Simpel/billig hovedtelefonforstærker - Page 5

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Det er i hvertfald _mit_ problem. Andre har muligvis andre problemer...

Er -5V eller -12V til at komme til, uden at skulle gnave hul i ATX-kablet?

Eller direkte på lydkortet.

Det er også den vej jeg vil. Det kan ikke blive mere simpelt end et par
HMD-modstanden og så støbe det hele ind i lidt jetmelt og pakke det i et
stort stykke krympeflex.

Hvis jeg kan finde et par kondensatorer igennem det rodede lagersystem,
så vil de naturligvis blive monteret som led i et lavpasfilter :-)

Og der var årsagen til det begrænsede udvalg af komponenter til
rådighed. Lagersystemet er alt andet end logisk opbygget; jeg ved hvor
HMD-modstandene er og hvor LM358 ligger :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Tag forbi en Tiger-butik og køb et sæt hovedtelefoner med
volumekontrol på ledningen.

/Bo.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Som passer hen i hegnet til mine ører og mit hoved. Jeg har langt om
længe fundet hovedtelefonerne.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Jesper

Kniber det meget med fantasien for tiden ?   :)

Klip dog reguleringsfidusen af Tiger hovedtelefonen og monter
den på dine egne.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Har du læst det allerførste indlæg?

Det er rigtigt - det kunne man jo gøre. Lige et par stik på og så er man
kørende... :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Jesper

Ja, og jeg havde opfattelsen af at du var træt og ukoncentreret.
Ikke at du havde mistet din fantasi :)

Det simple og mest ligetil løsning er ofte en man overser.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Fantasien røg planken i samme omgang - stress, kaldes det vist på
moderne dansk (rigtigt stress, hvor man til dels mister tid og sted).

Sådan en dag har jeg haft på arbejdet i dag...

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Tiger butikken, hovedtelefoner, klip med skævbider og et ekstra hunstik,
så er den hjemme

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Brug en kondensator i indgangen eller har jeg misforstået noget?

Så meget bruger en hovedtelefonforstærker heller ikke. Og hvis du ikke
bruger gamle og/eller slidte/ødelagte celler og en dårlig oplader der dræber
dem lynhurtigt, så vil det kunne holde fint bare de skiftes med et par dages
mellemrum eller sådan afhængig af hvor meget den er i brug.
Eller brug en simpel vægvorte sat på den strømskinne, der vel alligevel skal
til for at alle PC'ens mange ting skal få strøm. Nemt og simpelt og kræver
ikke det store overskud at slutte til :)
Helt ærligt, der er ikke nogen grund til at gøre så stort nummer ud af at
strømforsyne noget så simpelt som en hovedtelefonforstærker. Hvis du vil kan
du også rimeligt nemt forsyne den fra PC'en, de færreste er særligt sippede
med forsyningsspænningen og de 12 v der er i en PC er sikkert fine.

Hvis du vil bygge lidt småt "selv":
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid74%&detail10%&detail211%182
SMD er loddet for dig. Du skal sørge for 1,8-3,6 volt, det er jo dejlig
nemt, 2-3 NiMH celler eller en spændingsregulator og en vægvorte og eller
nup strømmen inde fra PC'en.

Og du kan faktisk finde hovedtelefonforstærkere til under 500 kr., bare du
kigger til Tyskland og så gal er porto heller ikke.

F.eks.
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid74%&detail10%&detail286%16

Fix og færdig, leveres med vægvorte og det hele. Du skal ikke gøre andet end
at bestille, modtage den og slutte den til. Det må da være til at overkomme
;D
Og så klarer den endda hovedtelefoner med både stor og lille jackstik uden
du skal bekymre dig om et adaptorstik.

