Simpel/billig hovedtelefonforstærker - Page 4

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM358 ]

Hej Jesper

Hvis dine hovedtelefoners impedans er lig eller større end 2000 ohm kan
du fint bruge LM358, ellers kan det ikke anbefales.

http://www.electronics-lab.com/forum/index.php?topic95%55.10 ;wap2
Citat: "...
audioguru:
The lousy old LM324 quad and LM358 dual opamps cut high level
frequencies above only 5kHz and turns them into very distorted triangle
waves. They also have crossover distortion. The old 741 opamp is nearly
the same.
This lowpass active filter circuit is supposed to feed a power amplifier
to drive the 8 ohm speaker. The minimum load on an opamp is about 2k ohms.
The LM386 power amplifier produces only 112mW into an 8 ohm speaker at
clipping with only a 5V supply. A little louder than an earphone.
..."

http://www.electro-tech-online.com/general-electronics-chat/86468-741-cross-over-distortion.html
Citat: "...
The values of both 260 ohm resistors is far too low. Use 2k ohms minimum
so that the opamp doesn't current-limit.
..."

/Glenn

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM358 ]

Kunne jeg ikke kompensere for dette ved at smide en modstand i serie med
hovedtelefonerne?

Jeg har _kun_ LM358. Og setuppet skal kun bruges til lydeffekter i spil
og kun til netparties (som der er ca. 5 af hvert år).

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM358 ]

Hej Jesper

Det kan du godt (ca. 2kohm), og kan du nøjes med den kvalitet, burde det
virke.

/Glenn

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM358 ]

Jeg skal lytte til skudsalver og eksplosioner :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Nu har jeg super-løsningen på problemet.: Køb et par KOSS ESP950. Der er
medleveret en speciel forstærker med lydindgang på lininieniveau, samt
polariseringsdspændingesgeneratotor til  elektrostatiske hovedtelefoner (600
V=).

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^es^ESP950

...og de lydkvalitetesmæssigeproblemer er løst - dvs, hvis altså lige at den
lyddel på bundkortet er i en tilfredsstillende kvalitet, siden der søges
alternative løsninger, der nærmest i givet fald må henvises til kategorien
beskæftigelsersterapi, da det  jo alligevel ikke bliver bedre end det
svageste led.
Karsten H. (7870)
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Jeg har de hovedtelefoner jeg skal bruge. KOSS plejer at klemme mit
hoved, ligesom AKG, Sennheisser og Grado. De to sidstnævnte til stor
ærgrelse, for de laver nogle lydmæssigt gode produkter.

Det er lidt overkill til en skudsalve fra et MP5 eller G3 :-)

Der bruges ikke onboard lyd.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Du har nok ikke prøvet et par ESP950?

Man plejer da at gå efter kanonsalutterne fra slutningen af 1812 Overturen,
når man skal bedømme kvalitet. Det er der da lidt mere krudt i.:-)

Du ønsker da naturtro (Hi-Fi) gengivelse - not?
Jamen, jamen, Herre jemeni. Så har du jo netop (haft) alle muligheder for at
vælge et lydkort med specifikationer svarende til kravene fra det sæt
hovetelefoner, du nu har valgt.

I øvrigt har jeg ikke være ude for lydkort, der ikke producerede signal
kraftigt nok til at overstyre forskellige typer hovedtelefoner med impedans
fra 600 Ohm og ned til 32 Ohm og med lydtryk tilstrækkelige til livsvarrige
høreskader.

Helt ærligt, jeg synes også, du gør det mere besværligt for dig selv end
nødvendigt - igen med mindre, det drejer sig om beskæftigelsesterapi.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Sikkert ikke lige dem. Jeg har prøvet meget andet - også fra KOSS, med
samme nedslående resultat. Nu har jeg fundet et par stykker jeg kan
holde ud at bruge, så nu gider jeg ikke at søge mere. Mit mål er nået.

Ikke i spil. Jeg skal bare ikke forstyrre ham der sidder ved siden af.

