Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Greetings!

Jeg er lidt trængt op i en krog af vanskelige problemstillinger på andre
fronter så jeg har mistet overblikket over så simpel en opgave som en
hovedtelefonforstærker til en PC. :-(

Jeg har LM358 i SMD, modstande ad libitum og nul veroboard. Det kommer
derfor til at hedde fuglerede indstøbt i jetmelt og krympeflex. Jeg
råder over et stereopotmeter.
Jeg regner med at lave konstruktionen som en spændingsfølger (er det
smart eller har min hjerne klippet logikken væk?), men jeg er i tvivl om
forsyningen. Kan jeg bruge en enkelt spænding fra PC'en og lave den til
split-supply uden at det giver stelproblemer på signal-in?

Jeg vil gerne undgå at skulle bruge batterier, da de jo skal
oplades/udskiftes i ny og næ og de går oftest fløjten på det allermest
ubelejlige tidspunkt.

Hvis mine svar på spørgsmål bliver lidt korte, upræcise eller på anden
måde uhensigtsmæssige skyldes det en anden problemstilling jeg tumler
med... :-(
- Bær venligst over med mig... :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Jesper

Kan du ikke finde 2 stk LM386 i dine gemmer ?

http://www.minidisc.org/headbanger.html

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Nope. Jeg har LM358 og intet andet...

Den har det batteri jeg gerne vil undgå.

Den skal kunne drives direkte af PC'en, for det er der den skal bruges.
Lydkortet kan sagtens trække mine hovedtelefoner, det er bare så
uendeligt bøvlet at styre volumen pr. software når man sidder og gamer.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker
Hej Jesper

Ok.

Der var jo intet ivejen for at man kunne drive den
med 12 V forsyningen fra PC'en.

Men der er mængder af inspiration at hente på
denne side.

http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Læste du mit oprindelige indlæg?

Det er jo det jeg ikke magter at overskue på nuværende tidspunkt. Det
var derfor jeg skrev her i første omgang.

Især er det forsyningen der tumler mest. En spændingsfælger er jo nem at
lave.

Det er et krav at det er simpelt. Uhyggeligt simpelt. Og det er et krav
at konstruktionen kan forsynes af den PC der også leverer signalet.

Desuden skal der helst være split-supply, da jeg så slipper for at bruge
en masse energi på at finde egnede kondensatorer... Energi er ikke det
jeg har mest overskud af.

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Så laver du en lille boks med volumenknap - og ikke andet....

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg vil nu også gerne have noget der var lidt fremtidssikret. Det er
ikke sikkert at mit næste lydkort kan trække mine næste hovedtelefoner.

Og jeg ved ikke hvornår jeg kommer til at tænke mere klart... :-(

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Den tid, den "glæde" - så bygger du en amp på det tidspunkt. Til den tid
har du været inde hos maxim og samlpe en hovedtelefonforstærkerkredes
der kan køre på 5 volt single supply - eksempelvis
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX13330-MAX13331.pdf

Hvorfor gøre det mere besværligt nu ?

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

:-)

Som jeg skrev, så har jeg det svært ved at overskue selv det simple lige
for tiden :-)

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Så start ud med potmeter og ikke andet......

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg synes, at det lige som at gå over åen efter vand!
Karsten H. (7870)
Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Well, når mandn ønsker ekstern volumenkontrol og ikek noget "fedten med
mus", er det nok den simpleste løsning.

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg kan forestille mig at du på èn eller anden måde har et tastatur monteret
på den computer, selvom det virker mig som om det er lidt for avanceret. Men
køb et multimedia-tastatur til 60 kr., så har du to fine knapper der kan
bruges som volumen. Jeg kunne forstille mig at det kunne være rimeligt
smart, bruger det dog ikke selv, da jeg voksede fra gamerfjolleriet dengang
Commodore-64'eren røg på den lokale nærgenbrug.

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Og så skal jeg have et ufikst tastatur stående ved siden af, bare for at
kunne skrue op og ned for lyden?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hmm... Mit fine smarte tastatur, der vistnok er et gamer (G15) har sådan et
par fine knapper. Hvis du ikke bruger et tastatur, så forstår jeg godt du
har problemer, men hvad bruger du så når du skriver her? SMS?

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Jeg bruger et IBM PS/2-tastatur. Der er jeg også fri for de skrækkelige
Windows-taster, for de sidder lige dér hvor jeg hviler mine tommelfingre...

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hiv knapperne af.  Hvor svært kan det være?

Jeg forstår godt hvis du har problemer, hvis noget så simpelt er blevet et
så stort problem.

/Hauge

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

qft !!!

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Hvem svarer du?

Jesper Poulsen

Re: Simpel/billig hovedtelefonforstærker

QFT skal vist ikke ses som noget svar.

<http://en.wikipedia.org/wiki/QFT
"Quoted For Truth" - "qft" is a label used on Internet forums when someone
quotes a debated statement, thereby ensuring that the original statement cannot
be edited or deleted by the person being quoted. Later also used as a sign of
agreement with another poster.

--
Ejvind

Frank udtaler: