Simpel RIAA forst.

Hejsa,

Jeg mangler en simpel RIAA forstærker. Alle dem jeg har set på nettet
indtil videre har været noget retro-noget med rør, eller det stammede
fra et hifi fanatiker society.
Jeg hare bare brug for noget der laver RIAA filtreringen nogenlunde, og
kan implementeres omkring en eller anden op-amp og en lille håndfuld
småkomponenter. DET må da findes ?
Pickupen er på en gammel B&O ... en af de "Apollo rumskibs-formede", men
nogle DIN-agtige ben bagud .. er det mon moving coil ?

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Re: Simpel RIAA forst.
Hej Søren

Her er en billig, simpel og særdelse god RIAA forstærker

http://sound.westhost.com/project06.htm

Mvh Max

Re: Simpel RIAA forst.

SOLGT !

Tak.

MVH
Soren

Re: Simpel RIAA forst.
Hej Søren

Har selv lavet en til at putte i min PC, virker fortrinnelig, køb
nogle NE5532 og brug dem, de har den bedste lyd og er
billige, forøvrigt den eneste OP amp der er designet til lyd.

Ser forøvrig sådan ud

http://www.sandcastle.dk/pages/RIAA-PC-PCB-FINAL.htm

Mvh Max

Re: Simpel RIAA forst.

Ja jeg kommer sikkert bare til at Veroboarde den og putte den i en
blikdaase....

.. fire boesninger foran ??

MVH
Soren

Re: Simpel RIAA forst.
Hej Soren

Det kan jo også fint fungere, hvsi du vælger det nederste diagram kan du
nøjes med en single supply istedet for en split supply.

Omskifteren er der så jeg kan skifte mellem Line og Phono på fronten,
det er jo tit praktisk med en Line indgang på forsiden af PC'en.

Mvh Max

Re: Simpel RIAA forst.
Jeg ville nok foretrække nationals lm833

Re: Simpel RIAA forst.
Hejsa

Øhm, du har da vist ikke hørt om hverken OP27/OP37 eller TL 071/TL072/TL074.
(TL071 er så en IC med én OP-amp og en TL074 med samme specs, blot med 4
OP-amps. TL07x og OP27/OP37 er nu også ganske formidable til lyd. Om de så
er designet til det eller ej, rører mig sådan set der hvor jeg er højst når
jeg plukker jordbær.)
Kig evt selv datablade som du kan finde ved at søge på www.google.com

--
Martin

P.S. Der er en lille fejl i min e-mail adresse.

Re: Simpel RIAA forst.

Gad vide hvor fantastisk en 20-25 år gammel NE5532 eller TL071 er i forhold til
de nyere modeller i TIs Audio kategori:
http://focus.ti.com/docs/search/paramsearch.jhtml?tfsection=param_table&templateId52%75&showAssociated=false&familyId58%5
?
I hvert fald har jeg ikke kunne finde noget NE5532 dataark hvor forvrængningen
er opgivet...

    Mvh
        Kimjand

Re: Simpel RIAA forst.
Hejsa

forhold til

Schh. Max lever stadig i stenalderen, det ses ret ofte af hans svar..

/Hauge

Re: Simpel RIAA forst.

Hvilke operationsforstærkere vil du anbefale?

Mvh.
Anders

Re: Simpel RIAA forst.
Hejsa

Lige nu og her kan jeg ikke anbefale det bedste, da det er længe siden jeg
sidst har rodet med audio, men LM833 er ikke helt at kimse af.

Mvh Hauge

Re: Simpel RIAA forst.

Hmm... Hvem skrev: "Schh. Max lever stadig i stenalderen, det ses ret ofte
af hans svar.."

NE5532 og LM833 er da vist ca. lige gamle...

Mvh.
Anders

Re: Simpel RIAA forst.
Hejsa

Nu var det generelt jeg snakkede om, ikke kun i dette tilfælde.
Læg også mærke til, at jeg skrev at lige netop audio, var meget lang tid
siden jeg nussede med..
Men uanset hvad, så mindes jeg at LM833 er en del bedre end NE5532.

/Hauge

Re: Simpel RIAA forst.

Analog Devices har også en application note på en RIAA forstærker -
selvfølgelig med deres opamp's, og det bloiver det bestemt ikke dårligere
af.
Karsten H. Jensen

Re: Simpel RIAA forst.
Hej Karsten

Naturligvis har Analog Devices det, men jeg kender da også deres priser,
og til den beskrevne opgave er det vidst skudt helt ved siden af.

Mvh Max

Re: Simpel RIAA forst.

dårligere
Bøvlet med at brygge det sammen er det samme, og desuden var det blot også
et forslag - et alternativt forslag - et forslag med udgangspunkt i, hvad
jeg havde set nærmere på.

Jeg har da stumperne (har brugt IC'erne i andre sammenhænge med godt
resultat), men endnu ikke selv samlet en. EMT grammofonerne er jo født med
RIAA forstærkere indbygget.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Simpel RIAA forst.

Har du data på kredsene? Så vidt jeg kan se, har kredsene været ude af
produktion i næsten flere årtier... Umiddelbart ville jeg udskifte SSM-2015
med en INA217 - med behørige ændringer i omkringliggende komponenter - og
SSM-2134 med AD8066. Ville det være helt hen i vejret?

Mvh.
Anders

Re: Simpel RIAA forst.
Hej,

Hmm, gad vide hvor mange volt den skal have ... fritz BANG, nå, ikke så
mange :)

Er der nogen der kan B&Os pladsspiller DIN stikforbindelser, sådan lige :) ?

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Re: Simpel RIAA forst.

3 L channel
5 R channel
2 GND