Shukostikdåseskinne til min pc

Hej, jeg er ved at skaffe mig en shukostikdåseskinne, da alt mit pcudstyr
har disse shukostik.

Jeg er så kommet i tvivl om almindelige danske stik kan gå i denne
shukostikdåseskinne, eller er det kun shukostik, der passer i.

På forhånd tak.

Mvh Kim

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Måske dit spørgsmål ville passe bedst ind i news:dk.teknik.el ?

Mine erfaringer er:
"Almindelige" flade stik passer ned i sådan en stikdåse. Stik du selv
samler til en forlæøngerledning passer sjældent ned i sådan en dåse.

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Du har fuldtændig ret, jeg var ikke klar over den gruppe fandtes.

Ok, takker for infoen.

Mvh Kim

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Eller rettere: Der skal af og til lidt vold til. De runde, danske stik
passer dog slet IKKE.

Mvh.
 Anders (der er stor fan af Shuko ;-)

Re: Shukostikdåseskinne til min pc
Det kan de godt, men Schuklo-stecker er noget, fanden har opfundet i vrede.
Det er henholdsvis tysk og svensk standard og er  absolut uhensigtmæssige
til opftyldelse af sin egentlige mission.

Én ting er, at de har 4 mm ben uden fjedervirkning, så de kan være sværere
at få i en stikdåse, uanset om den er dansk, svensk eller tysk.

Men den måde, den danner jord på, er ikke standard i DK. Så skulle
stikdåsen, 3-fordeler eller, hvad du vil kalde den, være forsynet med 2
skinner, der danner kontakt med de 2 skinner i siden på selve stikket.

Her er det, kæden hopper af, for der er på den måde ingen sikring for, at
fase forbindes til fase og 0 til 0, da stikket kan vendes 180°.
Franskmændende har noget lignende, med der sidder der i stikdåsen et jordben
ud, der passer i stikproppens hul, som det i øvrigt ses på mange
universal-schukolignende stik.

Derfor er det danske stik med jord absolut at foretrække, da der ikke kan
byttes om på fase og 0. Det er endda så viseligt indrettet, at for alle, der
kan læse indenad, så er der hæftet en lille mærkat på stikproppen, der
indikerer, hvad der er Live (fase) og havd der er 0 (neutral).

Man skal så blot lige vide, at i nyere kabler er brun live og lyseblå
neutral.

Det er desuden også mærket/indstøbt invendig i stikproppen.

Amerikanerne har ligeledes 3-benede stik, hvor mærkelige de end ser ud, hvor
fase og 0 ikke kan byttes om. Englænderne har det samme, men de er nogle
klodsede og klumpede nogen, der i flere tilfælde har indbygget sikring, og
hvorfor er en hel anden historie.
KHJ

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Er det ikke også lidt lige meget hvor fasen sidder.

Nævn bare ét eksempel på det modsatte.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

If you don't get this message, let me know right away!

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Hvor 2 apparater tilsluttes samme stikkontakt - eller en anden for den sags
skyld, er det da meget praktisk - dels hvis der finder jordet 0-ing, dels af
praktiske grunde. Dels af støjmæssige grunde. Har du ikke oplevet én af dem
i praksis, har du egetlig ikke oplevet meget.
KHJ

Re: Shukostikdåseskinne til min pc
sags
af

Det var noget sort snak! Men vi har fattet at "det er praktisk" ;-)

Skal vi ikke lige holde det sagligt? (For vi er flere der ikke har "oplevet
meget" - og det bør ikke medføre at der bliver talt ned til os!)

Alle forsyninger i udstyr med eksterne tilslutninger er galvanisk adskilt.
Potentialet på fx. PC'er uden jord kommer fra Y-kondensatorerne i
indgangsfilteret, right? Og da de er symmetriske, har jeg svært ved at se,
at placering af fase og nul skulle betyde noget, når først der er jord på!
Forklar derfor venligst....

/A

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Det var ikke min hensigt at skrive ned til dig.

Nej da.

<Potentialet på fx. PC'er uden jord kommer fra

Ja.

< Og da de er symmetriske,

Nu drejer det sig jo om andet end PC'ere. Det er som standard ikke heldigt,
at der ved stiktilslutning er mulighed for at bytte om på fase og 0. I
masser af tilfælde er chassis-stel og signal-stel ikke det samme, og du
risikerer nemt at der opstår statisk spænding, hvis du vekselvis har 0 og
fase på signal-stel, der sagtens kan være svævende i forhold til chassis.
Der kan desuden let opstå brumsløjfer.
KHJ

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Føj da?!
Eksempler?

Mvh.
 Anders

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Nu skal jeg vist lige forstå dig ret.

Mener du strømforsyninger er galvanisk adskilt til lysnettet, når
strømforsyningerne sidder i apparater med externe tilslutninger?

Det behøver det heller ikke at være. Der er flere SMPS, hvor der ikke er
galvanisk adskillelse svjv.

