Simpel/billig hovedtelefonforstærker - Page 3

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

:o)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Jesper

Hvad problemer kan der være med forsyningen, du kan jo enten
sætte det hele op med et kunstigt 0 og så bruge +12V eller også
kan du jo bruge +/- 12V.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hvordan vil det kunstige 0 have det med at stelforbindelsen fra
signal-in er den samme som -forbindelsen i forstærkerkredsløbet? :-)

Sidder -12V let tilgængeligt eller skal jeg luse den ud af ATX-forbindelsen?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
On Fri, 17 Apr 2009 21:06:43 +0200, Jesper Poulsen

Sæt hovedtelefonen til Line Out

Banko.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

??

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Ja, line out på lydkortet eller PC'enhs lydudgang. Hvor svært kan det være?
Karsten H. (7870)
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Og reguleringen?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Reguleringen af hvad? Den foregår da ved hjælp af den software, der
følger/hører med til lydkortet. Du har i øvrigt vist ikke oplyst, hvilket
lydkort, duy anvender.?
Karsten H. (7870)
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Prøv at læs det oprindelige indlæg der startede tråden.......

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Som man ikke har adgang til når man sidder i Call of Duty 4. Det
potmeter jeg har liggende til opgaven virker perfekt - også i Call of
Duty 4 :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
On Fri, 17 Apr 2009 23:09:58 +0200, Jesper Poulsen

Ja, stik hovedtelefonstikket i. Hvorfor ofre ekstern elektronik?

Selv med 100uW i et sæt normalfølsomme hovedtelefoner er du længe
kørende. Det er ca. 28mVrms - hvilket ca. "enhver" linieudgang snildt
kan levere.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Og regulere - på anden måde end vha. software (som er noget klamp, når
man ikke sidder direkte i OS'et)?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
On Sun, 19 Apr 2009 18:13:07 +0200, Jesper Poulsen

En æske med et potentiometer ?

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Det var også Klaus' bud. Jeg vil bare gerne have noget gain på, så jeg
ikke er afhængig af et bestemt lydkort eller nogle bestemte hovedbøffer.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Som jeg forstår det er det ikke nødvendigt med gain lige nu, så på med
et simpelt pot nu.

Bliver det et problem fremover, går du ind på maxim.ic.com og
forespørger på en sample på en af de hovedtelefonforstrækerkredse de
har. Jeg gav et eksempel på en der kan drives af 5 volt og dermed drives
af strømmen i et USB stik....

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Hej Jesper

LM386-1 kan køre på 4V !

Dog kan du undgå kondensatorkoblingen i udgangen ved af lade
hovedtelefonstel være V/2 via en tredje udgangsforstærker.

I princippet kunne du føde den tredje udgangsforstærker med mono
-(L+R)/2 til hovedtelefonstel og dermed få mere monoeffekt ud (især
egnet til bas).

-

Her er en dedikeret hovedtelefonforstærker som er termisk sikret og
kortslutningssikret:

TPA122D SOIC hus (max. 5,5V):
http://search.digikey.dk/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name29%6-2466-5-ND
Gå først på:
http://digikey.dk /
og søg efter 296-2466-5-ND

-

Spændingen kan fås fra en USB-port.

Brug LT1618 som SEPIC (kortslutningssikker step-up) eller blot step-up
til f.eks. 6-12V:
Design note 252:
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1031,C1061,P2079,D4452
LT1618 datasheet:
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1031,C1061,P2079,D3476

Det er muligt der findes en nyere controller end LT1618 med mulighed for
input strømbegrænsning.

Kan f.eks. købes her:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=LT1618EMS%23PBF-ND

-

Simplere med P-channel effekt-MOSFET og PNP-transistor:

EDN, 6/9/2005, Inrush limiter also provides short-circuit protection:
http://www.edn.com/article/CA605503.html
http://www.edn.com/contents/images/60905di.pdf

/Glenn

[...]

TPA122D SOIC hus (max. 5,5V) Kortslutningssikret og termisk sikret:
[...]

Spændingen kan fås fra en USB-port. Her er typisk 5V 0,1...0,5A til
rådighed.

-

Du kan evt. sikre mod kortslutning med:

[...]

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ TPA152 ]

Hej Jesper

TPA152 har lavere forvrængning.
SOIC hus (max. 5,5V) Kortslutningssikret og termisk sikret:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name29%6-1944-1-ND

Datablad:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tpa152.pdf

/Glenn

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ TPA152 ]

Det er ikke relevant i nærværende situation, hvilket jeg også har gjort
opmærksom på i denne tråd.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ LM386-1, TPA122D ]

Sådan en har jeg ikke. Jeg har LM358.

Jeg har LM358.

Jeg søger tips til forsyningen, som jeg også skrev i det opringelige indlæg.

Jesper Poulsen

Site Timeline