Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Hej.

En bekendt har en ret voldsomt bil med turbo. Den går vi og optimerer lidt
på hist og pist, og har lavet en masse målinger, men mangler een.
Turboladerens omdrejningstal.

Derfor:

Hvordan laver man en rpmtæller der er berøringsløs, og kun har vingerne på
turboen at tælle på? Det er udelukket at påklistre, eller overhovedet røre
den roterende del.ej heller polere en eller flere vinger.

Jeg forestiller mig laserdioden fra en pointer, og så eet eller andet der
kan modtage lyset.
Max omløbstal er 200.000rpm med 7 vinger pr. omgang. Vingerne er gråt
aluminium.

Den berøringsløse afstand skal være over 5cm.

Udgangssignalet skal være 0-10volt i området 0-200.000rpm.

Nogen der har nogle gode inputs til dette ambitiøse projekt?

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Kan man ikke måle en frekvens direkte på turbo'ens hus som funktion af
omdrejningstallet  ?

mvh
JBH

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Du tænker her på vibration?
Feks via et accelerometer?

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Ja

Tjaa. En  piezoføler måske samt en forstærker med en passende båndbredde.
Jeg ved ikke hvor langt ned du kan måle,pga. "lavfrekvent" støj fra
udstødningen.

Gad vide hvordan andre måler omdrejningerne på sådan en "Nilfisk"

mvh
JBH

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Jeg kan betro dig at hvis ubalancen er i en størrelsesorden at den kan måles
så er det ikke umagen værd at måle omdrejningstallet, for den sprænger
simpelthen sig selv i luften længe før den er på max.

Mangler der et hjørne på 1x1mm på eet blad så totalhavarerer den v. under ½
omdrejningstal.

Så vibrationsmålingen på turboen tror jeg ikke rigtigt på.

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

En turbo bliver uhyre varm (men det ved du nok), hvordan vil du komme
ind til vingerne af turboen med noget ?

Har du ikke en lF8%s ende af akslen du kan komme til ?

Klaus

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.
En turbo bliver uhyre varm (men det ved du nok), hvordan vil du komme
ind til vingerne af turboen med noget ?

Jo, den bliver da lun. Den når ca. 940grader på turbinehjulets side. Noget
mere når launch control er i aktion, og endnu mere når den bliver "hjulpet"
af gas ;-)

Meeen , nu har jeg jo ikke tænkt mig at måle på den varme side. Det ville
være lidt fjollet ;-)

Har du ikke en løs ende af akslen du kan komme til ?

Jo, kompressorhjulets ende. Der har jeg et aluhjul der roterer, og den når
max 10grader over alm sommer. Endda worst case.

Der har jeg 7 kompressorblade der kan måles aksialt ind på. Desværre er
bladene jo temmeligt skrå, så det skal nok være følsomt. Der er iøvrigt
bælgmørkt normalt, så en laserprik vil lyse gevaldigt op på hjulet.

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Er det noget du vil have siddende permanent ?

Jacob

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

nja, gerne, men ikke et ufravigeligt krav. Der skal alligevel laves så den
sidder seriøst godt fast da konsekvenserne er ganske store hvis
omdrejningstælleren pludseligt skulle få den fikse ide at ville hilse på et
kompressorblad der fiser forbi med nær lydens hastighed.

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

så ville jeg detekteren på enden af akslen. du kan sikkert matere eller
eloxere en lille plet. så en foto og en lysdiode. så har du din tæller.

Jacob

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Jeg overvejede at male halvdelen af en møtrik sort med en sprittusch, og
lade den anden halvdel være urørt.

Derefter vil jeg bore to små huller ind fra siden, så jeg kan "se" møtrikken
med en fotodiode og en LED. Jeg har bare tidligere haft noget besvær med at
få sådan en diode til at trigge pålideligt. Ærligt talt synntes jeg ikke det
var særligt lovende engang.

Nogen der har forslag til opkoblingen af sådan en fotodiode?

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Hvorfor vil du aftaste inde i huset, hvis du har et aluhjul udvendigt ?

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

møtrikken

Hjulet er jo ikke "udvendigt" tilgængeligt. Hjulet sidder jo i et
snegleformet hus.

Eneste tilgang er aksielt ind på hjulet, men jeg har en ide om at det er
praktisk lettere gennemførligt hvis jeg måler radielt ind på hjulets
centerbefæstigelse.

Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Hvad med at polere den møtrik - og så bruge refleksaftastning?

Lidt som prismet i en rigtig laserprinter.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Det er skisme ikke så nemt. Møtrikken er en "dobbelt 12kant", så den vil
reflektere intet mindre end 24x pr omgang. Meget svær at polere de små
kanter.

Mvh
Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Ham her har løst problemet: http://www.pfranc.com/projects/turbine/duh.htm

Også ham her:
http://www.aardvark.co.nz/pjet/turbine1.htm

Det lyder til at du har fat på noget af det rigtige...

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Mal halvdelen sort og brug optik til at aftaste med.

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Du burde kunne aftaste den magnetisk.

Du laver en magnetisk bremse af vingen og måler på feltet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Uha, vi vil ikke til at bremse på noget der render så åndssvagt stærkt. Det
bliver ekstremt svært at få til at fungere uden tab på turboen.

Henrik

Re: Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Med 7 blade er der måske tilstrækkelig hexagon-virkning til at bladene kan
afbryde lyset mellem en lysdiode og en foto-transistor? Evt kan man lyse
'gennem' bladene i en passende vinkel?

--
TA

Site Timeline