Signal fra blæser

Hej,

Jeg overvejer at lave noget blæserstyring til min computers kabinetblæsere
(4 stk). Der er ingen grund til at de larmer, når jeg sidder og roder i word
etc.

Jeg vil til dette godt have en visuel "udlæsning" af hastigheden på hver
blæser.
Jeg tænkte på at lave det simpelt; en LED der lyser kraftigere, afhængigt af
hvor hurtigt blæseren snurrer. Derved kan jeg også nemt se hvis en blæser
stopper.

Men hvordan bliver signalet sendt fra blæserne? Der er jo 3 ledninger; + -
og hastighed.
Hvad skal jeg gøre for at kunne smide en standard lysdiode på?

Håber i kan hjælpe :)
MVH
Casper Bang

Re: Signal fra blæser

Det vil sige at du laver en simpel automatisk styring der regulerer
efter temperaturen inde i kabinettet ?

Lyder vel i og for sig okay

En puls retur, når blæseren har taget en omdrejning, eller sådan noget.

Et drivertrin, evt en 555'er til at forlænge pulserne med.

Re: Signal fra blæser

Naa, ikke så avanceret til at starte med... vil bruge en simpel variabel
modstand, på en frontplade, som jeg kan regulere styrken med.
Men ellers en god idé - som jeg desværre ikke har nogen anelse om hvordan
jeg skulle udføre :/

Vil jeg i teorien kunne drive min LED direkte af den, eventuelt på en
transistor?
På den måde vil jeg få et lys som "blafrer" afhængigt af blæserens
hastighed - en egentligt lige så god løsning tror jeg.

Re: Signal fra blæser

Husk en transistor til at drive blæserne med, den simple modstand virker
alligevel ikek ordentligt.

Det er pisse nemt !
http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm /
http://www.bit-tech.net/article/51 /

Ja

Re: Signal fra blæser

Hvorfor vil en simpel modstand ikke virke ordentligt?

Ok, tak! Det vil jeg kigge på, og overveje

Re: Signal fra blæser

Det vil den også, indefor visse grænser.
Problemet er at blæseren kræver væsentlig mere strøm når den skal starte,
end når den kører, så modstanden skal dimensionere efter opstart. En bedre
løsning er at seriekoble nogle dioder (1N400x), der ændre spændinge sig ikke
væsentlig, selvom strømmen ændre sig.

--
MiscEl har fået en "CRC and checksum" side.
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/miscelCRCandChecksum.html

Hmm... rodede med blæserstyring for et stykke tid siden. Dér var ½W modstand
nok til at absorbere varmen, helt uden problemer.
Så med 4 blæsere må en 2W modstand være passende - er det et problem at få
en sådan variabel modstand? Blæserne bruger hver omkring 0,1A ved 12 V

ja, men hvordan kan dette laves variabelt?

Re: Signal fra blæser

starte,
modstand

Det var nu ikke modstanden jeg var bange for, mere om blæseren vil starte

Næ, et trådviklet potmeter, Elfa har dem til cirka 100 kr.
Du kan finde andre butikker, der også har dem her:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

En omskifter.

--
MiscEl har fået en "CRC and checksum" side.
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/miscelCRCandChecksum.html
Re: Signal fra blæser

Det vil jeg kigge på, tak

Re: Signal fra blæser
Hej Casper,

Aage Nielsen tager vist omkring 35,- for sine rheostater.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det kan klares ved at montere en lyt (ca 1000uF) over modstanden.

spændinge sig ikke

Enig, ellers kommer man jo langt med en LM317 og et par modstande + evt. et
potentometer.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

et

Men så mister man muligheden for fuld speed på blæseren.

--
MiscEl har fået en "CRC and checksum" side.
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/miscelCRCandChecksum.html
Re: Signal fra blæser

Startstrømmen i en motor er altid højere end driftsstrømmen. Når
startstrømmen er højere, vil spændingsfaldet over modstanden være højere
og dermed vil spændingen til blæseren falde og dermed måske slet ikek
starte.

Hvorfor lave det dyrt og besværligt, når man kan gøre det billigt og
automatisk ?

Re: Signal fra blæser

I det tilfælde er det jo bare at skrue lidt højt op for strømmen til at
starte med, og ned igen når den er i gang. Men klart, det er ikke optimalt.

Der skal da bruges en del flere komponenter til at lave det vha. en
temperaturføler - jeg kan ikke se hvordan det kan blive både dyrere og
besværligere...

Re: Signal fra blæser

Netop

Hvad koster et tråviklet potmeter på 4-5 W ?

En 555'er med tilhørende transistor, et par modstande og en ptc, kan
næppe løbe op i meget mere end 15 kr.

Re: Signal fra blæser

Det er sikkert nemt hvis man ved hvordan det skal gøres :/
Jeg kan sådan nogenlunde se mening med:

Re: Signal fra blæser

Det er sikkert nemt nok hvis man ved hvordan det skal gøres :/
Jeg kan nogenlunde se mening med:

Re: Signal fra blæser

Det er sikkert nemt nok hvis man ved hvordan det skal gøres :/
Jeg kan nogenlunde se mening med:
http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/circuit1.html

Men hvor man skal smide PTC'en (som jeg går ud fra er mit "termometer") ind
kan jeg ikke se...

Jeg bliver nok nødt til at holde mig til min variable modstand... dén kan
jeg i det mindste overskue :/

Mange tak for hjælpen.

Re: Signal fra blæser

Ja

Okay

Prøv at kig her:
http://www.nomad.ee/micros/pwm555.html helt nedert på siden

Re: Signal fra blæser

Ok, tak.
Jeg tror jeg vil gå ud fra det diagram, og se hvad jeg kan brygge sammen.

Tak for hjælpen indtil videre. I skal nok høre fra mig næste gang jeg sidder
fast :)

Site Timeline