Sikring som motorværn i blandemaskine

Har lige 'bypassed' sikringen/afbryderen i en tromle blandemaskine fordi den ikke længere virkede. Det er den type sikring som også er tænk-sluk knap (rød grøn beskytttet af gummi mod vandindtrængning) Hvordan virker sådan en sikring. Det ser ud som om det er et relæ? Bekytter den blot mod et strømtræk som er over det specificerede eller slår den også fra hvis varmen i motorhuset bliver for høj.

Noget i vejen for at erstatte den med en almindelig 'kaffemaskine' smeltesikring som anbringes tæt på viklingerne i motoren?

--
Mvh
Benny Andersen

Det lyder som et motörværn

Det udløser normalt ved for højt længerevarende strømtræk.

Jeg vil anbefale et andet motorværn.

Men ellers kunne en føler anbragt inde i motorviklingerne kunne styre et relæ. Således at du ikke behøver at adskille apparatet hvergang du har fået overbelastet det.

Ellers prøv i news://dk.teknik.el ,der sidder eksperterne.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn
2006-05-21 Benny Andersen wrote

Det er et motorværn. Jeg spurgte stort set om det samme i dk.teknik.el for et par uger siden.

Motorværnet beskytter motoren, f.eks. hvis der ryger en fase.

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

"Benny Andersen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Du giver ikke nok oplysninger til at jeg kan svare kvalificeret.

Motorværn, hvis det er sådan et, reagerer på langvarig overstrøm (og hurtigt på skævt forbrug hvis det er en trefaset motor) det har ingen kontrol af motortemperatur.

Den bedste sikring af en motor er temperaturkontrol med "Klixon" (eller lignende) termokontakter, tre stk. serieforbundet og limet fast på hver sin fasevikling.

Hvis det er en enfaset motor kan den godt beskyttes med en termoføler, men kaffemaskinetypen kan ikke holde til motorstrømmen, så den skal styre et relæ, og så er det nemmere og billigere at købe en ny afbryder som den gamle.

mvh

Aksel

Reply to
Aksel

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Ja når der er tale om 3 fase belastning.

Børge

Reply to
bl

OK, det tænkte jeg nok

OK - lidt surfning har gjort mig klogere.

Ved du hvor man køber en sådan afbryder, og hvad sådan en 'tænd/sluk afbryder med motorværn' hedder.

Det er iøvrigt en enfaset 850W motor.

Tak for hjælpen.

--
Mvh
Benny Andersen

Tak for hjælpen til alle. Glemte at oplyse at det var en enfaset asynkron som er opgivet til max at trække 850W Den kan sjovt nok køre begge veje - man giver lige tromlen et lille skub eller benytter sig af enertien når en belæsset tromle svinger lidt tilbage samtidig med at man tilslutter - det bestemmer retningen. En retning er den rette for tømme - den anden er at godt supplement til at holde skovlene fri for kager. Derfor har jeg monteret en ekstra (dreje) afbryder som er lettere at betjene og derfor strejfede ideen mig mig, om der var en genvej fremfor at udskifte det defekte motorværn med et nyt tilsvarende. (som jeg ikke ved hvor man køber)

--
Mvh
Benny Andersen

"Benny Andersen" skrev i en meddelelse news:7xp6m1xabwc7.v3tc807s2ph7$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Jeg vil stadig anbefale dig at købe et motorværn/automatsikring som den oprindelige. Er der ikke et maskinskilt på blandemaskinen?

Grunden til at den kan køre begge veje er at driftskondensatoren ikke fungerer korrekt, kan den selv starte?

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Nogen gange når den lige at snerre lidt inden jeg får givet den et lille puf - den trækker fint en fyldt tromle. Det lyder meget sansynligt at kondensatoren er defekt - gad vide om den overhovedet har nogen virkning, forstået på dan måde at den defekte kondensator svarer til 'ingen kondensator'->'intet drejefelt'->'motoren virker på en lidt anden måde en almindelig asynkron' ? Jeg er faktisk interesseret i at kunne vælge retning.

Kunne man i teorien opnå den virkning, hvis statorviklingen i serie med kondensatoren, forbindelsesmæssigt kunne vendes. Jeg ved godt at det blot er midtpunktet der er ført ud af motorhuset - så det ville kræve et indgreb der fører midtpunkt forbindelsen af statorviklingerne ud af motorhuset. Man kunne så forbinde spolen vendbart gennem en krydskoblet dobbelt afbryder eller relæ.

Men .... hvis nu drejefeltet, motoren er skabt til at arbejde med, er understøttet af statorens geometriske udformning? -- synes jeg har set at jernpolerne på en asynkron motors stator drejede sig i akselens retning!

--
Mvh
Benny Andersen