Sikring som motorværn i blandemaskine

Har lige 'bypassed' sikringen/afbryderen i en tromle blandemaskine fordi
den ikke længere virkede.
Det er den type sikring som også er tænk-sluk knap (rød grøn beskytttet af
gummi mod vandindtrængning)
Hvordan virker sådan en sikring. Det ser ud som om det er et relæ? Bekytter
den blot mod et strømtræk som er over det specificerede eller slår den også
fra hvis varmen i motorhuset bliver for høj.

Noget i vejen for at erstatte den med en almindelig 'kaffemaskine'
smeltesikring som anbringes tæt på viklingerne i motoren?
Benny Andersen

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Det lyder som et motörværn

Det udløser normalt ved for højt længerevarende strømtræk.

Jeg vil anbefale et andet motorværn.

Men ellers kunne en føler anbragt inde i motorviklingerne kunne styre et
relæ. Således at du ikke behøver at adskille apparatet hvergang du har fået
overbelastet det.

Ellers prøv i news://dk.teknik.el ,der sidder eksperterne.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Det er et motorværn. Jeg spurgte stort set om det samme i dk.teknik.el for
et par uger siden.

Motorværnet beskytter motoren, f.eks. hvis der ryger en fase.

/Morten %-)

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Ja når der er tale om 3 fase belastning.

Børge

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Du giver ikke nok oplysninger til at jeg kan svare kvalificeret.

Motorværn, hvis det er sådan et, reagerer på langvarig overstrøm (og hurtigt
på skævt forbrug hvis det er en trefaset motor) det har ingen kontrol af
motortemperatur.

Den bedste sikring af en motor er temperaturkontrol med "Klixon" (eller
lignende) termokontakter, tre stk. serieforbundet og limet fast på hver sin
fasevikling.

Hvis det er en enfaset motor kan den godt beskyttes med en termoføler, men
kaffemaskinetypen kan ikke holde til motorstrømmen, så den skal styre et
relæ, og så er det nemmere og billigere at købe en ny afbryder som den
gamle.

mvh

Aksel

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

OK, det tænkte jeg nok

OK - lidt surfning har gjort mig klogere.

Ved du hvor man køber en sådan afbryder, og hvad sådan en 'tænd/sluk
afbryder med motorværn' hedder.

Det er iøvrigt en enfaset 850W motor.

Tak for hjælpen.

Benny Andersen

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine
Tak for hjælpen til alle. Glemte at oplyse at det var en enfaset asynkron
som er opgivet til max at trække 850W
Den kan sjovt nok køre begge veje - man giver lige tromlen et lille skub
eller benytter sig af enertien når en belæsset tromle svinger lidt tilbage
samtidig med at man tilslutter - det bestemmer retningen.
En retning er den rette for tømme - den anden er at godt supplement til at
holde skovlene fri for kager.
Derfor har jeg monteret en ekstra (dreje) afbryder som er lettere at
betjene og derfor strejfede ideen mig mig, om der var en genvej fremfor at
udskifte det defekte motorværn med et nyt tilsvarende. (som jeg ikke ved
hvor man køber)
Benny Andersen

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Jeg vil stadig anbefale dig at købe et motorværn/automatsikring som den
oprindelige.
Er der ikke et maskinskilt på blandemaskinen?

Grunden til at den kan køre begge veje er at driftskondensatoren ikke
fungerer korrekt, kan den selv starte?

Hilsen Aksel

Re: Sikring som motorværn i blandemaskine

Nogen gange når den lige at snerre lidt inden jeg får givet den et lille
puf - den trækker fint en fyldt tromle.
Det lyder meget sansynligt at kondensatoren er defekt - gad vide om den
overhovedet har nogen virkning, forstået på dan måde at den defekte
kondensator svarer til 'ingen kondensator'->'intet drejefelt'->'motoren
virker på en lidt anden måde en almindelig asynkron' ?
Jeg er faktisk interesseret i at kunne vælge retning.

Kunne man i teorien opnå den virkning, hvis statorviklingen i serie med
kondensatoren, forbindelsesmæssigt kunne vendes. Jeg ved godt at det blot
er midtpunktet der er ført ud af motorhuset - så det ville kræve et indgreb
der fører midtpunkt forbindelsen af statorviklingerne ud af motorhuset. Man
kunne så forbinde spolen vendbart gennem en krydskoblet dobbelt afbryder
eller relæ.

Men .... hvis nu drejefeltet, motoren er skabt til at arbejde med, er
understøttet af statorens geometriske udformning? -- synes jeg har set at
jernpolerne på en asynkron motors stator drejede sig i akselens retning!

Benny Andersen

Site Timeline