Sikringer?

Jeg bor i en lejlighed med to el-grupper. En til vaskemaskinen og en til
resten.

Begge er 220 volt.

I den ene gruppe sidder der en 16A, 400V~250V sikring

I den anden sidder der en 10A, 500V sikring

Er det ikke for meget. Bør der ikke kun sidde 10 A, 250 Volt.

Håber der er nogen der ved det.

Mvh.

Thomas

Re: Sikringer?
Hey...

Så vidt jeg er orinteret (altid godt med at sige det hvis man tager fejl),
men så har spændningen bare noget med man ikke må hæve spændingen over den
maks volt

mens strømmen er uafhængig af spændingen...

sikringerne kan også bruges ved dc og ved 25V.....

på både har jeg ofte monteret 250V automatsikringer på 24Vdc... og det
virker fint....

Men derimod effekten er et produkt at spænding * ampere

--
Mvh Kasper

Re: Sikringer?

230 forhåbenligt :-)

Det mest rigtige sted at spørge vil nok være dk.teknik.el, men jeg kan
da godt komme med et svar. De 500 volt er den maskimale spænding
sikringen må bruges ved, at man bruger den ved lavere har intet at sige.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Sikringer?

Ok

Dvs. jeg bør bare skifte den på 16 ampere til en på 10 ampere?

Thomas

Re: Sikringer?
Dvs. jeg bør bare skifte den på 16 ampere til en på 10 ampere?

Det er ikke sikkert at 10 A er nok til din vaskemaskine, og hvis
installationen til din vaskemaskine er lavet i 2,5 kvadrat kabel er det ok
med 16 A sikring

Poul

Re: Sikringer?

Nah, ikke altid.. Jeg fik et chok da jeg for nyligt målte 219.7V (mener
jeg det var helt præcist, knap 220V i hvert fald) ud af en stikkontakt.
Der er stadig områder i landet hvor man ikke er dækket af 230V forsyning
- det ses dog sjældent. Desuden anvender man på universiteter o.lign.
regulatorer som nedsætter spændingen (evt. transformerer de selv fra
højspænding kunne det vel også tænkes) til 220V da 10V kan lave UTROLIGT
STORE udsving i fysiske målinger i bl.a. atomfysik :)

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Site Timeline