Sikkert et dumt spørgsmål...

Hej gruppe

Jeg har købt mig en lysdæmper
http://www.velleman.be/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8068.pdf
der godt nok er beregnet til montering i et hovedprint, men jeg ønsker at
anvende den alene, og mit spørgsmål er så:

på hovedprintet bliver indgangen (9-10) styret af en optokobler, og min
tanke er at bruge trykkontakter istedet, jeg kan ikke umiddelbart selv se at
det skulle skabe problemer af nogen art, men hvad siger i ?

Jeg er opmærksom på risikoen for netspænding på styrebenene, men jeg
anvender installationskabel og alm. LK afbrydere ombygget til "ringetryk"

Martin

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

http://www.velleman.be/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8068.pdf

Hej Martin.

Der findes ikke dumme spm. - kun dumme svar :-).

Du kan efter mit skøn godt anvende en trykknap kontakt til dette formål.
Ved ikke om kontaktprel kan være et problem.
Prøv at lave en prøveopstilling først og pas på de ledende dele.
Optokobleren giver galvanisk adskillelse men til dit formål kan du nok godt
undvære den.
Der er jo netspænding på.
Derfor skal konstruktionen bygges ind i en isolerende kasse.

--
MVH.
Finni

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

Hej Finni

den med galvanisk adskillelse, og isolerende kabinet havde jeg luret, helt
dum er jeg ikke :-)
jeg kunne heller ikke se noget problem i det, men så kom en anelse tvivl, og
jeg tænkte..."hellere spørge"
Går det helt galt må jeg jo bare lade mine kontakter styre en optokobler,
men jeg er tilhænger af at lave det så simpelt som muligt.

Martin

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

Intet problem, så længe du er opmærksom på at der er 230 volt på
kredsløbet

Det bør ikke være noget problem. Det eneste problem der kan blive er evt
prel i kontakten.

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

Hej Klaus

Vil evt prel ikke også "gå" igennem en evt optokobler ?   Eller har jeg helt
misforstået noget ?

synes at kunne huske fra elektronik på ungdomsskolen (for 25 år siden) at
for at undgå prel skulle der anvendes en smith-trigger, eller sådan noget

Martin

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

Jo.

Delvist. Schmitt triggeren gør det at den har et stor forskel mellem
"høj" og lav (den har hysterese).

Vil man af med prel, sætter man et RC led ind, hvor man bruger en
modstand og en kondesator til at "rense" signalet.

Men det kan let tænkes at den kreds der er brugt indeholder "anti-prel".

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...
Der er  endnu et lille problem. LK afbrydere er ikke beregnet til at
arbejde med ca. 100uA strøm, dvs. at det ikke er sikkert at de ville
fungere. Det er i hvert fald ret sandsynlig at de ikke vil fungere
pålideligt i længden.
Grunden er at afbryderen skal generere signalen ved PIC'ens indgang, som
er holdt high over R6. Kontaktmaterialet i en LK afbryder er ikke
velegnet til at trække den indgang på 0-niveauet. Spændingen og strømmen
er for lille for at "rense" kontakten.

Klaus

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

hvis ellers strF8%mforsyningen ka' levere det sku' det ikke vE6%re noget
problem at
E6%ndre modstanden sE5% der lF8%ber lidt mere strF8%m i kontakten.

-Lasse

Re: Sikkert et dumt spørgsmål...

Jeg takker for inputs, og prøver om det vil køre, ellers må jeg jo finde på
noget.

Martin

Site Timeline