Simpel detektering

Hejsa

Jeg har brug for - meget simpelt at kunne detektere, om der er et
forbrug på en 230V ledning.
Var det på en alm. DC-linie, kunne man jo blot bruge en modstand i
serie med den ønskede kilde, som skabte en Basis-emitter spænding til
en Bipolar transistor, men hvordan gør man dette ved en 230V-ledning?

Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med et simpelt kredsløb (skal
blot tænde en LED ved forbrug).

--
Mvh.

Tomas

Re: Simpel detektering

du kunne vel bruge en af de der tv skinner... evt. skille den af og skifte
relået ud med en LED ?

måske stadigvæk putte en modstand i serie med og 2 led anti parrellel
over... ?

man kunne i gamle dage få sådanne nogle strøm indikatore pærer, man satte i
serie med... men det kræver man kender forbruget....

hvor stort er forbruget ?

Kasper

Re: Simpel detektering

Det er et projekt på HTX, hvor jeg har nogle elever, der gerne
vil lave en prototype til et fordelerstik/strømskinne, hvor en
LED skal lyse, hvis man eks. har en lader siddende i et af
stikkene, så den indikerer, at laderen har et forbrug, men hvis
et strømstik sidder i et stik, men der ikke er tændt for
apparatet, så strømforbruget her er lig 0, skal LED'en ikke lyse.

--
Mvh.

Tomas

Re: Simpel detektering

Jo, men definer, hvor lille et forbrug der skal til, før dioden lyser.

Alternativt sætter du 2 dioder i antiparralel i serie efter hinanden og
en lysdiode hen over.

Re: Simpel detektering

Hvilket giver en formidabel støjsender, så aflytning af FM radio selv
hos flere naboer, foruden evt. nærboende radioamatør, vil vække en
kraftig irretaion.

En strøm transformator, en ferrit kerneviklet med "tilstrækelig" tråd og
          den ene forbrugsleder trukket igennem en til to gange.
Der kan man så frit eksperimentere, uden at komme galt afsted.
Denne opstilling er set brugt i SMPSU til regulering, så den er følsom nok.

cr

Re: Simpel detektering

Hej cr.

Nu er der tale om 50 Hz, med dioder hvor Vf ~ 0,7 - 1 V.
En kondensator parallelt med diodestækningerne vil dæmpe udstrålingen
i betydelig grad selv ved langbølge ( 153 khz / 3. harmoniske). Ved
højere frekvenser vil en padding-kapacitet i betydelig grad modvirke
inteferens. Jeg tror at du her sammenligner med TRIAC/SCR kredsløb,
hvor der er tale om betydelig større effekter.

v.M.h.
Bjarne.

Re: Simpel detektering

Jeg tror mere der tænkes på flankerne når dioden starter med at lede og
stopper med at lede...
(og de harmoniske af det)
Kasper

Re: Simpel detektering

3. harmoniske af 50Hz må da gi' 150Hz ? Der er langt til ~150KHz. Det er nok
nærmere, som Kasper osse fremhæver, switch on/off der støjer.

mvh Ebbe

Re: Simpel detektering

Sorry!

Når man når op i den tredie alder, er der til tider ting, der 'smutter'.
Det jeg glemte var 'modulationsbrum':

Modulationsbrum stammer fra dioders skiftetider i forsyningskredsløbet
ensretterer, 50Hz etc). De fleste dioder / diode broer i
forsyningskredsløbet er derfor normalt forsynet med
parallelkondensatorer for at modvirke lavfrekvent "snerr". Ved
lavspænding normalt 100 nF, hvor samme type er "håndstrøget" ud over
hele konstruktionen til afkobling af diverse onder (afkobling for IC'er
etc).

M.v.h.
Bjarne

Re: Simpel detektering

Det kender jeg førstehånds :o)

Det er rigtigt, diodernes "hakken i stykker" er en go' ting at dæmpe.

mvh Ebbe

Re: Simpel detektering

Sjovt, i mit netfilter er der et sæt dioder i antiparallel for at hindre
DC. Det har nu aldrig forhindret mig i at høre FM radio og heller ikke
mine naboer.

Kan du forklare, hvad der skuleludsende mere støj, end mine dioder i
diodebroen der ensretter spændingen inde i min elektronik ?

Kan du måle et 0,5W forbrug med en sådan ?

Re: Simpel detektering

Hej Thomas.
Hvis du angiver min/max effektforbrug eller strømforbrug har jeg et par
forslag.

M.v.h.

Bjarne.

Re: Simpel detektering

Hej Bjarne

Jamen, det skal blot detektere på evt. tomgangsstrømmen i en
mobillader eller lignende og så derover, så det er vel fra et
par mA, der skal lyse en LED.

