"Signal to Noise Ratio", susen?

Hej,

Jeg har lige købt en bilradio der suser helt vanvittigt, selv når den
er skruet helt ned, men jeg ved ikke om den er defekt, eller det bare
er en lo...model.

S/N ratioen er opgivet til >100dB, kan den suse med det forhold, eller
har det intet med hinanden at gøre?

Tak,
Walther

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?

Det lyder som om din antenne ikke  er sat ordentligt til - men hvis det
også gælder for CD/Tape er det nok en skod model eller fejlinstallation.

100 dB i S/N er temeligt godt - jeg ved ikke om det er muligt på FM - så
vidt jeg husker er 96 dB max. på en 16 bit CD (og det er jo det største
delen er indspillet med, da det er den oprindelige standard.)

- § - Kim Nielsen - § -

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?

Tak for svaret.

Støjen er der hele tiden.

Er det muligt med et signal/støj forhold på 100dB at høre en kraftig
susen? Det er jo kun et forhold, så niveauet kunne vel egentligt bare
hæves?

Lidt i vildrede om jeg skal sende den retur....

Tak,
walther

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?
er det når bilen er slukket også ??

--
Mvh Kasper

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?

*SNIP*

S/N på FM er typisk 70 - 75 dB - til tider dårligere.

Mvh

John

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?

100 dB er nok bare forsterkerdelen, men det er godt nok til at det ikke er
mulig å høre støy til normalt bruk.
Om forsterkeren i bilradioen hadde mer enn 1000 Watt ville fremdeles støyen
ligge 70 dB under et normalt signal. Dette er enda nesten ikke hørbart uten
at du la ørene inn til høytalerne. Om bilradioen din suser med volumpottet
helt neddreiet er det selvfølgelig feil i utgangsforsterkeren, og du har
reklamasjonsgrunn. Likevel kan det godt hende at det seriefremstilles slikt
søppel. Fremdeles har du grunn til reklamasjon. Jeg vet ikke hvordan de
Danske forbrukerrettighetene er, men i Norge er de meget sterke. Dette er
typisk "lavprisbutikker" som selger, og de vil prøve alt som er mulig for at
du ikke skal få reklamert. I Norge har vi først 14 dager angrefrist, hvor
det ikke er nødvendig å oppgi noen grunn. Deretter er det to år med
reklamasjon om produktet ikke tilfredstiller hva som kunne forventes osv.
Problemet er ofte at den lille forbruker ikke har makt til å gjennomføre en
reklamasjon. Derfor har vi et forbrukerombud i Norge som har ferdige
klageskjemaer, hvor litt av den Norske forbrukerloven er sitert.

(Dette uten å holde et lenger foredrag om måter å måle signal støyforholdet
på)

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?

Tusind tak for svaret, de for den lige i hovedet igen!

Kunne du give et kort foredrag om hvordan man i praksis måler
støjniveauet? (bare kort hvis du har tid)

[Kasper] ja det er der også når bilen er slukket.

Tak,
walther

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?
Hej Arne,

Hvordan bliver 100dB til 70dB ved at øge udgangseffekten ?

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: "Signal to Noise Ratio", susen?
Hej Arne,

Øv, nu troede jeg lige du havde noget rigtig snedigt oppe i ærmet, og så
er det "bare" PMPO om igen :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Vanligvis blir signal støyforholdet oppgitt som forholdet mellom maks effekt
og RMS støy med en båndbredde fra 20Hz til 20 Khz.
Noen luringer bruker av og til A kurve i tillegg, men PMPO har jeg ikke
sett.
Strengt tatt burde det heller vært oppgitt i forhold til 1 Watt (2,83 V/ 8
Ohm) Forholdet mellom 1 og 1000 Watt er 30 dB.
En god forsterker med lavstøy inngang har gjerne en støy som ligger ca 100
dB under 1 Watt.
Jeg synes at maksimaleffekt er et feil sammenligningsgrunnlag da dette er en
effekt som kun transienter kommer opp til. Det er derfor feil å sammenligne
RMS støy med peak effekt.
Forholdet mellom Peak og RMS er absolutt minimum 10 dB, selv i den mest
komprimerte popmusikk For at det ikke skal oppstå forvirring mener jeg
derfor at 1 Watt er et godt sammenligningsgrunnlag.
Til normal lydelektronikk oppgis støy som -??dBu, og da skjønner alle hva
det snakkes om. Innen HF teknikk brukes det også kjente referanser som dBuV
eller lignende, men det for effektforsterkere tydeligvis er helt opp til
produsenten hva han vil referere sine dB til. Derfor min lille fleip om dB
kartofler.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: "Signal to Noise Ratio", susen?
Hej Arne,

Ja, det var det jeg mente med min reference til PMPO (der også lige
så godt kunne opgives i potatiser :)

--
Venlig hilsen,
Søren