Simpel fjernbetjening

I et projekt i skolen (elektronikfagtekniker) skal vi bygge en meget simpel fjernbetjening, der bare bare skal kunne tænde og slukke for en lysdiode. Jeg havde tænkt mig noget med en 555 til senderen, og en flipflop på modtageren så man med en enkelt knap både kan tænde og slukke. Jeg tror nok jeg kan lave senderen, men jeg kan ikke lige regne ud hvordan jeg skal lave modtageren. Jeg har læst at man kan få nogle fotodioder der kun accepteren fx. 38 khz men sådan en vil vores lærer ikke have at vi bruger, så han sagde at vi kunne bruge en 4046 og så selv få den til at modtage den rigtige frekvens. Hvis der er nogen der vil hjælpe med et lille diagram til modtageren, ville vi blive virkelig taknemmelige.

-- Zodiax

Reply to
Zodiax

Hvis der er nogen der vil hjælpe med et lille diagram til

Det tror jeg ikke, at du lærer så meget af.

bv

Ok, men nu er det jo ikke din opgave at vurdere hvor vidt jeg lærer noget eller ej.

-- Zodiax

Reply to
Zodiax

Zodiax skriver:

Har du søgt på epanorama.net ??

"Klaus D. Mikkelsen" wrote

Jeps men jeg synes ikke det hjælper mig så meget. Jeg har fundet den side der hedder "ir remote" eller noget i den stil, men det har ikke rigtig bragt mig videre.

-- Zodiax

Reply to
Zodiax

En helt anden mulighed kunne også overveje at bruge en PLL med VCO som kan låse sig på en bestemt frekvens og omforme dette til en given spænding. Du kan endda sende flere frekvenser og få tilsvarende spændinger ud. En mulighed blandt sikkert en million andre :o)

-Dennis

Reply to
Dennis Andersen

Zodiax skriver:

Circuits derunder burde give dig rigeligt inspitration !

"Klaus D. Mikkelsen" wrote

Den side har jeg skam kigget på, men jeg synes ikke rigtig jeg bliver klogere. (Det skal også lige siges at jeg er rimelig ny i faget)

-- Zodiax

Reply to
Zodiax

Zodiax skriver:

Forstår du ikke engelsk ?? "Infa-Red Remote Control - simple circuit which controls one relay output"

Prøv at klik på den - her er alt du søger.

I know nothing, I'm from Barcelona

Jeg har set den side før, men vil se nærmere på den.

-- Zodiax

Reply to
Zodiax

Jeg henviser til mit første svar som nu beviser sin gyldighed. Du har ikke lært nok elektronik til at kunne læse sådan nogle sider. Det betyder jo bare at du skal læse op på det du skal først, så du har det fundament du skal have for at kunne komme videre....;-) Det er hvad skoler er til, forstår du. (Jeg ved mere om det end du tror).

bv