--
Mvh.

Tomas

Re: Simpel detektering

Jeg ville forsøge mig (evt. lige regne først) med en lille ferritringkerne
nogle vindinger af 230 og en passende bunke til dioden. Sådan er
"varmer"-dioden i min gaamle Weller magnastat forsyning lavet. Har kørt
upåklageligt i +15år. Det er sæ'følig lidt lettere med de 2A den trækker ;-)
/A

Re: Simpel detektering

Kan det virkelig være rigtigt, at der skal bruges en trafo blot
for at få en led til at lyse ved 230V?

Har da ellers set flere konstruktioner, hver der benyttes en
kondensator og en modstand til nedtransformering af spændingen?

--
Mvh.

Tomas

Re: Simpel detektering

Nej

Ja, men så lyser den også hele tiden.

Det der spørges efter er et kredsløb der lyser, når der trækkes
strøm....

Re: Simpel detektering
spændingen?

Selvfølgelig gør den det. Det, der blot undrer mig er, at kan
man med 2 passive komponenter lave transmissionen til, at en LED
med en maxforsyning på 2V kan lyse uden at blive overbelastet,
hvorfor kan man så ikke lave en lignende transformation til
strømdetektering uden transformation?

--
Mvh.

Tomas

Re: Simpel detektering

Fordi du ikke nedtransformerer, men laver en spændingsdeling.

Når du vil måle strøm, skal du have noget i serie med forbrugslederen,
da strøm løber gennem en leder og ikke er et spændingspotentiale mellem
2 ledere.

Re: Simpel detektering
Hej Thomas.

1-1. Safety first!
Det er ikke så meget den egentlige registrering af forbrug /           intet
forbrug, der er problemet. Det der er mere væsentligt, er       hvor stor
dem max. forbrugsstrøm er før en egentlig                kortslutningsstrøm ved
en evt. fejl p.g.a. rent                sikkerhedsmæssige årsager. Problemet kan
evt. afhjælpes med en       finsikring (quick på ca. 50 - 100 mA), men
kredsløbet skal           dimensioneres således, at kredsløbet kan
modstå                kortslutningsstrømmen uden at bryde i brand eller
forårsage           andre ulykker.

1-2. Safety absolute first!
Skal enheden transmitterer et strømforbrug til andre enheder eller alene
anvendes i en isoleret box i form af eksempelvis en LED?
(Galvanisk adskillelse 2kV?)

2. Registrering af strømforbrug i f.eks. mobilladere etc.
Hvis det var sådan, at netadaptorer viste nul belastning ved nul forbrug
og x mA ved fuldt forbrug, ville alting være let. Men sådan er
virkelighedens verden desværre ikke skruet sammen: Mange adaptorer (for
ikke at sige alle i den lave ende af VA-området) har et lige så stor en
tabsstrøm som forbruget ved normal belastning. Dette skyldes reaktiv
strøm ved nul belastning (VAr) samt en blanding af reaktiv og aktiv
effekt ved belastning (VAr + VA). I forb. m. nogle adaptorer vil en
simpel måling af strømforbrug således alene indikere om en adaptor er
tilsluttet eller ej - ikke om en mobil evt. er under opladning. Der vil
her alene være tale om en go / no-go indikation.

3. Registrering af strømforbrug via ferritkerner etc..
Det vil jeg ikke anbefale. Ved 50 Hz har de fleste ferrittyper et stort
tab (med mindre de er magnetisk bløde som modellervoks). Ved et
strømforbrug på det niveau du omtaler vil det betyde et antal vindinger
på primær og sekundær, der indikerer et kobberforbrug, som er egnet til
en aktionærpost i NKT. Selv ved anvendelse af mymetal vil dette kræve et
antal vindinger, der rykker.

M.v.h.
Bjarne.

Re: Simpel detektering

Ingen tvivl om det. Det er dog meningen, kredsløbet skal kapsles
inde, så kun selve hovedet på LED'en er mulig at komme i
berøring med.

Selvfølgelig skal der tænkes i sikkerhed, når man har gang i
230V.

Bestemt. Kan ikke være mere enig.

Skal kun indikere et strømforbrug vha. LED. Ellers skulle en
galvanisk adskillelse helt klart på banen.

Det er jo netop det, der er grunden til hele ideen. Netop en
indikation af, at der i en strømskinne sidder en strømforbruger,
men uden grund, da eksempeltvis mobilen ikke sidder i laderen.

Så vil effekttabet nok bare blive flyttet til ferritkernen i
stedet.

--
Mvh.

Tomas