Simpel temperatur styret on/off

Jeg tænker putte nogle slotblæsere i min putter, og de skal styres af en
temperaturføler. Ingen fancy styring er nødvendig, blot on/off styring.

Hvordan gøres det simplest ?

Kan det gøres simplere end med en modstandsbro, hvor en modstand er en NTC
(eller PTC?) og en er variabel, og så en umodkoblet opamp der via en
modstand styrer en transistor. Jeg går udfra at der også bør være en diode
forspændt i spærre retningen, hvis blæseren begynder at producere strøm.

Men allerede her er jeg oppe på 8 komponenter, kan det ikke gøres simplere ?

Forsyningsspændingen er 12 volt og blæseren bruger 250 mA

--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off

Der er mange måder at gøre det det på.
Jeg har for en del år siden, eksempelvis lavet en meget simpel styring med
en LM317, hvor udgangsspændingen blev styret af en PTC modstand - og dermed
ventilatorens hastighed. Ikke on/off - men  hastigheden på vantilatoren steg
når der var brug for det
Det er dog ikke den bedste løsning af bruge en lm317, da det er en alm.
serieregulator, bliver den varm, og den skal monteres på en køleplade.

Der er stakkevis af diagrammer på nettet som kan noget i den stil.
http://www.circuitdb.com/circuits/id/68

Hvis du kan få fat i kredsen MIC502. så er det en IC der er lavet til
formålet.
Datablad på: http://www.micrel.com/_PDF/mic502.pdf

Det er bedre at bruge en styring der varierer hastigheden i forhold til
temperaturen, da du får en bedre og mere ensartet køling.

Jeg formoder at årsagen til, at du vil have ventliatoren til at slå til og
fra - skyldes at du vil undgå ventilator støj.
Har du tænkt på at bruge low noise kølere istedet for ? . Der findes nogen
du knap kan høre.

C. Nielsen

Re: Simpel temperatur styret on/off
Det vil jeg kikke på, tak!

Den er ikke simplere en en opamp løsning, men måske bedre med hensyn til
styring.

Det er en nødløsnings ventilations løsning.
Koger HTPC'en over skal nogle (pt indkøbt 3) blæsere suge luft ud for fuld
musik.
Normalt er det ikke et problem, men den ene dag kom temperaturen på en "Temp
2" føler i SpeedFan op på 95 grader og CPU'en var på 70 grader og det er for
meget. Jeg ved ikke hvad føleren måler, men er der så varmt i kabinettet
skal der gøres noget.

Problemet opstår kun hvis PC'en er tændt i mere end ca 5 timer.

--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off
Er det alligevel ikke smartere at have en støjsvag blæser kørende konstant,
med stigende hastighed proportionalt med temperaturen, og dermed undgå
chokket med fuld hyl når det er på kanten af  forsent?

finn

Re: Simpel temperatur styret on/off

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2579

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3048

Re: Simpel temperatur styret on/off
Den kan jeg lide, men er den ikke for lille til jeg kan lave en fuglerede på
den ?
Hvis bare den havde været i DIL.
De 3,3 volt kan laves ud fra 5 volt og 2 dioder og en modstand, så er det
nøjagtigt nok.
Vil se om de har den i Brinch eller andet steds.

Den er mere avanveret, og  det er ikke nødvendigt.

--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off

Find "request samples" på Maxim's hjemmeside.....

Re: Simpel temperatur styret on/off

Takker, det er så forsøgt!

--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off

Jeg har ikke hørt fra dem endnu. Burde jeg det ?
--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off
Stadig ikke hørt fra dem.

Har nu bygget kredsløbet med  to opamps.
--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off

Forslag: Med en termostat. Snup en fra en gammel varmeblæser. Inverter
virkningen via et lille relæ.

Re: Simpel temperatur styret on/off
En lille 8pin pic(axe), en ntc føler og en passende transistor.

3 komponenter, når programmerings delen ikke er med.
6 komponenter med programmerings stik og de 2 modstande der skal bruges
til picaxe (programmeres i basic over seriel kabel).
7 komponenter hvis du vil have en diode på, 8 med en cap mod støj.

Til gengæld har du en løsning du kan justede og som kan regulere
blæseren med PWM så den ikke kører 100%, men stiger i forhold til
temperaturen, og man kan ændre grænserne ved at programmere den igen.

Re: Simpel temperatur styret on/off

En NTc og en modstand..plus en Mosfet ..
Der vil nok sE6%ttes lidt effekt i FET nE5%r den er ved at kF8%re eller
stoppe.
det skulle ikke vE6%re problem med en FET..og sE5% vil blE6%ser muligvis
starte fra langsom og op.
eller :
en PTC der kan klare noget effekt kan bare sE6%ttes i serie med blE6%ser..

nE5%r den hedes op, og der begynder at lF8%be strF8%m ,uden at blE6%seren
kF8%rer sE5% vil
strF8%mmen varme den yderligere op sE5% skiftet gE5%r hurtigere.
men det modsatte ved faldende temperatur..
tror jeg .. skulle nok prF8%ves. og en ptc fra et gammelt tv kunne mE5%ske
vE6%re en mulighed. ved det ikke.
alex

Re: Simpel temperatur styret on/off

Det var lidt det jeg havde i tankerne og ved jeg ikke meget om FET'er.
Jeg tænkte NTC i serie med en modstand og en darlington med base i
modstandene og blæseren i collectoren.
Når temperaturen bliver høj bliver modstanden lille og transistoren
'kortslutter'.

Men vil det kunne gå ?
--
/Infinity

Re: Simpel temperatur styret on/off

Jah det er lige sE5%dan jeg ville gF8%re. et par eksperimenter og det
burde kunne virke.
SpE6%ndingsdeler af NTC og modstand.. midtpunktets spE6%nding vil variere
med temperaturen. dette punkt skal svinge omkring transistorens on og
off spE6%nding.alsE5% omkring 0,6 volt. eller for darlington 1,2 volt
typisk
En darlington mE5% vE6%re et udmE6%rket valg ,hvis ikke en transistors
forstE6%rkning er nok..
alex

Site Timeline