Selvfølgelig med lineære strømforsyninger vil der altid være galvanisk
adskillelse til lysnettet.

Hvis du der i mod mener, at i apparater med ind- og udgange til externe
forbindelser, at ind- og udgangene er transformatorkoblede for galvanisk
adskillelse, så er det efter hånden sjældnere og sjældnere, man ser det, da
hovedformålet egentlig er balancerede ind- og udgange, og det kan laves
elektronisk - oven i købet med en højere CMR end trafokoblet.

Trafoer til sådanne formål (audio) er væsentlig dyrere en et par op'amper.

Men lad mig det lige vide, om jeg forstod dig rigtigt.
KHJ

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Præcis! Eller rettere apparaternes chassis og eksterne forbindelser er i
hvert fald. Det bliver i reglen implementeret i switcheren...

Eksempler?

da

Enig - men det er fordi man allerede ER galvanisk adskilt fra lysnettet via
switcheren.

Mvh.
 Anders

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Hvordan vil du implementere det, når du samtidig påstår, at der er galvanisk
adskillelse?

Mange SMPS'er starter simpelthen med 230 V~ ind på en brokoblet ensretter,
hvorefter det fortsætter til resten af kredsløbet, hvor svjv halvlederne er
beregnede til stækstrøm. Herefter genereres igen AC, men ved en væsentlig
højere frekvens, hvor du kan klare dig med en væsentlig mindre trafo.
Trafoens specifikatinger indgår som det induktive parameter i den oscillator
med den højere frekvens. Samtidig hermed reduceres spændingen til den
ønskede udgangsspænding, hvorefter den ensrettes og evt. stabiliseres.

Vi bliver nok ikke eninge på det punkt.
KHJ

Re: Shukostikdåseskinne til min pc
galvanisk

En primærswitcher virker jo i store træk som en almindelig trafo ved højere
frekvens...

er

Nemlig! Trafo=galvanisk adskillelse. Qed.
(Dog skal feedback'en også være isoleret, hvilket typisk klares med en
ekstra målevinding eller en optokobler)

oscillator

Det er vi da lige blevet =)

Fortsat go' dag,
 Anders

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Den var jeg ikke lige opmærksom på:-(

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

vrede.

Hmm - det er nu nok nærmere børnesikringerne der driller dig....

Det er derfor man begår en praktisk ulovlighed og monterer danske jord-stik
på forlængerledninger med Shuko-dåser.

I min verden hopper kæden af idet der stort set er ingen, der benytter den
danske jord! Fx. kommer det meste køkkenudstyr (fx. elkogere) typisk med
Shukostik - og jeg kender INGEN almindelige forbrugere der reelt skifter
dem....

jordben

Så de får reelt noget ud af deres stik =)

Forhåbentlig i ALLE tilfælde. Englændernes system (systemer - de kører fx.
også i en anden side af vejen end resten af EU ;-) er frygteligt set i
europæisk perspektiv. De har nemlig ingen krav om gruppesikringer, så hvis
man kortslutter et stik i en gammel installation ryger mastesikringen eller
ledningerne... Det er mit indtryk at det var UKs krav om sikringer i
stikpropperne, der væltede initiativet for et fælleseuropæisk stil (småt og
/med/ jord)...
Som det ser ud nu er Shuko imho. guds gave til jorden! Død over LKNES'
monopol! ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Nej

Ja, ud over at lige præcis den danske model kan man lave nogle smukke
flade stikkontakter med . Det kan man ike med de andres......

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Jo, jo: Så bliver den nemlig brugt (jorden altså).... :oD

Jo de engelske og amerikanske....
Men ellers er jeg tilbøjelig til at give dig ret (darn ;-)!

/Anders

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Eneste problem er at shucko stikdåser er ulovlige at anvende i DK - Der
har været flere lange diskussioner i dk.teknik.el og en bad mig ringe
til elrådet hvis jeg ikke troede på ham . Det gjorde jeg så og han fik
ret ....

Sjovt nok sælges der mange schucko stikdåse her i landet. Jeg har på et
tidspunkt haft en samtale med en indkøber hos Dansk Supermarked. Jeg
fortalte ham om diskussionen på usenet og henviste til en ham hos
elrådet jeg havde talt med. Men fik bare en sludder for en sladder fra
D.S.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Shukostikdåseskinne til min pc

Det er jeg klar over - men det ændrer ikke min mening... ;-)
Den lovlydige borger skifter naturligvis alle sine fine støbte stik til
dyre, danske jordstik. Og skifter derefter alle sine stikkontakter (og
trækker evt. manglende jord) når han/hun bliver træt af ikke at kunne bruge
de samme kabler overalt.... Not: Man undværer blot jorden - og det er synd!

Jeg har nu aldrig set dem i DK. (Men visse usle personer smugler dem af og
til over grænsen fra Tyskland...)

Mvh.
 Anders