Simpel UPS til bilen?

Bilens 12V-stik slukker idet motoren startes (hvilket vel er OK).

Hvordan laver jeg en simpel backup, der fanger de 5-10 sekunder, der ikke
er strøm til ungernes "Far til fire" (der skal startes forfra når det
sker, desværre)?

Jeg tænker at tage et lille blysyrebatteri og hægte det på
cigarettænderen på en eller anden vis.

Forslag?

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?

en enkelt diode burde ku' gøre det

-Lasse

Re: Simpel UPS til bilen?
snipped-for-privacy@fonz.dk har bragt dette til os:

... evt kombineret med en lyt af en slags - kommer vel lidt an på, hvor
meget strøm dimserne bruger (og hvor længe bilen er om at starte).

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Simpel UPS til bilen?

Det er ikke noget videre... der er en lille 230V-adapter med, der er
ratet 9VDC/1,5A på udgangen. Den kører skærmene fint på.

Kan du evt. skitsere kredsløbet?
Hvor meget ladekapacitet i lytten? Jeg har f.eks. en 10000uF 40V liggende.

Er det noget med lytten over terminalerne på batteriet og dioden i serie
med batteriet for at hindre det i at lade på bilen?

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?
Steen Suder kom med denne ide:

Dioden mellem batteriet (Anode) og lytten (Katode) - lytten til
adapterne.
Eller (fordi jeg lige blev forvirret - der kan faktisk være involveret
flere batterier her... Er der batterier i afspillerne?)
Fra bilens + gennem dioden til + på lytten, til + på afspillerens
indgang. Minusser forbindes bare sammen (bilens, lyttens og
afspillerens).

9V 1.5A
Du har min 15V på bilen når den er startet - 12 når den ikke er. Så det
er formentlig lidt mere end 1.5A.
Principielt skal du have 1F pr A pr sekund.... Så store lytter laves
vist ikke. ^^
Men det er vel i virkeligheden mere et spørgsmål om hvor langt ned
spændingen må falde, før afspillerne taber tålmodigheden...
Og det er nok ikke sådan at sige - så foreslår du prøver dig frem. De
10000uF kan måske gøre det. (Og lytter i parallel lægges sammen, så det
kan også prøves). Formentlig har afspillerne også noget kapacitet
internt, der hjælper dig.

Ellers er du nødt til at have noget batteri involveret.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Simpel UPS til bilen?

Som jeg tænker det er der bilens batteri og det her "UPS"-batteri - ikke
flere.
Hvis der var batterier i afspillerne, havde jeg forhåbentligt ikke
problemet ;-)

De 9V/1,5A er 230V-adapteren, der kun bruges udenfor bilen.
Det var blot for at illustrere effektklassen.

Det tror jeg at jeg vil alligevel.
Nu skal jeg blot have fundet et tilstrækkeligt lille og billigt batteri,
jeg kan bruge.

Mest oplagte mulighed er vist et 12V/4Ah scooterbatteri fra THansen/
HaraldN etc. De koster ca. 150,-, men det kunne være interessant med
noget billigere...

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?
Hejsa,

Jeg tror du springer sikringen foran cigartænderstikket hver gang sætter
kl.15 på den der, og kondensatorspændingen er 0V...;)

/Claus

Re: Simpel UPS til bilen?

Det er da en pointe ;-)
Strengt taget er der vel heller ikke noget at bruge lytten til hvis der
er et batteri, der griber.

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?
Steen Suder skriver:

Du skal bare huske en skillediode, sådan at bilen ikke tapper batteriet
når der startes.

Re: Simpel UPS til bilen?

Er det sådan noget som:

       - ------>|----------------------
       |                |             |
       +                +             +
   Cigartænd.       UPS-batt.        DVD
       -                -             -
       |                |             |
       --------------------------------

Dioden: >| ;- )
Det kunne f.eks. være 1N5401, 1N5408, 1N5822 eller tilsvarende. De er
alle rated til 3A og findes i mit ringe lager.

UPS-batteriet kan forsyne DVDen når cigartænderen slukker.
Dioden forhindrer afladning til bilen.
I og med cigartænderen her kan forsyne DVDen, kan den også flydelade UPS-
batteriet... eller hvad?