Ja?

Der findes ikke lydkort med en ekstern, mekanisk volumenregulering som
samtidig kan bruges i moderne spil.

Hvad er det der er mere besværligt?

Muligheden for at kunne regulere lydstyrken uden at skulle ud af spillet
og ind i Windows?

Rigtigt mange spil tillader ikke dette skift. Det hedder genstart af
spillet.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]
Hej Jesper

Ville du være interesseret i et lille kabinet indeholdene en kvalitets
hovedtelefonforstærker, 230 VAC forsyning og styrkeregulering ?

Så har jeg måske et projekt liggende der kan gøres færdig.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Måske :-)

Hmmm... Noget du selv har været i gang med og som bare endte på hylden
da andre opgaver pressede sig mere på?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]
Hej Jesper

Et projekt jeg har tegnet og skaffet alle stumper til, men så kom
jeg ikke rigtig længere. Jeg har ikke selv brug for den, men det
kunne jo være sjovt at få den lavet og sat i drift et sted.

Her er diagrammet

http://www.sandcastle.dk/Artikler/OP-Amp-HP-Amp -(scm).gif

Komponentplacering

http://www.sandcastle.dk/Artikler/OP-Amp-HP-Amp -(comp).gif

Print

http://www.sandcastle.dk/Artikler/OP-Amp-HP-Amp -(pcb).gif

Kasse (den er vidst lidt lavere)

http://www.sandcastle.dk/Artikler/Teko.jpg

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Overlever lysdioden ved indgangen til PSU den behandling?
Jeg har haft problemer med lysdioder på AC :-(

--
Uffe Bærentsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]
Hej Uffe

Jeg er klar over at der burde være en diode over i spærretningen,
men jeg har brugt mange uden denne beskyttelse, og jeg huske
ikke at jeg har mistet nogen på den konto, og jeg har da nogle
der har kørt i 30 år uden at dø.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Lyder godt.
Jeg må eksperimentere noget mere.
Det kunne jo også være transienter der har kvalt mine.

--
Uffe Bærentsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Af tråden lyder det som det er strømforsyningen der er problemet.
Kan du ikke nøjes med +12V fra et harddisk-stik fordi et kunstigt
midtpunkt giver problemer, må du have fat i både +12V og -12V (Eller
måske bare +/-5V) fra ATX-stikket - evt på bagsiden af bundkortet. Nul
er det sikkert bedst at tage fra chassis'et eller bundkortet i nærheden
af lydkortets stik.

Herfra er resten et spørgsmål om modstande til at fastlægge
forstærkningen, om du vil bruge begge OPAmper i en kreds til en
brokoblet forstærker eller nøjes med en OPAmp til hver kanal.
Er der plads til det, så sæt et simpelt RC-filter i
strømforsyningsledningerne til kredsen.

/Lars

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

En forstærker, der kan levere en amplitude på +/- 10-12V til en
hovedtelefon er rigeligt til alvorlige horeskader.

Bo //

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Bo

Det kommer så sandelig an på hvilke hovedtelefoner vi taler om,
mine hovedtelefonforstærkere kan levere +/- 22V og det giver
nu ingen høreskader med et par Koss HV/1A

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
On Sat, 18 Apr 2009 22:25:51 +0200, "Max"

Du påstår vel ikke at du har behov for 1Vrms, eller mere, til at drive
disse?

44Vpp kan telefonerne næppe tåle - det er 1.5W i 150 Ohm

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Ole

Jeg kender ikke behovet, ved kun at forstærkeren skal arbejde
for at udstyre dem og almindelige hovedtelefonudgange ikke
slår til. Derfor bruger jeg seperate forstærkere til opgaven.

Jeg må tilstå at jeg ikke aner noget om hvad de kan tåle,
det er nok 25 år siden databladet forsvandt.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Det tror jeg Jesper er bevidst om hvis ellers den lille forstærker kan
levere den fornødne effekt i hovedtelefonen.

/Lars

Site Timeline