Simpel motorstyring (RC motor)

Hep,

nu ved jeg godt at der findes en masse kommercielle hastighedsstyringer
til RC folket .. men - de er dyre og ikke helt det jeg har brug for ;-)

Det jeg har brug for er at kunne justere motorens omdrejninger via et
potmeter - jeg har ikke brug fra fancy radiostyret gejl ;-)

Jeg har tidligere lavet et par styringer til PC'ens blæsere efter Sørens
forklaringer, men jeg tror ikke lige en BC337 kan klare den strøm som RC
motoren trækker. Hvis det går helt galt kan de jo trække ~80A (v. 7,2v)
jeg kan dog godt klare mig med ca 60A og så skifte evt brændte
komponenter ;-)

Et eller andet siger mig at jeg skal have gang i en FET eller tre ..
men.. hjælp :-)

--
-jens

Re: Simpel motorstyring (RC motor)
Hi

Prøv at de hos ham her. Det er måske en billigere løsning:

http://www.webx.dk/rc/ecs2b.htm

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Re: Simpel motorstyring (RC motor)

Jeg har set den - den er ret nuttet, men jeg har ingen ledig kanal i
RC'en at tilslutte den og har ikke rodet med pics (dvs har ikke mulighed
for at programmere dem). Jeg kunne nok godt finde på at købe et kit fra
ham alligevel til hovedmotoren ;-)

Men det var lidt i den stil jeg havde tænkt på, dvs. en lille PWM :-)

Man må da kunne lave noget med en 555timer, et pot og et par FETs? ;-)

--
-jens

Re: Simpel motorstyring (RC motor)

Ok, jeg kender ikke selv noget til det. Jeg var bare faldet over det da jeg
snusede rundt på hans hjemmeside for at finde inspiration til noget andet
elektronik.
Hvad er det servo signal der skal til fra RC'en? Er det digitalt eller
analog eller hyr?????

Jo, og nogle modstande og kondensatorer :-D

Hvad er det egentlig du skal lave siden du skal drive sån en strømslugende
motor?

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Re: Simpel motorstyring (RC motor)

En RC luftpudebåd, det er motoren som skal puste luft under dyret jeg
har brug for denne styring på - fremdrift klares med en alm. RC
hastighedsregulator :-)

--
-jens

Re: Simpel motorstyring (RC motor)
Hej Jens,

Her er en mulighed:
<URL:http://www.ElektronikTeknolog.dk/Circuits/Control/PWM/
(Vælg 555-udgaven)

Sæt R2 til 33R/1W og til Q1 kan du fx. bruge en af flgd.

IRF3709Z (87A @ 25°C)
<URL:http://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir ?
cmd=catProductDetailFrame&productID=IRF3709Z:>

IRL7833 (150A @25°C)
<URL:http://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir ?
cmd=catProductDetailFrame&productID=IRL7833:>

--
Venlig hilsen,
Søren

Stort! Lige hvad jeg har brug for, tusind tak :-)

--
-jens

Re: Simpel motorstyring (RC motor)
Hej Jens,

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er utroligt hvad I kan ryste ud af ærmerne herinde - det er dejligt
når man ikke selv er så stærk i det-der-elektronik-fis ;-)

--
-jens

Re: Simpel motorstyring (RC motor)
Hej Jens,

Kun om vinteren, om sommeren går vi i korte ærmer ;)

--
Venlig hilsen,
Søren