NB
Blybatteriet skal naturligvis lades korrekt fra tid til anden, men til en
ferie burde det være fint.

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?

Forsyningsledningen til DVDen er sikret med 3A, så den burde ikke trække
dioden i smadder.
Skal der en strømbegrænsning på ift. UPS-batteriet? Kan man forestille
sig en situation hvor batteriet kan komme til at "trække" mere end de 3A,
dioden kan klare?

Burde man finde en diode der kan monteres på en stump aluplade sammen med
en termoafbryder? Jeg har faktisk en TO-220 komponent, der bryder op til
10A når temperaturen når 85°C. De kunne monteres ved siden af hinanden på
alupladen som en ekstra sikring.

--
Steen Suder

Re: Simpel UPS til bilen?
Hvad havde du tænkt dig skulle detektere batteriet ikke blir overladet?
Spændingsmæssigt gør det ikke pga dioden, ved nærmere eftertanke kan det
sku være det ville virke.

Men fladt ups batteri vil nok trække en hulen masse strøm, så jeg ville
nok overveje noget strømbegrænsning strikket sammen af en 2n3055 eller
lignede, problemet er bare du så aldrig vil kunne lade til bil batteris
spænding men et(forsigtigt gæt) par volt mindre

Mvh Erik

Re: Simpel UPS til bilen?

Den simple er at sætte en pære i serie. Den taber næsten ingenting i kold
tilstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Simpel UPS til bilen?
Hejsa,

Ik' nødvendigt....

Opladning af et blybatteri er en rent spændingsstyret proces; Blybatteriets
indre modstand skal nok begrænse ladestrømmen.

/Claus

Re: Simpel UPS til bilen?

Brug en Gel-Accu på et par Ampere-timer eller en lille pakke NiMh accuer
der kan give nok effekt de få sekunder, og som allerede foreslået en
diode så strømmen ikke kan løbe baglæns ind i Cigartænder stikket.

Du kan jo også lave udtaget ude fra bilens startbatteri og så er alt det
andet overflødigt. Husk en passende sikring.

/Lars

Re: Simpel UPS til bilen?

Ikke sikkert da spændingen dykker når starteren aktiveres. Måske så meget at
afspillerne vil falde ud. Så løsningen med det ekstra batteri tror jeg mere
på.

Jeg har samme problem med GPS på mc'en der er forbundet direkte til
batteriet. Dvs jeg har et relæ imellem, men spændingen faldet ikke så meget
at relæet falder ud.

/A

Re: Simpel UPS til bilen?

De fleste biler har 2 "hovedskinner" en med fast+ og en tændings+
Tændings+ er konstrueret til at afbryde "mindre vigtige belastninger" und
er start. Dvs. lys, blæsere, A/C, el-varme, 12V-stik ! osv.
Dette for at sikre max. strøm til starteren.

Så det er ikke pga. spændingsfald dine enheder falder ud, de bliver dir
ekte afbrudt.
Det absolut nemmeste ville være at finde ledningen til 12Vstikket nede ve
d sikringsboksen, og flytte den fra tændings+ til fast+
Er sikker på mange mekkere kan hjælpe med det, og du slipper for bøvl
et med ekstra batterier, ledninger dioder og hvad har vi.

Re: Simpel UPS til bilen?
Hejsa,

Det er ikke sikkert det er nok...
Som skrevet tidligere falder startbatteriklemspændingen til typisk 9V når
startmotoren driver forbrændingsmotoren rundt. Denne lave spænding skal
DVD-afspilleren være robust overfor.

/Claus

Re: Simpel UPS til bilen?
Kunne en af disse ikke løse det problem?
http://www.ebay.com/itm/10-pcs-LM2596-DC-DC-Adjustable-Converter-Step-Down-Module-Power-Supply-Output-EA-/230968958839?

Re: Simpel UPS til bilen?
Hejsa,

Nej.

De viste konvertere beskrives som "step-down", altså lavere udgangsspænding
end indgangsspænding. Skal løsningen være som du foreslår skal det være
buck-boost.

/Claus

Site Timeline