Signal fra blæser

Hej,

Jeg overvejer at lave noget blæserstyring til min computers kabinetblæsere (4 stk). Der er ingen grund til at de larmer, når jeg sidder og roder i word etc.

Jeg vil til dette godt have en visuel "udlæsning" af hastigheden på hver blæser. Jeg tænkte på at lave det simpelt; en LED der lyser kraftigere, afhængigt af hvor hurtigt blæseren snurrer. Derved kan jeg også nemt se hvis en blæser stopper.

Men hvordan bliver signalet sendt fra blæserne? Der er jo 3 ledninger; + - og hastighed. Hvad skal jeg gøre for at kunne smide en standard lysdiode på?

Håber i kan hjælpe :) MVH Casper Bang

Reply to
Casper Bang

Casper Bang skriver:

Det vil sige at du laver en simpel automatisk styring der regulerer efter temperaturen inde i kabinettet ?

Lyder vel i og for sig okay

En puls retur, når blæseren har taget en omdrejning, eller sådan noget.

Et drivertrin, evt en 555'er til at forlænge pulserne med.

Naa, ikke så avanceret til at starte med... vil bruge en simpel variabel modstand, på en frontplade, som jeg kan regulere styrken med. Men ellers en god idé - som jeg desværre ikke har nogen anelse om hvordan jeg skulle udføre :/

Vil jeg i teorien kunne drive min LED direkte af den, eventuelt på en transistor? På den måde vil jeg få et lys som "blafrer" afhængigt af blæserens hastighed - en egentligt lige så god løsning tror jeg.

Reply to
Casper Bang

"Casper Bang" skrev i news:41d96a02$0$73840$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk

Signalet fra blæserne er normalt lavet som open collector, det betyder at hvis du vil have et led til at lyse ved puls fra blæseren kan det gøres ved at montere led anoden til +12V, led Catoden monteres til en modstand på ca.

1Kohm den anden ende af modstanden forbindes til blæserens output. Nu vil der komme et blink i led'et hver gang der kommer en puls fra blæseren.

Husk at hvis du vil lave variabel hastighed på blæserne og stadigt bruge puls udgangen til noget så skal du regulere + forsyningen til blæseren, bliver forsyningsspænding for lav er det ikke sikkert at der kommer nogen puls, du skal heller ikke regne med at kunne bruge udgangen til noget hvis dig regulator er lavet som en PWM.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

"Casper Bang" skrev i en meddelelse news:41d96a02$0$73840$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Hvad med at lave en automatisk regulering på grundlag af kølepladens temperatur - og så evt. - hvis du gider een eller anden form for alarm ved for varm køleplade (indikerer at blæseren er død/stoppet til med skidt) Jeg har aldrig helt fattet, hvorfor man skal more sig med at regulere sine blæsere, når nu det er så enkelt at temperaturstyre dem. Ligeledes er det vel RET ligegyldigt hvor stærkt de kører - når bare de køler nok - og ikke larmer for meget

Sjovt nok, var det ret almindeligt med temperaturstyrede CPU kølere i de gamle Pentium-classic dage - men så gik der mode i "Fan-controllere" med gyldent skær og blåt lys...

Mvh Morten

Reply to
Morten L.

Jeg har et par af de små temperaturfølere man gerne bruger i computere (de små flade). Hvordan virker de? Stiger deres indre modstand efterhånden som der bliver varmere, og i hvilken ohm-range er det? Kunne da være interessant hvis jeg kunne lave noget sådant.

For mig er det udfordringen... selv om det ikke er særligt avanceret, kan det godt underholde mig at lave sådanne ting. At det samtidig er brugbart er jo bare perfekt :D

Det er da rigtigt nok... men er da meget sjovt at kunne SE det direkte. Samtidig kan man se om en af blæserne skal efterses; hvis den kører langsommere end de andre, ved samme spænding...

En stock CPU-køler til en P4 (som jeg har) er nu temperaturstyret... det er ikke dén jeg vil rode med; kun med mine kabinetblæsere.

