simpel switchmode hvor??

hej grp

jeg er på jagt efter en kontruktion på en så simpel switch mode
strømforsyning som overhovedet mulig, gerne hjemmebyg, har kikket en del
efter en sådan på nettet, men er ikke faldet over noget "meget simpelt" så
er der en her der evt lige ved hvor er jeg meget intereseret. den skal bare
kunne at trække en halogenpære på 24v 250w jeg har selv mulighed for at
vikle eventuelle trafo´er/ konvertere.

med venlig hilsen
ls

Re: simpel switchmode hvor??

Hvis det er til noget seriøst og længere kørende, så køb en der er godkendt
det er meget mere sikkert...

Kasper

Re: simpel switchmode hvor??

Hvis alle havde den indstilling til tingene, ville grupper som denne,
være inderligt overflødige.

--
Jan_stevns

Re: simpel switchmode hvor??

Aaah. Der er forskel på en audio decoder og en 250 W strømforsyning der
sikker vil blive gemt væk, tændt og slukket under opsygn. Hvis huset
brænder ned pga en ikke godkendt strømforsyning er det ikke sikkert at
forsikringer er særlig medgørlig.

Mikkel Lund

Re: simpel switchmode hvor??

Hvor meget 24 volt 250w indendørs belysning har du set ?

Har du nogen speciel grund til at tro Lau ikke kan lave tingene
forsvarligt ?

--
Jan_stevns

Re: simpel switchmode hvor??

Hvad har det med sagen at gøre?

Jeg aner ikke hvordan Lau laver noget som helst. Det er bare en generel
advarsel mod at hjemmefuske power elektronik som ikke vil kunne godkendes.
Jeg vil f.eks. ikke betegne en audio forstærker som særligt farlig da
den som oftest er tændt mens den er under opsyn. Hvor imod en halogen
forsyning tit bliver lagt på loftet eller i et skab, hvor den ikke er
under opsyn mens den bliver brugt.

Mikkel Lund

Re: simpel switchmode hvor??

meget -

Så lad pædagogikken ligge

Det er vist en selvmodsigelse du lige kom med der -  mange husbrande
skyldes ofte (godkendt) konsumer-elektronik, der fatter ild.

Og alle de (godkendte) der sidder inde i køkkenskabe er ufarlige ?

Jeg har 2 fra Nordlux, der gik ild i, på trods af korrekt montage.

1 kostede et udbrændt køkken, den anden badeværelset.

Så længe man ikke har en god grund til at tro at folk ikke ved hvad de
roder med, bør man give vedkommende et svar, eller et godt råd, hvis
nødigt, men belære dem ....  nej !

--
Jan_stevns

Re: simpel switchmode hvor??

Det var bestemt også ment som gode råd. Men lad det bare ligge, du vil
ikke forstå. Det var også et godt råd.

Mikkel Lund

Re: simpel switchmode hvor??
Hej lau

Hvorfor ikke bruge en trafo og et par NTC modstande, det virker hver
gang og holder i længden. Du skal vikle din trafo så den giver ca,
24,2 V ved fuld last. NTC modstandene og trafo kan du forøvrigt
hente her hvis det har interesse, lamper og sokler kan jeg også klare.

Re: simpel switchmode hvor??

Indgangsspænding ?

1/4kW (10A+) er "sjov", sådan en laver man ikke simpelt, da den nemt
"løber løbsk".

Re: simpel switchmode hvor??
Kig i en elektronisk strømforsyning til Halogenlamper.

Der sidder en fin ferrint-ringkernetransformer, den har som regel
primæren inderst, samt en sense-vikling, udenpå sidder der som regel en
fin plasticskal, så der er rigtig god isolering. Udenpå sidder der 7-10
viklinger af en rimelig tyk kobbertråd (ø 1mm), det er din sekundærvikling.

Eksperimentér med hvor meget ekstra tråd der skal på, for at få de 24V
ud af det.

Så længe at der ikke pilles ved primæren, og at hele apparatet kan
levere de 250 watt burde der ikke være nogen sikkerhedsproblemer.

// Per.

Re: simpel switchmode hvor??
Hva med å bruke en ATX powersuplay å mode den, ev bruke komponentene derfra.
Du finner kansje noe nyttig på denne siden
http://hc11-ide.funkmunch.net/atxps/atxps.html

mvh
Johnny

Re: simpel switchmode hvor??

hej igen.

for lige at dæmpe gemytterne lidt angående bål og brand:-), så skal smps
bruges til diverse lyseffekter i et mobil diskotek, altså ikke noget med at
gemme væk i skabe på lofter osv, de skal ene og alene bruges for at få
vægten bragt ned på effekterne da der som regel er brugt alm EI kerner der
vejer en mindre krig, derfor tænkte jeg på at skifte dem ud med smps´er, det
drejer sig om 22 stk så derfor skulle de være okay så "rimelige simple" og
helst ikke fylde for meget. primærspændingen vil altid være 230V. har såmænd
kikket efter nogle færdige men med det stk tal jeg skal bruge bliver det
skisme mig lidt smådyrt.

mvh
[...]

Hejsa,

En erfaring fra det virkelige liv:

Blinkende lamper og SMPS er en dårlig cocktail; Når pæren er afbrudt, vil
switchmoden ofte køre diskontinuert. Når lampen indkøbles vil switchmoden
overbelastes, grundet indkoblingen af den kolde glødetråd. Det er operation
i hvert 'hjørne' af belastningsområdet.

Hvis du alligevel vil bygge selv, kan du måske finde inspiration i de
utallige applicationnotes f.eks. Texas Instruments (www.ti.com) offentliggør
sammen specifikke SMPS-controllere. Et par af de meget kendte kredse kan
være SG3524 og TL494 (UC3524 når det er TI??). Oftest er der komplette
diagrammer med komponentværdier, bestillingsnumre, leverandører m.v.

/Claus

Re: simpel switchmode hvor??

 kan godt se det rigtige i det du skriver, men i de effekter det drejer sig
om, lyser pæren konstant hele tiden, det er andre
ting -shuttere-farvehjul-gobohjul i dem der får blinken, fest og farver
frem.. så det skulle ikke være det der forhindre i at smps skulle kunne
bruges, prøver at tjekke dit link ud..

mvh
ls