Simpel strømgenerator

Hejsa

Jeg lavede for nogle år siden en simpel strømgenerator, der blot
skulle sikre en konstant strøm gennem en lysdiode ved varierende
forsyningsspænding. Den bestod blot af 2 BC547'ere, samt en modstand
til at bestemme strømmen med.

Problemet er nu, at jeg har mistet dette simple, men utroligt
anvendelige kredsløb og kan simpelthen ikke huske hvordan kredsløbet
ser ud. Er der en, der kan hjælpe med diagramtegning, så er jeg glad.

Mvh.

Tomas

Re: Simpel strømgenerator

http://home6.inet.tele.dk/moppe/konstant.html

Mvh. Uffe Ravn

Re: Simpel strømgenerator

Jeps, det var den sidste, jeg ledte efter. Mener dog, jeg havde
lysdioden placeret anderledes...

Mvh.

Tomas

Re: Simpel strømgenerator

Slik gjør jeg det:

To dioder (1N4148) i serie fra VCC til basen på en transistor, og videre med
en motstand til GND.
En motstand mellom VCC og transistorens emitter. Nå trekker kolektoren
konstant strøm.

Spenningsfallet over diodene er 2 * 0,7V, spenningen fra emitter til bas er
0,7V.  Det betyr at spenningen over emittermotstanden er 0,7V:

Strømmen gjennom lysdioden skal være 20 mA. = 0,02A

R = 0,7V / ønsket strøm.
R =  0,7 / 0,02A = 35 ohm.

HM

Re: Simpel strømgenerator

Vil du have Emitter til VCC???
Så er det da vist BC557, der er i brug, ellers åbner
transistoren da aldrig...