Silicone olie og datasignaler??

Er siliconeolie/spray  elektrisk ledende i forbindelse med datasignaler?

Jeg overvejer at ombygge min tv harddiskrecorder sådan,  at jeg med et
snuptag kan skubbe en normal ATA66 harddisk direkte ind i datastik og
spænding. Tanken var så at sprøjte lidt af dette siliconespray  ind i
harddiskstikket, så det glider lidt lettere.

Kan der mon ske noget ved dette eller er det en "no go"?

Det er den sædvanlige siliconespay, Silisol fra Aldi, jeg bruger. Man siger
normalt, at de fleste siliconeolier ikke er elektrisk ledende.

Claus

Re: Silicone olie og datasignaler??

Nej, til gengæld er de lidt fedtede og isolerende.
Hvilket kan give dårlige forbindelser.

Olier der er ikke ledende bruges også i kondensatorer, er du uheldig får
du en kapacitet mellem lederne, det gør det ikke bedre.......

Jeg ville ikke gøre det!

Re: Silicone olie og datasignaler??

Hvilken spænding transporterer man normalt den slags datasignaler med, fem
volt?

Claus

Re: Silicone olie og datasignaler??

Det er ikke så meget spændingen der er afgørende... Det er nærmere
frekvensen der kan føre til datatab som følge af spredningskapaciteter.

Jesper Poulsen

Re: Silicone olie og datasignaler??

Jeg mener at ATA er 3,3 volt.

Men spændingen er ikke så farlig som kapaciteten, der gør at dine bits
bliver "trekantede".

Re: Silicone olie og datasignaler??

Hej Claus

Absolut No Go. Du kan heller ikke umiddelbart vaske eller rense det af, når
det "samler" skidt op. I øvrigt, jo lettere det glider, desto dårligere
forbindelse. Også mineralske olier virker isolerende mellem 2 flader. Der er
faktisk kun forbindelse, når du "bryder" oliefilmen, der netop smører, for
at etablere en god kontakt.

Kunne det ikke være en idé at bruge en af disse gammeldags omskiftere for 25
pol. D-sub. mellem f.eks. 2 PC'er og 1 printer eller omvendt - eller en
kryds-omskifter, der skifter 2 PC'er mellem f.eks. 2 printere.

Sådanne omskiftere må kunne fås for en fis og en begmand i vore dage.
Karsten H. (7870)
Re: Silicone olie og datasignaler??

Jeg har allerede bygget den om, så den kan køre med  en normal
harddiskskuffe, så jeg har et par ekstra diske (den er født med 80 gb). Men
det er for besværligt, når man har mange diske. Jeg har fået fat i 12
mindre diske, som er præcis samme type og som har samme  fysiske mål i
stikkene, så jeg ville lave en modtagestation, så jeg bare lige kunne stikke
disken  lodret ned i dimsen, uden at skulle bruge skuffer o.lign. Ligesom en
USB stik....

Ud over at gemme film fra tv osv, så har jeg ofte brug for at se mine egne
optagelser på fjernsynet, og der er det absolut den nemmeste måde at gøre
det på i stedet for at brænde dvd, flytte kabler fra computer til tv osv,
osv. Samtidig er det nemt for mig at flytte optagede tv udsendelser over på
min laptop, hvis der er noget, jeg vil have med på farten.

Jeg prøvede med en test disk, og der sker ikke noget, selv om stikket er
olieret. problemet er naturligvis, at diskene kun er på 40-60 gb, så det er
jo hurtigt fyldt op.

Claus

Site Timeline