Simpel afbryder/relæ via USB ??

Hej, jeg har en ekstern HD tilsluttet en server der står oppe på et loft.

Nede fra stuen ville jeg gerne kunne Tænde/Slukke for Harddisken så den ikke
altid er tændt, men kun når den benyttes (bruges kun til backup, i tilfælde
af tyveri.)

Tænkte om der fandtes et simpelt print, som kan tænde og slukke via USB
så man ikke skal op til computeren og tænde den.

Hilsen Jan

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
"Ingensen"

Beklager jeg ikke kan svare direkte på dit spørgsmål :)

Helt præcist hvad vil du undgå får strøm og hvorfor? Er det for at disken
ikke skal slides eller for at få lavest mulige strømforbrug? Serveren er vel
stadig tændt?
Er kravet blot at disken skal spinde ned for at undgå mekanisk slid, så sæt
systemet til at spinde disken ned når den ikke var været tilgået i f.eks. 5
minutter.
Vil du slukke helt, så overvej én af de fjernstyrede stikdåser de har i
www.aldi.dk fra i morgen af. Går ud fra den eksterne disk er tilsluttet via
USB eller FireWire (eSata kan opføre sig anderledes, det har jeg ingen
erfaring med). Tilslut strømmen til disken gennem en fjernstyret stikdåse.
Når du tænder starter HD'en og vil automatisk tilsluttes i styresystemet.
Når du er færdig med at bruge disken bruger du "sikker fjernelse af
hardware"-ikonet nede ved uret. Når den siger disken kan fjernes slukker du
via den fjernstyrede kontakt.

Skulle det misse i Aldi, så fås de kontakter sikkert også i nærmeste Silvan
el. lign, bare lidt dyrere. Og de (fleste) er radiostyrede, så du kan fint
styre dem selvom de er gemt væk på loftet :)

Mvh
Morten, der også har tænkt på om en USB HD skulle gemmes et sikkert og godt
gemt sted netop så billeder og lign. uerstattelige data ikke forsvinder i
tilfælde af indbrud.

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

Hvad med brand?
Så hjælper det jo ikke at du skal bøvle i 5 minutter for at komme til
disken.
En anden fysisk lokation er nærmere løsningen.

--
Uffe Bærentsen

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
"Uffe Bærentsen"

Det er vel derfor det hedder "backup"?
I det tilfælde skynder man sig at snuppe dagligdagsdisken med ud (hvis man
er hjemme).

Ja, hvis man er et multimilliard foretagende ;)
For almindelige mennesker der bare ønsker at sikre familiebillederne o.lign.
mener jeg ovenstående er rimelig tilstrækkelig og i sidste ende er det jo en
afvejning af indsats kontra risici.

Mvh
Morten

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

Hvis du alligevel har strøm lagt ud i haveskuret eller garagen,
så er det jo oplagt at placere det derude.

--
Uffe Bærentsen

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

Det jeg ønsker er at kunne slukke for 230Volt tilden eksterne HD via USB.
Men ikke med en Spare skinne, for så tænder den automatisk sammen med
serveren.
Tænkte der skulle et muse klik tilat tænde den. Altså en software aktiveret
Tænd/sluk funktion via USB.

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

Welleman har et byggesett  "K8055" Fås hos Elfa som komponentsett
85-000-76 eller som ferdigbygget 85-004-07

Ellers finnes det det meste på ebay

http://cgi.ebay.com.au/USB-Relay-Card_W0QQitemZ290206904978QQihZ019QQcategoryZ1502QQcmdZViewItem

Har du ledig parallelport er det forholdvis enkelt å tilslutte et rele
på den. Eksempler på programmer fines det godt om på nett.

mvh
Johnny

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
"Ingensen"

Hvorfor så ikke bruge en fjernbetjent stikdåse? Det ligner lidt de der
dimser hvor du kan måle hvor mange watt "en dims" bruger, altså til at komme
mellem den egenlige stikdåse og apparatet, men er bare fjernstyret. De
fleste er radiostyrede og kan dermed betjenes selvom den måtte befinde sig
på loftet.

Nej, den har jeg fanget ;)

I så fald kan jeg ikke rigtigt se hvad der er galt med den fjernbetjente
stikdåse. Det er jo kun HD'en du skal sætte til den, serveren skal
strømforsynes som den altid er blevet.

