Simpel temperaturføler

Jeg vil gerne bygge et simpelt solvarmeanlæg til poolen. En sortmalet
radiator i en kasse med glas foran, og så en pumpe der pumpen vandet
gennem en slange langs kanten af poolen og tilbage gennem radiatoren. Jeg
skal så bruge noget til at styre den, så den kun kører når radiatoren er
varmere end vandet i poolen. Til det havde jeg tænkt noget i retning af 2
sensorer, KTY81-220, 2 potmetre, en comparator, LM393, et relæ og lidt
ekstra smådele jeg sikkert har i skuffen. Men hvordan skal det hele
sættes sammen?

På forhånd tak.

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
Lasse Jensen skreiv:

Du begynner med valg av vanpumpe. Sansynligvis noe bil/båtgreier, ->
12V.  Skaff deg et strømagregat som kan drive vanpumpen.  Du trenger en
transistor eller et rele som kan starte/stoppe motoren. Herifra tar du
ut "kogikkspenningen. LM317 -> 10V(?). Husk å slenge på noen
kondensatorer og husk slukkedioden over motoren.

Nå går du inn på national.com og laster ned AN29 og AN31. Let i AN31
etter en passende kopling og les om den i AN29.

Personlig synes jeg at LM393 er "noe kilen". LM358 er et godt alternativ.

Du bør forsøke å lave en liten hysterese på temp.målingen.

HM

Re: Simpel temperaturføler

Den har jeg. En 12 volts lænsepumpe fra Aldi.

Det har jeg også.

Jeg havde regnet med et relæ. Det ved jeg hvordan jeg styrer med en
transistor. At bruge en transistor til ar trække en så stor motor direkte
er jeg mere usikker i.

Noe kilen? LM393 var lige den første jeg fandt hos Vejle RC.

Det ville nok være meget smart. Hvordan?

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
Lasse Jensen skreiv:

Det er ikke sikkert det er /så/ vanskelig. Et rele eller en motor, det
er i prinsippet det samme. Fortell hvilken spennong og hvilken strøm
motoren skal ha. AC eller DC.

Joda. Den fungerer.

I prinsippet:
Når utgangen på LM393 går høy, så skal du løfte inngangen for det varme
vannet noe, 1 grad(?), slik at pumpen pumper noe lenger en "akuratt. Det
er vanskelig å forklare når jeg ikke kjenner grundkoplinger du vill bruke.

HM

Re: Simpel temperaturføler
Hej Lasse.  Jeg byggede for 30 Ã¥r siden et solfangeranlæg med 16 elementer
på taget (20 kvadratmeter) og en 2000 liter akkumuleringstank. Jeg byggede
ogsÃ¥ elektronikstyringen - netop det du efterlyser.  Konstruktionen bestÃ¥r
af to NTC modstande (solfanger/tank), en 555 timer efterfulgt af en
transistor som trækker et relæ som styrer pumpen (start/stop).
Differenstemperaturen og hysteresen kan justeres.

Konstruktionen, komplet med printtegning, fandt jeg på biblioteket i en bog
om solfangerbygning.  Jeg har stadig en kopi af byggevejledningen.

Jeg kan godt scanne de 3 sider beskrivelse til dig, hvis du kan fortælle mig
hvor på nettet jeg kan uploade dem.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Simpel temperaturføler

Det lyder rigtig lækkert. Kan min email gøre det? snipped-for-privacy@gmail.com

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
Hej Lasse.  Jeg fandt en internetside til uploads.  Der har jeg lagt 3 filer
mærket solfanger 1, solfanger 2 og solfanger 3.

De ligger her:  http://peecee.dk/upload/listing

HÃ¥ber du kan bruge det.

v.h. Frank.

Re: Simpel temperaturføler
Undskyld, det var ikke en timer 555, men en operationsforstærker 741 - det
har du nok set nu.

I øvrigt kører mit 30 år gamle solvarmeanlæg stadig uden problemer - og det
gør elektronikken også, den har kørt uden problemer i nu 30 år.

v.h. Frank

Re: Simpel temperaturføler

Det ser rigtig godt ud. Mange tak.

