simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Hej NG

Jeg bor i et lidt upraktisk hus hvad angår at kommunikere fra den ene end
e til den anden ende af huset - simpelthen for mange niveauer og dører.

Derfor tænkte jeg på at installere et samtaleanlæg med minimum 3 enhe
der (ABC)som alle snakker med alle enheder samtidigt (A->BC, B->AC, C->AB).
 Jeg ønsker ikke en telefon central med trådløse enheder, men blot en
 knap på vægen hvor man kan kalde alle de andre enheder op og snakke fr
em og tilbage (Walkey talkey funktion).

Alternativt tænkte jeg på at bygge en buzzer som en ringeklokke og en t
rykknap, og så kan vi aftale nogle interne koder med hvor mange gange man
 skal "buzze". pointen er at man giver lyd til alle de andre etager samtidi
gt.

Jeg har været ved at lede på dba efter noget, men uden det store held.
Og hvis jeg køber elektronik til at lave en simpel buzzer funktion og nog
le trykknapper er 300kr hurtigt brugt og det synes jeg er lidt dyrt for fun
ktionen.

Er der nogen som har en ide til hvordan man kan lave det på en super bill
ig måde? Jeg tænker på at trække ledninger mellem etagerne, så de
t ikke skal være trådløst. Hvis man kan skaffe nogle gamle brugte try
kknap telefoner og ombygge højtaleren i den til en buzzer, eller måske
noget helt andet.

Lad mig høre jeres ideer

Filip

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom
Filip skriver:

3 DECT telefoner og en central. Købes brugt til ingen penge

Eksempelvis:
http://www.dba.dk/traadloes-digital-dect-telefon/id-1004259280/

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Jeg er ikke interesseret i at have flere standby enheder i hjemmet som skal
 lades op hele tiden. Så meget kommer det ikke til at blive brugt. Jeg g
år ind for en hard wired løsning.

Filip

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom
Hej Filip

Billigere og bedre end dette bliver svært at finde

http://www.dba.dk/samtaleanlaeg-panasonic/id-1004548941/

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Så vidt jeg husker fra dengang i forrige årtusinde, hvor jeg rodede med
samtaleanlæg af den type:

Hovedstationen kan tale med understationerne, men understationerne kan
ikke tale sammen.

Så skal man have hovedstationer alle steder.

Måske noget som dette. Intercom over mains.

(Amazon.com product link shortened)

Kræver at alle stationer er på samme fase.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom
Eller at man monterer sådan en
http://www.kemo-electronic.de/en/House/Home/M091N-Phase-Coupler-for-Power-Line-Products.php

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Jeg kan ikke se, hvor man taler i den ??

Bo //

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom
Det gør man bestemt heller ikke, men den udvider anlæggets muligheder
til flere faser.

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

e snakke mellem alle enheder samtidigt :( Kun mellem base og satelit og til
bage.

Filip

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

e mellem alle enheder samtidigt :( Kun mellem base og satelit og tilbage.

Er der ikke nogen som byder ind med muligheden for at lave et simpelt ringe
apparat? Hvordan laver man selv en billig elektronisk ringeklokke?

Karl Erik.

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

;-)

--
Uffe

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ljKX9Om7Z4s

:-)

Karl Erik.

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Han skal naturligvis have creditfor den dramatiske effekt med

induktionskogeplade neden under eksperimentet?

Mvh. Uffe Ravn

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

http://www.youtube.com/watch?v=jKFTAobM-l0

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Har alle mobilabb. ikke fri sms nu om dage?

Nogle har vist også "Fri tale".

Karl Erik.

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom
Vi har med held en trådløs ringeklokke på sønnens værelse og "knappen" i
køkkenet, virker super :-)

Re: simpelt byg-selv-hjemme-Intercom

Hej Filip

Dette kredsløb burde kunne udvides til n-styks.

Fortæl gerne om det rent faktisk virker.

Fx ved jeg ikke om fravær af modtagerenheder vil give rundhyl.

Full-duplex Intercom.
No complex switching required, Simple circuitry, 6-12V supply:
http://www.eeweb.com/blog/extreme_circuits/full-duplex-intercom
Backup:
https://web.archive.org/web/20131216162657/www.eeweb.com/blog/extreme_circuits/full-duplex-intercom
Citat: "...
a special circuit is used to avoid that the loudspeaker output can be
picked-up by the microphone enclosed in the same box, causing a very
undesirable and loud ?howl?, i.e. the well known ?Larsen effect?. A
?Private? switch allows microphone muting, if required.
At the same time, as both Collectors of the two intercom units are tied
together, the 180° phase-shifted signal will pass to the audio amplifier
of the second unit without attenuation, so it will be loudly reproduced
by its loudspeaker. The same operation will occur when speaking into the
microphone of the second unit: if R7 will be correctly set, almost no
output will be heard from its loudspeaker but a loud and clear
reproduction will be heard at the first unit output.
..."

Det vil nok være en god idé at lade mic og højttaler sidde i
neopren/silikone ophæng, så kassen ikke transmitterer så mange frekvenser.

/Glenn

Site Timeline