Simpel fjernbetjening

I et projekt i skolen (elektronikfagtekniker) skal vi bygge en meget simpel
fjernbetjening, der bare bare skal kunne tænde og slukke for en lysdiode.
Jeg havde tænkt mig noget med en 555 til senderen, og en flipflop på
modtageren så man med en enkelt knap både kan tænde og slukke. Jeg tror nok
jeg kan lave senderen, men jeg kan ikke lige regne ud hvordan jeg skal lave
modtageren. Jeg har læst at man kan få nogle fotodioder der kun accepteren
fx. 38 khz men sådan en vil vores lærer ikke have at vi bruger, så han sagde
at vi kunne bruge en 4046 og så selv få den til at modtage den rigtige
frekvens. Hvis der er nogen der vil hjælpe med et lille diagram til
modtageren, ville vi blive virkelig taknemmelige.

--
Zodiax

Re: Simpel fjernbetjening
Hvis der er nogen der vil hjælpe med et lille diagram til
Det tror jeg ikke, at du lærer så meget af.

---
Re: Simpel fjernbetjening

Ok, men nu er det jo ikke din opgave at vurdere hvor vidt jeg lærer noget
eller ej.

--
Zodiax

Re: Simpel fjernbetjening

Har du søgt på epanorama.net ??

Re: Simpel fjernbetjening

Jeps men jeg synes ikke det hjælper mig så meget. Jeg har fundet den side
der hedder "ir remote" eller noget i den stil, men det har ikke rigtig bragt
mig videre.

--
Zodiax

Re: Simpel fjernbetjening

Circuits derunder burde give dig rigeligt inspitration !
http://www.epanorama.net/links/irremote.html#circuits

Re: Simpel fjernbetjening

Den side har jeg skam kigget på, men jeg synes ikke rigtig jeg bliver
klogere.
(Det skal også lige siges at jeg er rimelig ny i faget)

--
Zodiax

Re: Simpel fjernbetjening

Forstår du ikke engelsk ??
"Infa-Red Remote Control - simple circuit which controls one relay
output"

Prøv at klik på den - her er alt du søger.

Re: Simpel fjernbetjening

I know nothing, I'm from Barcelona

Jeg har set den side før, men vil se nærmere på den.

--
Zodiax

Re: Simpel fjernbetjening
Jeg henviser til mit første svar som nu beviser sin gyldighed. Du har ikke
lært nok elektronik til at kunne læse sådan nogle sider. Det betyder jo bare
at du skal læse op på det du skal først, så du har det fundament du skal
have for at kunne komme videre....;-) Det er hvad skoler er til, forstår du.
(Jeg ved mere om det end du tror).

---
Re: Simpel fjernbetjening
En helt anden mulighed kunne også overveje at bruge en PLL med VCO som kan
låse sig på en bestemt frekvens og omforme dette til en given spænding. Du
kan endda sende flere frekvenser og få tilsvarende spændinger ud.
En mulighed blandt sikkert en million andre :o)

-Dennis

Site Timeline