Mvh
Morten

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Morten

Man behøver ikke engang kikke i tyskland, men kan også
finde dem i DK, f.eks. HPR-6 fra Monacor.

http://www.monacor.dk/produkter/proflyd-hovedtelefon-1/vnr/244210 /

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Max

Der kan man bare se :)
Så blev man så meget klogere. Man ja, nu jeg tænker over det, så har jeg
vist set BT-928 andre steder også. Conrad har/havde den også og kan dælme
ikke huske om jeg ikke også har det den herhemme, evt. en netbutik ala
av-connection (de har den ikke pt) når nu det kommer til stykket eller det
var i Sverige...

Personligt, skal det endeligt være ville jeg nok vælge noget kram som f.eks.
Klubbens eller som jeg valgte at gøre for et par år siden: Bygge den selv.
Valget faldt på PPAv2 og jeg bestilte printpladen, da jeg ikke gad at fedte
med det selv + gerne ville have den så lidt prof ud. Det bliver man glad for
i længden fremfor bare at nøjes med noget, der i teorien kunne købes i
enhver legetøjsbutik.

http://tangentsoft.net/audio/ppa/amp2 /
Egentlig ganske nem at bygge. Det sværereste er transistorerne. I bufferen
skal helst bruges de amerikanske udgaver selvom BC550 og 560 elektrisk er
fine, for der er ikke rigtigt plads til at vende dem omvendt af hvad
tiltænkt. Jeg har heldig at finde dem i Tyskland.
Projektet kan ses her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID33%620

Og man behøver ikke kaste en herregård efter OPA627. Faktisk er TL071 til
under en 10'er bedre end deres audiophile rygte og vil fint kunne bruges
indtil man falder over nogle andre eller, som jeg, var så heldig at finde én
der havde de berømte 627 og jeg nogle stumper han kunne bruge. Billigt og vi
var begge glade for en god handel :) Ja, du vil formenlig kunne montere en
627 i den ene kanal og en TL071 i den anden og have endog temmelig svært ved
at lytte dig frem til hvilken der er hvilken med mindre du ved det på
forhånd.
Dog vil jeg sige, vælg nogle gode kondensatorer fra start (både
elektrolytter og polyester/polypropylenerne). Så meget mere koster de heller
ikke end de helt billige og så slipper man for at bytte dem ud på et senere
tidspunkt, de er trods alt lidt sværre end at skifte en IC i en sokkel. Og
hvad elektrolytter angår, så holder for også noget længere ;)
Og så er der det med potentiometret... At finde et godt i dag er lidt
halvsvært, men jeg er glade for de ledende plast typer. Elfa nogle
udemærkede nogle til ca samme pris som deres ALPS volume med kulbaner
(vistnok RK18 som jeg har en passiv pre med og den er ikke brugt ret meget
og støjer allerede, hvorimod de ledende plast fungerer som en drøm, ingen
støj og dejlig ens hvad angår højre/venstre).

Mvh
Morten

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Morten

Sådan her, så fåes det ikke meget bedre :)

http://www.sandcastle.dk/pages/HP-komplet.htm

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Max

Jo, den ser også ganske fin ud :)
Og dejlig 70'er retro, den fortjener også noget med kasseværk man kan kigge
ned i :) I hvert fald hvis man lige gør sig lidt umage med printet så det
ser pænt ud.
Er sikker på den og kan trække stort set hvad man sætter til den.

Mvh
Morten

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Ja. Du har i hvertffald misset den information om at lagersystemet er
ulogisk opbygget og at grise tager tilløb til flyvning før man finder en
kondensator (skåret ud i veroboard) :-)

Det er også længe rigeligt. Nul batteridrift. Nul, niks, nada.

Plads i en strømskinne er noget man finder i vejviseren til sådanne
gamer-arrangementer. Der sættes stor pris på at man kan nøjes med at
forbruge 2 stikpladser af hensyn til driftssikkerheden på powersiden.

Til split-spply?

Jeg har forstærkerkredsløbet.

500,- er alt for meget til noget der skal bruges så få gange om året og
til så simple opgaver. 50,- er mange penge i denne sammenhæng.

Jesper Poulsen

Site Timeline