Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Jeg leder efter et program som kan sende et signal ud på COM/USB porten når
PC´en er start op og klar til brug. Signalet kan være en IR komando eller
bare en en spænding på port. Signalet skal forsvinde igen når PC power off
eller sættet i standby.
Findes et sådan program??

Mvh
Martin

Re: Signal på COM/USB port når PC k lar efter startup

nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i programmering, men det er
nogenlunde let at lave et program som bare sætter et signal på COM
porten når det startes, og lader signalet beholde sin værdi indtil PCen
slukkes

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Jeg kan godt lave lidt C programmering, men har kun erfaring med at
programmere små PIC og AVR kredse

Re: Signal på COM/USB port når PC k lar efter startup
jeg fandt noget på et tidspunkt til styring af seriel og parallelporten
fra et C eller java program, kan ikke lige huske hvad det hed, det
ligger på min laptop, så jegk an lige poste det ved lejlighed, ellers så
prøv at kigge lidt på google efter styring af serielporten i windows  med C

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Hvis man piller rigtigt i sin BIOS kan de fleste mainboards slukke for USB
power når de slukker - og sikkert også går i standby. Det er det
"elspareskinnerne" benytter...

/A

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

 jo, men det fortæller vil ikke noget om, om PC er klar til brug? (windows
startet op)

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Forklar, hvad du skal bruge det til, så kan jeg måske hjælpe.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Tja, det er lidt af en lang histiorie. Jeg bruger min PC både til
mediacenter og som alm. PC. Når jeg bruger den som alm PC burger jeg
naturligvis min PC monitor som default og når det bruges som mediacenter så
bruger jeg mit TV som default monitor. TV er placret i stuen og PC er
placeret inde på et kontor. Jeg har lavet så jeg kan styre min pc med en
remote. Trykker jeg power on tasten på min remote sender jeg en IR komando
til et lille AVR processor som så "kortslutter " power op tasten på min PC
og min pc starter op.
Når min AVR processor tænder min PC starter jeg samtidig en timer på ca.
1½min så jeg er sikker på at windows er startet op. Efter timer udløb sender
jeg en IR komando til PC og fortæller at den skal skifter fra PC monitor til
TV og samtidig starte mit media program. Og nu komme jeg så til mit ønske.
Jeg er begundt at bruger Hibernate mode på min pc og så skal den jo ikke
bruge 1½min på at starte op, så nu vil jeg gerne sende IR komandoen før fx
efter 30sek. Problemet er så at mit AVR kredsøb ikke ved om jeg starter fra
off eller hibernate mode, så det vil altid vente 11min før at der sker
noget.
Derfor har jeg brug for et signal som fortæller mig at min PC er startet op
og klar til brug, da jeg så kan lade mit AVR kredsløb sende IR komandoen
umildbart efter at det modtager dette signal, så kommer jeg til at have en
meget hurtigere opstartstid på mit system.

Det var vist cirka det.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Okay, kør en lille rutine der sætter en bit på pallelporten og smid den
i din start folder.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Kig evt her:
<http://www.tams-online.de/htmls/produkte/minidv/produkte_minidv.html

Her bør være inspiration nok, med diagram, downloadbart program og hele
pulletjavsen.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup
men hvordan skal han så løse det, når den booter efter hibernate?

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Ved at lade programmet være aktivt hele tiden.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Men et program, som sætter pin X på LPT til 1 når det startes, og som
derefter hibernates, opdaterer vel ikke denne pins status, da
hibernation er transparent for programmerne (altså de ved ikke det sker)

så medmindre windows husker sådanne settings og tager dem med i sit
image når der hibernates, hjælper det vel ik?

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Det skulle det da gerne gøre.

Pas....

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Bare for at være lidt vanskelig. Min LPT port er ikke ledig til et sådant
formål. Så findes der noget som kan bruge til USB eller COM porten?

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Doh

Til comporten gør der sikkert. USB er noget crap, det kræver drivere.

JEg har ikek lige et eksempel til com porten...

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Jeg har før linket til dette:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/modem.html
Det kan let modificeres til at passe til formålet.

Du kan også gøre det med en bat-fil ved at bruge "mode com1"
kommandoen, det har jeg også skrevet før.

Men du læser tilsyneladende ikke de svar du får.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard
Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Jeg vil prøve at kigge på det.

Jo jeg læser de svar jeg får, men synes nu ikke lige jeg har set dette link
før.

Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Hvis du vil have det lavet om til at køre i baggrunden altid
og vente på diverse power events, finder vi nok osgså ud af det.

Måske skyldes det at jeg, for at undgå at spamme tre nyhedsgrupper med
det samme svar, kun havde svaret i én (dk.edb.system.ms-windows), da
det er den gruppe jeg læser. Du bør nok beslutte dig for hvilken gruppe
du vil fortsætte diskutionen i (sætte FUT).

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard
Re: Signal på COM/USB port når PC klar efter startup

Jeg vil prøve at kigge på det, selvom at det ser ud til at overgå min
programmeringevner. Hvilke compiler bruger du, og er det til at
debugge/simulere på?
Dog må jeg erkende at der nok går lidt tid inden jeg rigtig kommer til at
kigge på det. Det er lidt mere omfattende end jeg havde regnet med, så det
bliver på et tidspunkt hvor jeg har lidt mere tid til satte mig ind i det.
Men Mange tak for hjælpen.

OK

Site Timeline