Simpel relæstyring til pc

Hejsa..

Mon der ikke er nogle kloge hoveder herninde som kan hjælpe mig med en
relæstyring til min pc.
Jeg forstiller mig den sat til printerport, og skal kunne trække bla. en
220v 150W varmepære, som maks forbrug.
Det skal bruges i et terrarie, hvor der kan komme op til 6 tilslutninger,
hvor jeg skal styre lys og fugt, hvor der bla er behov for, at der kan
tændes og slukkes ned til 1 min interval.

Jeg har prøvet at søge gruppen igennem, men kunne ikke lige finde noget.

Håber nogen kan hjælpe mig

Brian

Re: Simpel relæstyring til pc

Du kan bruge et "solid state" (søg på det) relæ  som du hægter direkte på et
af databenene på printerporten.  (Du har 8 "databen" og kan umiddelbart
trække 8 relæér

Der er 5 kontrolbit (ben) ind i computeren, dem kan du bruge til at måle
(digitalt) med

!!!!!  Sørg nu for at dyrene ikke lider overlast hvis computeren brækker ned
eller går i baglås

mvh
JBH

Re: Simpel relæstyring til pc
Hej

http://www.quasarelectronics.com/3074.htm

MvH
              Mikael

Re: Simpel relæstyring til pc

Det var lige det som jeg skulle bruge. Også til en overkommelig pris :-)

Takker meget for linket

Brian

Re: Simpel relæstyring til pc

Hej Klavs..

Ud fra det første link som jeg fik, og til det andet, vil jeg foretrække det
andet.
Bla. fordi jeg ikke er særlig dygtig til elektronik. Jeg kender Ohms lov og
ved hvilken ende man skal holde ved en lodekolpe. Så er det vel sagt. Derfor
har jeg valgt den fra brinks.
Ang. vores dyr. Det har jeg skam tænkt på. Lige nu bruger vi timere som
sidder direkte i et dobbelt stik som ligger oven over vores terrarie. Det
styre div. lys og varme. De vil stadig blive der, som ekstra sikkerhed.
Men vores lille tåge generator, til at styre fugten med, må ikke køre mere
end maks 10 minutter i en køre. Der kan vi af gode grunde ikke have en timer
på, da de timere vi har er med 15 min. interval...
Og skulle det ske, at computeren går død, vil det kun medføre at fugtigheden
vil stige. Og det har ingen skadelig virkning på dyret.
Ang. relæer, så har jeg nogen liggende. Problemet er bare lige hvor :-)..
Så jeg har skam tænkt på dyret ikke skal kunne blive grillet.

/Brian

Re: Simpel relæstyring til pc
Hej

Quarsar's er lige så nem, at bygge som den fra Brinck. Endda nemmere da der
er komponenttegning oven på printet, og farvekoden er skrevet ned så man
ikke skal igang med tabellerne.
- det er der - som regel - ikke på Brinck byggesæt.

Desuden kan man for en lille ekstra penge få det bygget.

MvH
         Mikael