Shunt

Nogen der ved hvor der kan findes en shunt 100A/100mV eller 200A/200mV til
fornftige penge?
De fleste shunter er xxxA/60mA, hvilket er uinteresant til digimeter.

mvh

Re: Shunt

Prøv DEIF.

http://www.deif.com/denmark/switchboardinstrumentation.htm
Karsten H. (7870)
Re: Shunt

De fleste shunts er designet til et standard drejespolemeter og det kan
typisk være 60mV. Og så koster de også en formue.
Men da du vil have udlæsning på dit multimeter så kan du lave din egen
shunt, af et stk. kabel, som du afmåler til 1m Ohm. Husk at kablet skal
kunne tåle den strøm du vil måle på.
Det kan du typisk måle dig til ved, at lave en spændingsdeler, hvor dit
kabel indgår, så er det ikke så svært.
Kobbers modstand pr. mm2/m er 0,017 Ohm så kan du nemt regne det ud.

EA

Re: Shunt

Gange en temperaturkoefficient!
Jeg ville forsøge med konstantan.

Erling

Re: Shunt

"Erling Nansen" skrev

Det må du gerne fortælle noget mere om, der kan jeg lære noget.
(Jeg har været smed i 44 år og radioamatør i 7 år, så elektronik er en ny
hobby)

EA

Re: Shunt

Husk at modstanden ændrer sig 4 promille pr grad
Bo //

Re: Shunt

Skal det gøres med den rigtige tråd, skal det være manganin. Hvor man kan
købe det? Aner det ikke, men prøv f.eks. noget, der hedder Metalgården.
En shunt til de strømme, du nævner, bliver det en alvorlig sag - uanset om
du taler om standardiseret 60 mV eller hvilken som helst anden (100-200 mV).

Er det ~spænding, skal du bruge en måletransformator - spole omkring
lederen. Disse fås også i f.eks. størrelser afhængig af omsætningsforhold
(igen en standardiseret norm).

Prøv at søge på Google, og vandet vil risle dig koldt ned ad ryggen - hvis
det også var meningen, at dit project skal bruges til noget (seriøst).

Ked af det. Det er ikke mig, der er årsagen til besværlighederne.:-)
--
Karsten H.
En yndet form for polemik

Heller ikke mig :-)

Jeg bruger normalt en magnetisk sensor når jeg måler mine 100-150AMp.
Den kræver ganske vist +/-12V, men bruger ikke mere end ca 50mA, så
effektafsætningen er meget overskuelig.

Bo //

Re: Shunt

"Bo Bjerre" skrev

Hvor meget er promille?? o,oooo68 Ohm
Klemmer de sko du har på???

Så små sko går jeg ikke i.

EA

Re: Shunt

Jeg ved ikke hvad du mener med sm sko. Men Jeg kan i hvert flad regne på
tingene, og forholde mig til målefejl.

Hvis Du afsætter 10watt i et kort stykke kobbertråd får Du en
opvarmning, der let kan være 20-30 grader. Det er en målefejl på måske
10%. Når Du selv oplyse at det er til et digitalinstrument med mere end
2 cifre, så er det en relativt stor målefejl. Men hvis Du vil bruge et 4
cifret instrument, som de normalt er, og kun kunne bruge 1-2 cifre, nå
ja, så...

Der hvor jeg arbejder er en målefejl på over 1% alvorlig.

Bo //

Re: Shunt

Nu tager vi ligesom ikke udgangspunkt i, hvor du arbejder. Havde vi gjort
det, så havde det ikke betydet en pind, hvad en shunt havde kostet, for så
havde Karsten købt den shunt, der havde været nødvendig og betalt det den
kostede.
Men Karsten vil gerne kunne måle et forbrug på op til 100Amp og det må kun
koste"fornuftige penge" Så må det være op til Karsten, om kr. 200,15 +moms
og måske porto er "fornuftigt" nok, eller om et afmålt kabel, kan gøre det
godt nok.

EA

Re: Shunt

Jeg synes det er fornuftigt at fortælle om kobbers dårlige egenskaber,
så Karsten ikke senere bliver overrasket over at de 3-4 cifre, der
sidder på digitalinstrumentet ikke afspejler sandheden.

Af samme grund laver man en strømshunt af en legering som f.x.
konstantan eller manganin, der har en meget lille temperaturkoefficient.

Til samme pris som en shunt (ca 200kr) kan man købe en strømmåler, der
ikke har elektrisk forbindelse til det, man måler på, som har en høj
nøjagtighed, og som ikke bliver varm. Den skal imidlertid forsynes fra
+/12V, og det ved jeg ikke om Karsten har i forvejen.

RS har den som varenummer 188-3783.

Re: Shunt

Tja, 0,4 procent, og så med et temperaturområde på eksempelvis 20° C, for
ikke at tale om egenopvarmning, 8 procent fejlvisning.  :-/

Hmmm.....

Orla Pedersen
Re: Shunt

Et hurtigt opslag på RSonline gav varenummer 2508309456  Lightweight
shunt, 100 Millivolt, 100 amp.

Re: Shunt

Husk lige, at der bliver afsat 10watt i den...

Bo //

Re: Shunt

til

Jeg tror de 10watt er ligegyldigt, for hvor meget tab, er der i resten af
forbindelserne. Det ved vi af gode grunde ikke noget om.
Men Karsten efterlyser en shunt, til "fornuftige penge", så hvad er
billigere end et stykke afmålt kabel, som kan indgå i den elektriske
forbindelse.
Jeg gætter på, at et stk. 10 mm2  Kobberkabel på ca. 571 mm må være shunten
til "fornuftige penge", og "fornuftige målinger."

Så kan mine sko heller ikke blive mindre, men jeg får nok råd til et par,
der er større.

EA

Site Timeline