Simpelt elektronisk spørgsmål: Serie- eller parallel-forbinde dioder...

Hej alle,
Håber nogen kan hjælpe min *meget* rustne elektronik-viden:

Jeg vil gerne have 6 dioder (blå 3mm, ~3.8V/~0.2A) sat i serie på 12V.
Min formodstand er på 460 ohm.
Er der muligt?

Med 3 dioder virker det fint.
Med 4 virker det pludselig ikke mere... er lidt i tvivl om det er spænding
eller strøm der mangler. Hvis hver diode æder ~4V forstår jeg det godt,
men...

Jeg har målt spændingsfaldet over modstanden til ca. 8V, og efterfølgende 4V
over hver diode (v/3 stk). Der er således 20V henover kredsløbet - hvordan
er det muligt? Min forsyning giver kun 12V.

Skal jeg i stedet parrallel-forbinde, hvis jeg vil have 6 dioder?

///JJ

Re: Simpelt elektronisk spørgsmål: Serie- eller parallel-forbinde dioder...

4V

Hvorfor ikke bare lave 2 grupper med 3 dioder og 460 ohm i serie og derefter
sætte de 2 grupper i parallel, det bør virke.

hilsen
Ole

Re: Simpelt elektronisk spørgsmål: Serie- eller parallel-forbinde dioder...

4V

Dit voltmeter har en stor fejlvisning. Hvis det er batteridrevet trænger det
måske
til nye batterier

Aage

Re: Simpelt elektronisk spørgsmål: Serie- eller parallel-forbinde dioder...
Hej,

Nej.
Men er du sikker på dine opgivelser - skulle det ikke være 20mA (0,02A) ?

3 dioder a' 3V8 = 11V4  rest til faldmodstand (12-11,4) 0V6
0V6 / 460 Ohm = 1,3mA (ikke hvad jeg vil kalde _fint_ ;)

Hver diode skal have de ~3V8 over sig og der skal også være spænding over
modstanden.

Med 3 LED's ser det sådan ud:

        0V6  3V8  3V8  3V8
+12V O--[R]--|>|--|>|--|>|--+

  0V 0----------------------+

Spændingen over modstanden findes: 12V - (3,8 + 3,8 + 3,8) = 0,6
Strømmen der kan gå bliver så:
I = 0,6 / R
Eller beregn en anden modstand med:
R = 0,6 / I
Fx. 0,6 / 0.02 = 30 Ohm

Det er dog en meget lille spænding at have over modstanden, små ændringer i
forsyningsspændingen giver store forholdsvis ændringer i strømmen, så jeg
ville nøjes med 2 LED's og en modstand og så lave 3 "kæder".

+12V O--+--[R]--|>|--|>|--+
        |                 |

For 20mA skal de 3 modstande så være (12-3,8-3,8)/0,02 = 220 Ohm

Du sidder i et usandsynlighedsfelt af stor magnitude ;)

Se ovenfor.

--
Venlig hilsen,
Søren