Shukostikdåseskinne til min pc - Page 2

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Nej, nej, nej. Dem har mine små pilfingre pillet ud for længe siden.:-)

Ja, jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Det er jo Schuko-stikdåser, der ikke
er standard i DK. Der findes ikke stikdåser med jordskinner passende til
Schuko-steckere, som standard i DK, svjv.

Det er vi helt enige om. Nu er de fleste el-køkkenredskaber det, der kaldes
dobbeltisoleret og kræver derfor ikke tilslutning til jord. Nu er de fleste
netkabler til næsten hvad som helst i dag præfabrikeret ude i fjernøsten med
endten noget, der ligner Schuko-steckere eller Philips-stik - endten med
rundel eller flad. De er alle sammen D, S, N, TüV, o.s.v. mærket (og
følgelig godkendt?) og DK er alt for lille et marked til at hævde dansk
standard - og med de apotekerpriser, der er på LK produkter, er der nok ikke
nogen uden for DK, der er interesserede.

Ja - eller omvendt - lidt afhængig af din sysnvinkel:-)

Ja, det prøver jeg til stadighed at overbevise dem om. Det er jo også ganske
evident. We are driving on the right side of the road, consequently they are
driving on the wrong side of the road. Hvis ikke englænderne skulle kunne
kende forskel på right and wrong, hvem skulle så? Det er da deres sprog - er
det ikke?

< er

Et langt stykke af vejen kan jeg sagtens følge dig, og dine kommentarere med
UK forsyninger, så har du ret, bortset fra, at selv mastesikringer vist nok
er et ubekendt begreb for dem. Det er ikke usædvanligt, at i et almindeligt
1-familiehus uden el-varme har de 1, ja kun 1 fase - sikret med 40 Amp. Fra
sikringsskabet med de 40 Amp. fortsætter installationen blot med noget, der
ligner 6# blød tvillingkabel, der så kritikløst fordeles i resten af huset.
Selvfølgelig må du ikke trække 40 Amp. ud af en enkelt stikkontakt, følgelig
har du ret i, at der i UK er et krav om sikringer i stikpropperne - op til
13 A.

3 faser er _meget_ ualmindeligt i alm. villabeboelser. Vaskemaskiner,
tørretumblere, opvaskemaskiner og el-komfurer kører alt sammen på samme fase
på én gang, så man får mistanken om, at kablingen virker som elastik over
for sikringen.

Kontrasten er så, når du lige kører forbi en power plant med fordeling af
400 kV ledninger. Hver fase sidder ligefrem bygget op som et kluster omkring
en spacer, og det er ikke just tynde sytråde, der bruges som ledning.

Initiativet til småt/ og /med/ jord kan jeg fuldt ud tilslutte mig. LK-NES'
monopol er jo for så vidt brudt alene ved, at kravet om individuel
D-mærkning er bortfaldet til fordel for EU-harmoniseringen - og igen med de
apotekerpriser er det jo absolut ikke det værste, der kunne ske.

Se blot blot, hvor mange der i dag anvender EEC-stik, der kun kosten en fis
og en begmand i sammenligning med LK-NES' tandbørstestik.

Nå, det var lidt in - og noget andet off topic.
KHJ

Site Timeline