Er det egentligt skadeligt for køleren, hvis den får for lille spænding; hvis spændingen ikke er høj nok til at motoren kan trække blæseren rundt?

Reply to
Casper Bang

Jamen det virker jo - er ikke perfekt, men brugbart. Ved høje hastigheder kan man ikke rigtigt se forskel på hastigheden, men når den når ned i omdrejninger kan hver omgang ses :) Dét vil være brugbart. Tak!

Sidder med en variabel transformator, så har kunne prøve ved forskellige spændinger. Dioden lyser fint hele vejen igennem (klart nok svagere ved lave spændinger, men i opsætningen i computeren vil der være +12 konstant til dem).

Hvad står PWM for?

Reply to
Casper Bang

Casper Bang skriver:

Husk en transistor til at drive blæserne med, den simple modstand virker alligevel ikek ordentligt.

Det er pisse nemt !

Ja

"Casper Bang" wrote in message news:41d97cbb$0$73803$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Pulse Width Modulation. Man leverer firkantpulser med samme spænding og fast frekvens. For at regulere den leverede effekt, styrer man bredden af pulserne. Det er let at lave, og da det er en switch, der styres, er der meget små tab.

Hvorfor vil en simpel modstand ikke virke ordentligt?

Ok, tak! Det vil jeg kigge på, og overveje

Reply to
Casper Bang

Det vil den også, indefor visse grænser. Problemet er at blæseren kræver væsentlig mere strøm når den skal starte, end når den kører, så modstanden skal dimensionere efter opstart. En bedre løsning er at seriekoble nogle dioder (1N400x), der ændre spændinge sig ikke væsentlig, selvom strømmen ændre sig.

-- MiscEl har fået en "CRC and checksum" side.

Hvis nogle kender andre almindelig "checksum" metoder, så send lige en email, så jeg kan få dem tilføjet. Min email: hkj at mailme dot dk

Reply to
HKJ

Hmm... rodede med blæserstyring for et stykke tid siden. Dér var ½W modstand nok til at absorbere varmen, helt uden problemer. Så med 4 blæsere må en 2W modstand være passende - er det et problem at få en sådan variabel modstand? Blæserne bruger hver omkring 0,1A ved 12 V

ja, men hvordan kan dette laves variabelt?

Reply to
Casper Bang

starte,

modstand

Det var nu ikke modstanden jeg var bange for, mere om blæseren vil starte

Næ, et trådviklet potmeter, Elfa har dem til cirka 100 kr. Du kan finde andre butikker, der også har dem her:

En omskifter.

[...]

"HKJ" skrev i news:crc1eo$2d02$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk

virker

Det kan klares ved at montere en lyt (ca 1000uF) over modstanden.

spændinge sig ikke

Enig, ellers kommer man jo langt med en LM317 og et par modstande + evt. et potentometer.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

et

Men så mister man muligheden for fuld speed på blæseren.

[...]

Startstrømmen i en motor er altid højere end driftsstrømmen. Når startstrømmen er højere, vil spændingsfaldet over modstanden være højere og dermed vil spændingen til blæseren falde og dermed måske slet ikek starte.

Hvorfor lave det dyrt og besværligt, når man kan gøre det billigt og automatisk ?

Det vil jeg kigge på, tak

Reply to
Casper Bang

I det tilfælde er det jo bare at skrue lidt højt op for strømmen til at starte med, og ned igen når den er i gang. Men klart, det er ikke optimalt.

Der skal da bruges en del flere komponenter til at lave det vha. en temperaturføler - jeg kan ikke se hvordan det kan blive både dyrere og besværligere...

Reply to
Casper Bang

Casper Bang skriver:

Netop

Hvad koster et tråviklet potmeter på 4-5 W ?

En 555'er med tilhørende transistor, et par modstande og en ptc, kan næppe løbe op i meget mere end 15 kr.

Det er sikkert nemt hvis man ved hvordan det skal gøres :/ Jeg kan sådan nogenlunde se mening med:

Reply to
Casper Bang