Sikring / Ferrit = SMD ?

Efter en kortslutning på mit bundkort er der en SMD komponent der er gået

It is a combination fuse & ferrite bead. Protects the circuit and keeps
RFI/EMI at a minimum. I don't have a IC7 in the shop but most boards have
fuse/beads rated something like "110" which is 1.1 amps (1100ma) .
Any micro fuse rated 1 to 2 amps will work just fine, or I can repair the
board for you.

er jeg kommet frem til at det er en mellemting mellem en Ferrit tingest og
en sikring. men så kommer det store spørgsmål ., hvad hedder en sådan
tingest på dansk ?? jeg skal nemlig have en til at skifte den, og hvis han
ikke kender lige netop den type komponent ., hvordan forklarer jeg så ham
hvad det er .,

og lige en sidste ting ., er der nogen der har et billede ., eller link til
sådan, så jeg for sammenlignings formål kan bestemme om der er den rigtige
komponent ?

~~Frank .,

Re: Sikring / Ferrit = SMD ?

Et par spørgsmål:
Kender du da den "strømværdi" den har som sikring.? (Ampere) Karakteristik.?
Kender du dens induktans.? (Henry)

Hvis ikke, er det vanskeligt at finde en erstatning. Ikke sandt.

Ergo:
Kortslut den, og kør igen. Og se hvad der sker. HVIS du har fundet
årsagen til fejlen...  Og lev med at den kan blive værre næste gang det
går galt.  Men hvorfor gik det iøvrigt galt. ? hvis det var en fejl fra
din side, må du jo lære at holde fingrene væk...

Jeg har hørt om modstande med sikring, men aldrig om spoler.

Har du søgt på nettet.?

Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke at du stiller, uden selv at give
flere informationer. Vi er jo ikke tankelæsere, vel.?

Du fortæller _intet_  om den komponent du har.

Kvaliteten af svarene du får er proportional med kvaliteten af dit
spørgsmål.

Mvh. Jørgen

Re: Sikring / Ferrit = SMD ?

Nej ., jeg kender ikke strømværdien på den der sidder i mit mobo ., men
som der står i mit første indlæg ., mener "capman" at en typisk værdi er
1100 mA

Jeg har da overvejet det ., men der er jo en grund til at der sidder en
sikring ., og jeg kan bedere leve med 2 Amp på mine USBporte samt en del
støj ., end jeg kan klare at sidde og 'måske' lave en ny kortslutning
hvor der så er 15-20 Amp bagved ..

Sikkert ., men man må jo leve og lære .. og ellers betale ..

Ved du hvad en Ferrite Bead er ??

Ja ., RS-Comp.. Grupper ., intet .,
Google ., intet brugbart ..

Den komponent jeg har er brændt ..den er cirka 1 mm høj . 2 mm bred .. 4
mm lang .. den er grå ., og ligner en alm SMD modstand .. der står ingen
text på komponenten .. print texten er: FB25 ..

der sidder andre komponenter i umiddelbar nærhed ., fx ., 'FB23' ., som
er faktisk identisk ., heller ikke nogen text på den .. og selvfølgelig
heller ikke brændt ..

Mit spørgsmål gik jo alene på om der var nogen der kunne navngive en
komponent der på engelsk/amerikansk var 'a combination fuse & ferrite
bead'

Og ikke på hvilken exakt komponent der sad på mit Motherboard ..

Men nu har du fået lidt flere informationer ., og jeg har smidt et
billede i dk.binær ., under "IC7-G SMD"

~~Frank .,

Re: Sikring / Ferrit = SMD ?
Hej Frank,

En ferrite-perle.
Det er en lille "ring" af ferrite som ofte bruges til små spoler eller
blot monteret omkring et transistorben (hvilket er en half turn-spole).

Hvad idéen med den er (i din sikring), kan jeg kun gætte på - sikkert
noget med støjdæmpning ved højfrekvent støj _fra_ boksen/smpsu'en og ud.

Du kan sikkert godt klare det med en alm. sikring uden ferrite, men ellers
kan du få sikringer til hulmontering hvor der kan sættes en "perle"
omkring et ben.

Mål gennemgangen hen over den, så har du noget at sammenligne med.

Never mind Jørgen, hvis han en dag giver flere konstruktive svar end brok
over andres poster, så sætter jeg et stort kryds i kalenderen med en
hvidtekost ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvornår, hvordan og hvorfor ?

Re: Sikring / Ferrit = SMD ?
Nogle dage siden ..

En skrue havde sat sig fast bag ved ps-2 konnektoren. og jeg tændte for
skidtet ..

der må have lagt en løs skrue inden i mit kabinet da jeg flyttede den, jeg
hørte noget rasle rundt, derfor prøvede jeg at vende kabinettet og 'hælde'
den løse skrue ud .. og efter det ., sagde det ikke en lyd ., derefter
tjekkede jeg at den ikke sad på forsiden af printet og endte med at
konstatere at den nok var røget ud ..

Det var den ikke ..

Skruen sad så den lavede en kortslutning fra stelplan på printet ., og ind
til et af benene på PS-2 Keyboard Konnektoren ..

Ellers noget ?

~~Frank .,

Re: Sikring / Ferrit = SMD ?

Bingo, ud med skidtet og ind med en 0,5A sikring.