Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Hej NG.

Hvad findes der af simple sendere og modtagere til fx. 433 MHz bE5%ndet
?
Det skal vE6%re muligt at sende informationer fra 3-4 kilder pE5% en
eller anden mE5%de.
Om er morseagtigt ala CW eller lign betyder ikke sE5% meget.
Det betyder heller ikke sE5% meget med hastigheden, da det ikke er ret
meget data der skal sendes.
Det skal (sandsynligvis) kun sendes den ene vej.
StrF8%mforbrug betyder noget.

--20%
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spF8%rg...

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Hej NG.

Hvad findes der af simple sendere og modtagere til fx. 433 MHz båndet
?
Det skal være muligt at sende informationer fra 3-4 kilder på en
eller anden måde.
Om er morseagtigt ala CW eller lign betyder ikke så meget.
Det betyder heller ikke så meget med hastigheden, da det ikke er ret
meget data der skal sendes.
Det skal (sandsynligvis) kun sendes den ene vej.
Strømforbrug betyder noget.

Modulerne TX433 og RX433 fra Velleman. Koster ca. en hund stykket.
Helmholt Elektronik kan henvise til nærmeste forhandler.
Senderen bruger kun strøm når den sender.
De sender med ASK, så rækkevidde og fejlsikkerhed er ikke gevaldige.
Husk at bruge preample, så modtageren vågner, inden du sender data.
Hvis du vil sende fra flere sendere til samme modtager, bliver det bøvlet
at undgå at de snakker i munden på hinanden.

/Bo.

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Mange tak.

Hvordan modulere man data ind ?
Er det CW ?

Tak.

Det behF8%ver jeg ikke, jeg laver en samlet enhed som samler data op
fortrE5%det og som sE5% sF8%rger for at sende det til basen.

[...]

Det behøver jeg ikke, jeg laver en samlet enhed som samler data op
fortrådet og som så sørger for at sende det til basen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Må jeg som hobbymand, uden diverse licenser, bygge mig en rc-bil
med disse moduler og køre med den i danmark?

Og findes der mon også et modul som både kan sende og modtage?

/Morten %-)

Re: Simpel sender og modtager til f x. 433 MHz båndet ?

Frekvensen 433 MHz er en licensfri frekvens, som kan benyttes uden
særlig sendetilladelse. Der er nogle regler omkring sendestyrke, men jeg
  gætter på at disse semi-færdige-moduler opfylde kravene. Så med mindre
du pumper flere mW i din sender, har du ingen grund til bekymring.

Rækkevidden er iøvrigt under 40-50 meter, og frekvensen bruges derfor
typisk til udstyr som fjernbetjening til bilen, udendørs
teperaturmålere, postkassemålere o.lign. Om det virker til RC ved jeg
ikke, men det ved du sikkert selv.

Jørn

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Skal der være sådan et p&t klistermærke på for at indikere at den er
godkendt i dk? Eller er man gået helt bort fra den slags nu til dags?

Nu var "rc-bil" bare noget jeg lige rystede ud af ærmet. Telemetri
til og fra selvkørende robot på stuegulvet havde nok været mere
korrekt.

/Morten %-)

Re: Simpel sender og modtager til f x. 433 MHz båndet ?

Godkendelserne af udstyr skal stadig gennemføres, men EU har ændret en
del på tingene. Klistermærkene eksistere vist ikke mere, men vælge du
den rigtige frekvens skal udstyret kun godkendes hvis du vil sælge det.
Til privatprojekter skal du sørge for at overholde reglerne og ikke
forstyrre andre.

Det tror jeg 433 MHz udstyr vil være ideelt til. Du kan opnå en baud
rate på op til 40 Kbit/s og det gætter jeg på er tilstrækkelig ?

Jørn

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Det er ikke korrekt, 433 MHz båndet er ikke et licensfrit område.

432 - 438 MHz er i danmark reserveret til licenserede radioamatører.
Re: Simpel sender og modtager til f x. 433 MHz båndet ?

Hej VIP

Min newsreader tror dit indlæg er din signatur, da den starter efter -- :-)

Men her er hvad du skrev:

 > Det er ikke korrekt, 433 MHz båndet er ikke et licensfrit område.

Jo - du skal ikke have licens før du kan bruge udstyret. Normalt skal du
vel have licens før du må benytte en radio sender.

 > se evt her: http://www.dkscan.dk

Eller endnu bedre http://frekvensplan.itst.dk/frekvens/asp/band.asp hvor
man yderliger kan læse:

433,950 MHz, 434,000 MHz og 434,050 MHz: Radiogrænseflade nr. 00 004 for
laveffekts-radioanlæg til datakommunikation.

Hvilket må dække over Mortens ønsker. Der er på telestyrelsens
hjemmeside (mit link) en masse links til regler og grænseflader, og der
bør man vel læse inden man kaster sig over et projekt.

Jørn

Venlig hilsen

Viggo

Re: Simpel sender og modtager til f x. 433 MHz båndet ?

Hej Christian

Kig på:

AT86RF211S - Atmel:
http://www.atmel.com/dyn/products/product_card.asp?part_id36%62

og

hos http://elfa.se/dk /

Især (har valgfri transparent pakke CRC checksums anvendelse):

nRF2401A alt i én chip. Op til 2Mbit/s 2,4GHz transceiver. Mange til
mange kommunikation.
nRF24E1  alt i én chip. Op til 2Mbit/s 2,4GHz transceiver. Mange til
mange kommunikation. Med microcontroller (8051-baseret).

/Glenn

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Nej denne går kun op til 1Mbit/s - det er 24L01 som går op til 2Mbit/s.

Men ellers har netop www.nordicsemi.com nogle radioer som går på 433MHz:
  nRF4E5
  nRF905
  nRF903
  nRF401
  nRF403

Kai

Re: Simpel sender og modtager til fx. 433 MHz båndet ?

Er de PnP, forstE5%et som at jeg bare skal sE6%tte en uC i senderen, lave
relevant kode til denne, sE6%tte en PC til modtageren og lave relevant
kode til denne ?
AltsE5% at jeg ikke skal lave RF elektronik til dem ?

De ser meget spE6%ndende ud.
Jeg vil kigge nE6%rmere pE5% dem.

[...]

Simpel, kunne ogsE5% vE6%re en all-in-one chip, men de trE5%dlF8%se
ringeklokker er vE6%rd at overveje til dette projekt.

Muligheden vil overvejes.

--20%
Christian
http://www.yee-haw.dk