Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Har du selv?

Tjaeh. Du kan jo ikke lave splitspænding fra en pc, uden da skal gøre noget, intet kommer af sig selv. Og udfra det du mener du kan, udfra dine problemer, så bør du nok ofre de der 500 kr. som du snakker om, eller kikke på eBay om du ikke kan finde en dims der løser dit problem til 25 kr. + porto. Men.. Der er +- 12 volt intern i din computer, så helt svært er det ikke, udover at du nok kommer til at slide din skruetrækker med at skrue en flok skruer ud så du får låget af.

Er mig også ret ligegyldigt. Kan man ikke lave selv simple opstillinger, så er der kun èn løsning: Betale sig fra det.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hehe... Er bedst med max. 2 stk. ;)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Jesper

Hvad problemer kan der være med forsyningen, du kan jo enten sætte det hele op med et kunstigt 0 og så bruge +12V eller også kan du jo bruge +/- 12V.

Ja, det er der. Jeg har også overvejet den løsning. Skal jeg smække en strømtyv på ATX-kablet eller har du et bedre fif?

Jeg har forstærkerdelen klar - den er der ingen ben i. Den er forsyningen der giver grå hår. Kondensatorer er i praksis ikke noget der er på lager, så en DC-koblet forstærker er udelukket. Derfor split-supply.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Hvordan vil det kunstige 0 have det med at stelforbindelsen fra signal-in er den samme som -forbindelsen i forstærkerkredsløbet? :-)

Sidder -12V let tilgængeligt eller skal jeg luse den ud af ATX-forbindelsen?

--
Mvh
Jesper Poulsen

:o)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Afisolèr nogle få mm et sted i midten af + og - 12 volt ledningerne, og lod et par ledninger på. Isolèr igen med isolèrbånd.

/Hauge

Reply to
Hauge

I praksis det samme som jeg skrev...

Tak skal du have...

MHT. mit DSLR-projekt, så er det fyldt med løse tråde... Jeg har ikke længere adgang til et rentrum og jeg har en softwaremand der venter i kulissen, klar til at skrive RAID-supporten til CF-kortene samt RAW-supporten. Men hvis jeg ikke finder et rentrum bliver der ikke noget at skrive software til... :-(

--
Mvh
Jesper Poulsen

Ja, line out på lydkortet eller PC'enhs lydudgang. Hvor svært kan det være?

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Jesper Poulsen skriver:

Den tid, den "glæde" - så bygger du en amp på det tidspunkt. Til den tid har du været inde hos maxim og samlpe en hovedtelefonforstærkerkredes der kan køre på 5 volt single supply - eksempelvis

Hvorfor gøre det mere besværligt nu ?

Ja, stik hovedtelefonstikket i. Hvorfor ofre ekstern elektronik?

Selv med 100uW i et sæt normalfølsomme hovedtelefoner er du længe kørende. Det er ca. 28mVrms - hvilket ca. "enhver" linieudgang snildt kan levere.

Reply to
Ole Geisler

"Ejvind Kruse" wrote in news: snipped-for-privacy@mid.individual.net:

qft !!!

Reply to
Ejvind Kruse

Hej Jesper

LM386-1 kan køre på 4V !

NJM2113M kan køre på 2-16V og er billigere. Den kan køre brokoblet, men det kan du ikke benytte dig af til hovedtelefoner.

Dog kan du undgå kondensatorkoblingen i udgangen ved af lade hovedtelefonstel være V/2 via en tredje udgangsforstærker.

I princippet kunne du føde den tredje udgangsforstærker med mono

-(L+R)/2 til hovedtelefonstel og dermed få mere monoeffekt ud (især egnet til bas).

Spændingen kan fås fra en USB-port.

Brug LT1618 som SEPIC (kortslutningssikker step-up) eller blot step-up til f.eks. 6-12V: Design note 252:

LT1618 datasheet:

Det er muligt der findes en nyere controller end LT1618 med mulighed for input strømbegrænsning.

Kan f.eks. købes her:

-

Simplere med P-channel effekt-MOSFET og PNP-transistor:

EDN, 6/9/2005, Inrush limiter also provides short-circuit protection:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Jesper

LM386-1 kan køre på 4V !

[...]

Her er en dedikeret hovedtelefonforstærker som er termisk sikret og kortslutningssikret:

TPA122D SOIC hus (max. 5,5V):

Gå først på:
og søg efter 296-2466-5-ND

-

[...]

TPA122D SOIC hus (max. 5,5V) Kortslutningssikret og termisk sikret:

Gå først på:
og søg efter 296-2466-5-ND

-

Spændingen kan fås fra en USB-port. Her er typisk 5V 0,1...0,5A til rådighed.

-

Du kan evt. sikre mod kortslutning med:

[...]

TPA152 har lavere forvrængning. SOIC hus (max. 5,5V) Kortslutningssikret og termisk sikret:

Datablad:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Og hvad skal du med et rent rum for at lodde de par kredse sammen, der skal til at drive clock signalerne på en CCD ? Den kommer alligevel til at sidde i et kamera, og der er IKKE rent,

Af tråden lyder det som det er strømforsyningen der er problemet. Kan du ikke nøjes med +12V fra et harddisk-stik fordi et kunstigt midtpunkt giver problemer, må du have fat i både +12V og -12V (Eller måske bare +/-5V) fra ATX-stikket - evt på bagsiden af bundkortet. Nul er det sikkert bedst at tage fra chassis'et eller bundkortet i nærheden af lydkortets stik.

Herfra er resten et spørgsmål om modstande til at fastlægge forstærkningen, om du vil bruge begge OPAmper i en kreds til en brokoblet forstærker eller nøjes med en OPAmp til hver kanal. Er der plads til det, så sæt et simpelt RC-filter i strømforsyningsledningerne til kredsen.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

En forstærker, der kan levere en amplitude på +/- 10-12V til en hovedtelefon er rigeligt til alvorlige horeskader.

Hej Bo

Det kommer så sandelig an på hvilke hovedtelefoner vi taler om, mine hovedtelefonforstærkere kan levere +/- 22V og det giver nu ingen høreskader med et par Koss HV/1A