er der uendelig modstand via de 2 ben og når den er ON er der 150
Ohm over dem.

Det skulle jeg så gerne have lavet om til at den kan give en kort puls
(under et sekund) lige i det den kommer over på ON og igen en impuls  ved
OFF, der skal så kobles paraelt ind på en kontakt på en telefon en normal
tast der kan bruges til at lage kald og ligge på med.

Håber der er nogen der kan hjælpe med sådan et kredsløb og dirgram, er
desværre for længe siden jeg har lavet sådan noget. Andet end at jeg ved at
det må kunne gøres med nogle transistorer og kondensatorer. Lidt i stil ala
en multivibrator der kan få 2 pære til at blinke på skift.

På forhånd tak.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

f.eks. en 74hc221 kan klare det
Det er bare en MMW

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?
Den må jeg desværre sige jeg har lidt svært ved at se hvordan kan bruges
elelr ihverfald skal forbindes for at få denne funktion. For den må jo kun
lige give en kort impuls ved ON og ved OFF, den må ikke holde pulsen.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

4538 burde kunne klare det.

--
mvh Uffe

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?
som jeg umiddelbart kan se har den da samme funktion som 74hc221

Så må desværre sige jeg har list svært ved at se hvordan det skal kobles
sammen for at få den ønskede funktion.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Se på side 12 i databladet.
Hint: 'Risnig edge' og 'Falling edge'

PS, det er lettere at læse hvis du svarer under det quotede :-)

--
mvh Uffe

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?
Nu er det så vidst et vidt begreb alt efter hvilket datablad men bruger for
dem jeg har fundet indeholder kun 11 sider.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Kan også være jeg har udtrygt mig lidt forkert men det jeg søger er noget
der kan give denne her funktion
http://www.centauri.dk/elektronik/timing.jpg

Hvor Indgang A er signal fra mit Headset som er højt så længe jeg snakker
Og Udgang Q skal lige give en kort impuls med start og igen ved afslutning
af en samtale.

Håber det evt kan hjælpe lidt mere til hvad mit problem er.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Hvis du sætter en mmv til at trigge på rising og den anden til at trigge på
falling,
de 2 udgange fører du så til en 2-input-or-gate.
Hvad kommer der så ud af or-gaten?

--
mvh Uffe

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Siger mange tak det var lige det der skulle til for at de sidste brikker
fald på plads :-)
Så var det jo simpelt nok alligevel.

1000 Tak.

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Bedre beskrivelse af opgave medfører som regel bedre besvarelse :-)

Velbekomme.

--
mvh Uffe

Re: Simpelt kredsløb der kan give 2 pulser, hvordan ?

Datablad findes her:

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/12185/ONSEMI/MC74HC4538A.html

--
mvh Uffe