Simpel/billig hovedtelefonforstærker - Page 2

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Dit indlæg bærer præg af dårlig/manglende citationsteknik. Hvem svarer du?
Hvad svarer du på?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg svarer dig ?

hvilket den har været i henved 10 år efterhånden.

Nedenstående er nok for svært for dig at kapere, men jeg forsøger alligevel:
<http://groups.google.dk/groups/search?as_umsgid74% snipped-for-privacy@mid.individual.net&hl=da

--
Ejvind

Frank udtaler:
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hvorfor står der så kun "qft !!!" ?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
du er ikke den hurtigste knallert på havnen !!!

$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Du har ged i dit indlæg!

Spild af min tid, er du!

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

tænk engang --- jeg tror 99% af brugerne på usenet har samme opfattelse af
dine indlæg --- forunderlig verden hva ???

$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker [ NJM2113M, LM386 USB 5V ]

Hej Jesper

LM386-1 kan køre på 4V !

NJM2113M kan køre på 2-16V og er billigere. Den kan køre brokoblet, men
det kan du ikke benytte dig af til hovedtelefoner.

Dog kan du undgå kondensatorkoblingen i udgangen ved af lade
hovedtelefonstel være V/2 via en tredje udgangsforstærker.

I princippet kunne du føde den tredje udgangsforstærker med mono
-(L+R)/2 til hovedtelefonstel og dermed få mere monoeffekt ud (især
egnet til bas).

Spændingen kan fås fra en USB-port.

Brug LT1618 som SEPIC (kortslutningssikker step-up) eller blot step-up
til f.eks. 6-12V:
Design note 252:
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1031,C1061,P2079,D4452
LT1618 datasheet:
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1031,C1061,P2079,D3476

Det er muligt der findes en nyere controller end LT1618 med mulighed for
input strømbegrænsning.

Kan f.eks. købes her:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=LT1618EMS%23PBF-ND

-

Simplere med P-channel effekt-MOSFET og PNP-transistor:

EDN, 6/9/2005, Inrush limiter also provides short-circuit protection:
http://www.edn.com/article/CA605503.html
http://www.edn.com/contents/images/60905di.pdf

/Glenn

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

De købeløsninger der findes er enten upraktiske eller dyre. De løsninger
der kan fås hos Aage Jensen er langt fra elegante og effektive til en
gamer-PC og dem der kan købes andre steder er for dyre.

Jeg har ikke brug for en ultrafin lyd fra mit Soundblaster og til mine
billige Philips-bøffer - jeg skal ikke dvæle ved en sej blues eller et
stykke eminent klassisk musik. Jeg skal bare kunne skrue lidt ned for
skudsalverne når jeg bliver spurgt om vi skal ha' vores aftensmad på McD
eller vi skal bestille en pizza.

KISS er nøgleordet her :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hvad er der nu i vejen med et sæt BC547/BC557 og et 10kOhms potmeter og 12
modstande til DC-arbejdspunkt.

Mvh
Martin

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Det er ikke simpelt. Det er ikke simpelt at finde DC-arbejdspunktet
fremfor at klaske et par modstande omkring en opamp. Og det er ikke
hverken opamp'en eller modstandene der volder mig problemerne... Det er
_forsyningen_

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Øhm.. Var det elektronikmekaniker du var? Helt seriøst, DC-arbejdspunktet er
*simpel* tommerfingerregel-beregning.

Mon ikke du bare skulle købe en billig høretelefonforstærker i Klubben eller
lign. andet sted?

Jeg har så absolut intet imod at hjælpe her i gruppen, men når du for ikke
så længe siden ville bygge din egen bagplade til et gammelt analog kamera og
selv mente det var *nemt*, og nu kniber det med noget så simpelt som en amp.
med en BC547, så synes jeg det er meget langt ude. Beklager..

Hvis du nu føler dig meget stødt over det jeg skriver, så beklager jeg.

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Har du læst mit oprindelige indlæg?

De findes ikke billige... De findes til et sted mellem 500,- og 1000,-

Læste du det jeg skrev i det oprindelige indlæg?

Jeg tumler med nogle problemstillinger der gør at jeg ikke magter mange
ting.

Det eneste der støder mig er at du ikke læser det oprindelige indlæg.

Jeg har ikke tænkt mig at delagtigtgøre hele verden i de ting der plager
mig - kun gøre opmærksom på at sådan ser verden altså ud i dag.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Har du selv?

Tjaeh. Du kan jo ikke lave splitspænding fra en pc, uden da skal gøre noget,
intet kommer af sig selv. Og udfra det du mener du kan, udfra dine
problemer, så bør du nok ofre de der 500 kr. som du snakker om, eller kikke
på eBay om du ikke kan finde en dims der løser dit problem til 25 kr. +
porto.
Men.. Der er +- 12 volt intern i din computer, så helt svært er det ikke,
udover at du nok kommer til at slide din skruetrækker med at skrue en flok
skruer ud så du får låget af.

Er mig også ret ligegyldigt. Kan man ikke lave selv simple opstillinger, så
er der kun èn løsning: Betale sig fra det.

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Ja, det er der. Jeg har også overvejet den løsning. Skal jeg smække en
strømtyv på ATX-kablet eller har du et bedre fif?

Jeg har forstærkerdelen klar - den er der ingen ben i. Den er
forsyningen der giver grå hår. Kondensatorer er i praksis ikke noget der
er på lager, så en DC-koblet forstærker er udelukket. Derfor split-supply.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Afisolèr nogle få mm et sted i midten af + og - 12 volt ledningerne, og lod
et par ledninger på. Isolèr igen med isolèrbånd.

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

I praksis det samme som jeg skrev...

Tak skal du have...

MHT. mit DSLR-projekt, så er det fyldt med løse tråde... Jeg har ikke
længere adgang til et rentrum og jeg har en softwaremand der venter i
kulissen, klar til at skrive RAID-supporten til CF-kortene samt
RAW-supporten. Men hvis jeg ikke finder et rentrum bliver der ikke noget
at skrive software til... :-(

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Og hvad skal du med et rent rum for at lodde de par kredse sammen, der
skal til at drive clock signalerne på en CCD ? Den kommer alligevel til
at sidde i et kamera, og der er IKKE rent,

Bo //

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg skal bruge rentrummet til at samle CCD og filtre.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Men det kræver et vist antal tommelfingre :-)

Bo //

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hehe... Er bedst med max. 2 stk. ;)

Mvh Hauge

Site Timeline