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler

En anden mulighed kunne evt. være at bruge en lille microprocessor hvis
du kan programmere lidt. Så kan du f.eks. sætte 3stk. 7 segment display
på og få udlæst temperaturen i poolen og evt. også i solcellen samt
måske min. og max temp. Så ved du hvor meget du skal fryse før end du
hopper i baljen.
Vil man gå i ekstremerne kan man jo evt. logge temperaturene for den
sidste uge som kan udlæses og hentes ind på en PC hvor du kan lave
tendenskurver mv.

"If it's worth doing, it's worth overdoing" - unknown  ;-)

Hvis du laver det med en lille microprocessor behøver du ikke at bekymre
dig om at lave hysterese på hardware siden. Det kan så i stedet klares
softwaremæssigt. Små relativt billige processorer fåes med indbyggede
A/D-konvertere med en rigelig fin opløsning til dit behov (10 bit). Med
meget få komponenter kan du lave en relativ avanceret styring.

- Lars

Re: Simpel temperaturføler

Se, de ekstra features ville måske være det værd. Man kunne også logge
til en EEPROM og vise resultatet på et indbygget display. Man kunne endda
sætte den til at vise gennemsnitstemperaturen på at givent tidspunkt af
dagen, f.eks. kl. 16, når jeg kommer hjem fra arbejde.

Men først den analoge udgave. Så kan jeg altid montere med stik, og så gå
igang med en digital udgave.

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
(Alternativ til "rigtige" microprocessor indlæget fra Lars)

Og vil du ikke til at lære at kode asm/c og skaffe brænder mv. kan en
PICAXE måske bruges.

Det er små pic´s med et program på der gør de kodes i BASIC over et
meget simpelt kredsløb (2 modstande).

eksempel der bruger en digital temperatur sensor (DS18B20), der kan også
bruges ADC ligeså nemt (READADC).

do
   READTEMP 1,b1
   if b1 > 12 then gosub pumpeStart
   if b1 < 10 then gosub pumpeStop
loop

pumpeStart:
   HIGH 1
RETURN

pumpeStop:
   LOW 1
RETURN

http://www.rev-ed.co.uk/picaxe /

/Jan

Re: Simpel temperaturføler
Jan Nielsen skreiv:

Og så reiner jeg med at kretsen er "gratis" ;-(

Re: Simpel temperaturføler

Så regn du med det, du kunne også se på deres shop at de tager meget få
kr for at sælge de pics med bootloader/fortolker og giver deres software
væk gratis.

Re: Simpel temperaturføler
Jan Nielsen skreiv:

Hva /koster/ løsningene:

LM339            Kr 10
6 motstander        Kr  6
4 kondensatorer        Kr  8
Powertransistor        Kr  5

Hullprint,
boks,
ledninger og
tilkoplinger        Kr 100
-----
Hva blir så totalprisen for fot PIC-løsningen, når du tar med /alt/.

Jeg synes du bør begynne å argumentere med pressise verdier, ikke bare
slenge om deg /synsinger/.

Vi bør respektere spørrens faktiske spørsmål, og forsøke å gi
veiledninger som han er tent med, ikke de løsningene /vi/ ønsker.

HM

Re: Simpel temperaturføler

Det er nu lidt ligegyldigt. Det viste sig at det eneste jeg manglede var
NTC modstandene, uanset om jeg havde valgt den ene eller den anden
løsning. Resten er skuffedimser.

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
Lasse Jensen skreiv:

KTYxx er ingen NTC, det er en PTC.
Jeg tror at du også har et alternativ til LM393.

HM

Re: Simpel temperaturføler

Ja, men jeg går ud fra det den vejledning Frank postede. Den bruger 2 stk
NTC og en op-amp.

--
Lasse Jensen

Re: Simpel temperaturføler
Lasse Jensen skreiv:

Joda, det fungerer i begge tilfellene, men det kan være bra å vite under
innjustering og prøvekjøring.

HM

Re: Simpel temperaturføler

Jeg har allerede den PIC brænder Everyday Practical Electronics havde som
projekt for nogle år siden. Grunden til at jeg ville gøre det her analogt
var at blive bedre til det den slags. Så det her er faktisk mere lærerigt
for mig ;-)

--
Lasse Jensen

Site Timeline