Shunt modstand

Hej,

Jeg er igang med at lave en ny batterilader. I databladet til
controllerkredsen, står følgende ligning til beregning af shunt-modstand.

I_Reg = 0.225V / R_Sns

Hvis jeg lader med 2A, må det give en modstand i omegnen af 0.1 Ohm. Er det
muligt at finde en SMD modstand, til denne effekt? For den må vel være ca.
0.5W? Eller har jeg regnet helt galt?

Jonas Jalling

Re: Shunt modstand

det

Ja, det kan godt lade sig gøre, men du skal tænke over dt printudlæg. Det
skal have kobber nok til at transportere varmen væk, gerne med en masse
via'er til evt kobber på den modstatte side. Jeg har layouts, hvor jeg uden
problemer bærer 2-3Watt væk fra SMD transsitorer.

Bo //

Re: Shunt modstand
<snip>
ca.
uden
Ja ok, men er det så en helt almindelig modstand? Nej vel? Og har du en ide
om hvor jeg kan få dem på 0.1 ohm? Helst uden at jeg behøver at købe 100.

Jonas Jalling

Re: Shunt modstand
Den Sun, 30 May 2004 21:56:33 +0200. skrev Jonas Jalling:

<snip>

Rohm laver nogle 1w, Jeg mener bestemt at Aage Nielsen's eftf havde dem.
(For 5-6 år siden)

Christian Treldal

Re: Shunt modstand
ide
100.

SMD? Så må jeg lige give ham et ring på tirsdag. Tak skal du ha'

Jonas Jalling

Re: Shunt modstand

ide

RS components har dem under varenummer 377-4833

Hvis du tager dem på små hjul, med 250 stk har de mange forskellige værdier

Bo //

Re: Shunt modstand

Om du kan finde filmmodstande i små styktal ved jeg ikke, men de findes i noget
med 1810 hus eller nummeret større.
Men der findes også nogle bøjleformede modstande af "pladestrimmel" til SMD
montage, hvor effekten nok er oppe på næsten 2W.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Shunt modstand

Nej det er korrekt. Hvis der er tale om middelværdi.

Du kan f.eks. bruge SMD komponenter som disse:
http://www.mouser.com/catalog/613/248.pdf

Andre muligheder er Caddock, Isotek, Dale.  Og en masse andre.

Som andre nævner skal der skaffes køling.
Værdier for tab afhænger af køling. Så tro ikke for meget på data.
Men brug tilstrækkeligt kobber på printet.

Mvh. Jørgen

Site Timeline