Se hvad jeg mener her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr61%37&n10%&KundeID =

Synes dog jeg har set dem lidt højere kvalitet, har set HN's i butikken og
den brugte dels et obskurt batteri i fjernbetjeningen og dels virkede lidt
plasticagtig. Men som tidligere sagt, så fås de sikkert også i nærmeste
silvan. Lidt dyrere og lidt bedre :)

Ja, som en anden skriver, så kan man da godt lave noget. Mener også ELV har
eksperiment-sæt til USB, hvor du så selv skriver et stykke software. Dette
eksperimentsæt giver du så et relæ og via det relæ strømføder du HD'en.
Men med mindre du er god til at skrive et program så det foregår så
automatisk som muligt tror jeg du vil blive træt at det i længden.

Skal ikke kunne sige alle HD'er kan, men mener at mange af WD's kan sættes
til at spinde ned når de ikke har været tilgået i X minutter. Altså når du
tilgår den spinder disken op, men om natten og andre tidspunkter hvor den
ikek tilgås udsættes den ikke for mekanisk slid.

Så jeg vil foreslå HD du kan sætte til at spinde ned eller den fjernstyrede
stikdåse. Men måske er jeg for kedelig og måske er det for sportens skyld
det absolut skal være via USB ;)

Ellers tag et kig på
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid74%&detail10%&detail218%008
Som jeg lige umiddelbart læser det, så er det lidt som en router, du giver
den en IP (eller lader den få en af routerens DHCP) og når du går ind på den
IP, kan du tænde og slukke for det apparat du har sat den til at styre (op
til 3600 watt, alt rigeligt til en HD). Den kan passwordbeskyttes som en
router, så uforvarende ikke lige tænder/slukker for HD'en. Ja, hvis du
sætter det op i din router med adgang til den, så kan du endda sidde i en
anden ende af landet og tænde/slukke HD'en :)
Og så er det endda et kit, alle SMD komponenter er loddet, så selvom du har
10 tommelfingre er det lige til at gå til :)

Personligt ville jeg stadig vælge en fjernstyret stikdåse. Ja, du har en
fjernbetjening til at ligge, til gengæld er det nemt og eneste fejlkilde er
om der er strøm på batteriet i fjernbetjeningen :)

Mvh
Morten

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
Hej Morten

USB harddiske er vel ikke velegnede til sikkerhedskopier, når man
kikker rundt på news kan man se at de ofte fejler. Rigtige sikkerheds-
kopier laves på bånd, CD eller DVD og anbringes i en bankboks.

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

kig på denne http://www.danbit.dk/produkter/0607.phtml

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

Findes færdig her
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id59%57&vare_id39%4105

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

USB strømskinne, som fås i større supermakeder
--
    Venlig hilsen
        Calle.

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

<SNIP>
Det jeg ønsker er at kunne slukke for 230Volt tilden eksterne HD via USB.
Men ikke med en Spare skinne, for så tænder den automatisk sammen med
serveren.
</SNIP>

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??

du kan da bare sætte en afbryder på USB ledningen
--
    Venlig hilsen
        Calle.

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
Det kunne jo tE6%nkes man ville tE6%nde/slukke for USB disken via Internet
- hvis man f.eks. skulle tilgE5% noget data, og ikke lige sad hjemme..
derfor sluk/tE6%nd via USB og ikke fjernbetjening.. det er lidt
gammeldaws kun at tE6%nke pE5% brugen indenfor husets vE6%gge :)

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
Tak for de mange ideer..

Men har fundet løsningen..

Sat den i en Wireless IHC Stikkontakt.

Da min IHC Ctrl er med Viewer, kan den på den måde også betjenes fra
Internettet.

Men tak for de mange forslag.

Hilsen Jan

Det kunne jo tænkes man ville tænde/slukke for USB disken via Internet
- hvis man f.eks. skulle tilgå noget data, og ikke lige sad hjemme..
derfor sluk/tænd via USB og ikke fjernbetjening.. det er lidt
gammeldaws kun at tænke på brugen indenfor husets vægge :)

Re: Simpel afbryder/relæ via USB ??
Så lige at ALDI har 4 stikkontakter med en enkelt fjernstyring i denne uge.
Det må vel også kunne bruges.

Det må være radio signaler den bruger, ellers kommer det ikke så nemt gennem
væg/loft.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net