Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand ga tes

Simpelt? Lige nu sider jeg og bryder min hjerne med:

Jeg har to kontakter: A og B
og en pære.

Pæren lyser når kontakt A trykkes ned, og fortsætter med at lyse når
denne slippes.

Kontakt B afbryder.

Hr. underviser påstår hårdnakket, at ovenstående kan klares med 4 nand
gates. Nogen som har lyst til at give et bud?

(Jeg er lige nu nede på 6 gates :-)

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Så fik jeg det da kogt ned, vha lidt boolsk algebra..

Q = A&!B + !B&C = !( !(A!B) & !(!B&C) )

Voila, 4 nand gates

Når Q er sat, lyser pæren.

Dog står min probe, i electronics workbench, og blinker vildt, når
simuleringen starter (A=B=0) - indtil A sættes første gang? Men nu
virker det da sådan cirka :-)

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Det kan vel gøres med én AND gate... Eller to NAND gates!
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/image1.jpg

Nåhja, men det var vel ikke den løsning du søgte? ;)

Brian

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Nej, den løsning er nok ikke brugbar lige her, hvor det skal 100%
digitalteknik, men et ok bud :)

Et andet krav til opgaven var forresten også, at kontakt B altid
afbryder - også selvom A er sat. Dit kredsløb lyser vist når begge
kontakter er sat.

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Nej så kortslutter det strømkilden ;)

Brian

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

Hvor kom C fra ?
(Hvis det er en mellemvariabel bør du også give dens funktion separat).

--
Venlig hilsen,
Søren

C er den samlede udgang, der også bruges som indgang -> Når kredsløbet
først er tændt, så forbliver det tændt, selvom kontakt A slukkes.

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Hej,

$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

Hmmm, så burde den jo hedde Q :)

Du skriver til Brian
"Et andet krav til opgaven var forresten også, at kontakt B altid
afbryder - også selvom A er sat. Dit kredsløb lyser vist når begge
kontakter er sat."

Hvad sker der hvis A hænger høj og der kommer en slukpuls på B, der
forsvinder igen _mens_ A stadig er høj (det må vel, jfr. dit udsagn, ikke
føre til at den skifter høj på udgangen igen) ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Okay, Q ville måske have været et bedre navn :)

Mht at A hænger, hvorfor gøre det mere besværligt? :) Lad os kalde det
et hul i opgavebeskrivelsen, den siger blot, at når B er sat, skal pæren
ikke lyse.

Kontakterne har også hver en fjeder, så for at situationen skal kunne
opstå, skal man stå og trykke på begge kontakter samtidigt.

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

En "normal" S/R-FF med to NAND-gates?

Torben

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Hej Torben,

Indlysende, men der måtte vist ikke bruges (pull up) modstande.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg skulle løse opgaven med en enkelt "pakke", en 7400 med 4 nand gates.

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Jeg ville da bruge en PIC10F200 i SOT23 hus:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41239A.pdf

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

All things must come to an end, including this message!

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Og hvis det skal gå hurtigt en AVR :-)

Benny

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Den Thu, 2 Dec 2004 07:48:13 +0100, "Benny Højvælde"

Mon ikke en PIC er hurtig nok så længe det drejer sig om noget med
trykknapper.

Og så koster den kun 3 kroner.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

If you don't get this message, let me know right away!

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Hvor kan du få den til 3 kroner?

Brian

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Den Fri, 3 Dec 2004 05:03:44 +0100, "Brian Lund"

Okay, det er ikke enkeltstyksprisen men en "budgetary price" på $0.55.

Til sammenligning er den opgivne pris på PIC16F876A $4.29 altså cirka
24 kroner.

Med en udsalgspris på omkring 50 kroner for '876A skulle den lille
kunne fåes for 6 kroner.

Men den kan vel også fåes som vareprøve hvis 6 kroner er for dyrt :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Ditto means never having to think for yourself

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates

Ja men spørgsmålet er hvor? :)
(3 samples holder jo ikke længe)

Den kunne nemlig være fin til I2C, og billig! - Ja så ville jeg ikke
"spilde" 25 kr på en 89c4051 hvis jeg ku få sådan en lille fix en til næsten
ingenting ;)

Brian

Re: Simpelt digitalt kredsløb med 4 nand gates
Den Mon, 6 Dec 2004 05:19:49 +0100, "Brian Lund"

Hvis du køber en hel rulle kan du vel få den noget ned i pris.

Jens   OZ2JP   callto://jensep

And thus ends another liberal's nonsence message.

Site Timeline