Simpel laser reflektiv rpm tæller. - Page 2

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

På min lille turbinemotor (som godt kan sammenligned med en alm.
turbolader) er der en lille magnet i møtrikken til kompressoren. Det er
intet problem at opfange en fin sinus med en spole fra et 12V relæ i
sikker afstand. Den kører op til 160kRPM. Måske kan du bare selv
magnetisere møtrikken?
En anden metode er, at bore et hul på tværs i "spinneren" på
kompressoren, og lyse igennem med en IR LED.

Mvh Thomas Jørgensen.

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.
jeg har lige købt en berøringsløs omdrejningstæller i biltema til 299 kr.
det tæller op til 99.999 omd/min det er med laser/ reflektion. den virker op
til 50 cm fra det der skal måles. laser dioden og sensoren kan vel pilles ud
af huset. og så evt sætte en deler på så kun hver anden puls fra sensoren
sendes videre til tælleren.. et sted du kan måle er på møtrikken der holder
turbine hjulet. poler en side blank og mal de 5 andre sider sort. det vil
ikke gå ud over balancen fordi det er så tæt på centrum. derud over får du
en radial aflæsning så evt slanger mv ikke kommer i vejen siden hen..

ellers kunne man evt bruge en microfon af en art der kan gå højt op i
frekvens. det er måske endda ikke nødvendigt da det menesklige øre klarer ca
20 Khz og ud fra den lyd vi kan høre (evt pga overtoner ) kan vi fornemme
omdrejningstallet. bortset fra at en meneskehjerne er en elendig
frekvens/omdrejningstæller.. et filter af en art kan sikkert sortere mislyde
fra motor og udstødning fra..
jeg er næsten sikker på at at antallet af turbineblade gange
omdrejningstallet hænger meget nøje sammen med den lyd vi kan høre
bare en ide..

mvh klaus nielsen

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.
Jeg ville nok satse på løsningen med, at måle frekvensen med en piezoføler
som tidligere nævnt. Med den er det forholdvist nemt at få et
omdrejningstal...(formlen er omdrejningstal = frekvensen*60(s)) Dette er en
meget sikker metode som også bruges ude i industrien til måling af slidtage
på kuglelejer. (se billedet i dk.binaer)

/Claus

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Jeg tror ikke på den med at måle vibrationerne. Jeg har faktisk selv
lige brugt en piezo-sensor til at lave et dynamisk afbalanceringssystem,
hvor jeg opfanger vibrationerne (og deres fase) således at jeg kan
korrigere ubalancer og opnå fin balance. Slutresultatet bliver så, at
støjen i systemet er kraftigere end grundtonen af vibrationen (og jeg
anvender endda FFT til analyse). På en turbo er det altafgørende, at
vibrationerne er meget svage.
Hvis man vil lave det analogt, er det besværligt med filtrering, fordi
frekvensen ændrer sig relativt meget.
På en turbo vil der formentlig altid komme lidt vibrationer over
100-120kRPM, og disse kunne måske bruges. Medmindre de hydrodynamiske
lejer dæmper vibrationerne for meget. Men det er jo ikke interessant at
have en omdrejningstæller som ikke virker ved næsten alle RPM.

Mvh Thomas Jørgensen.

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.
klarer
elendig

Nja....disse turboer er meget lydsvage. Den hylen man normalt hører er et
resultat af dårligt design, og den er man ved at være ude over idag. Det er
så lidt hyl  at det kun knapt er hørbart når motoren kører, og da kun fra
visse vinkler omkring motoren.

Site Timeline