serielt styrede triac'er

hej, hvordan ville man typisk gå til den, hvis man skulle styre mange
triac'er med faseklipning fra en ikke(helt)-realtime processor (RPi)?

Kan man undgå at sætte en "hjælpe-microprocessor" der modtager seriel
data om dæmpning, sync'er med zero-cross og trigger triac'erne? Altså
en hardware-baseret løsning.

Findes der ikke triac'er der kan styres med pwm input eller i2c e.l.?

Re: serielt styrede triac'er
stoffer kom med denne ide:

De professionelle bruger DMX-512 protokollen.

Se f.ex. dette:
http://www.guitarcenter.com/Elation-DP-DMX-20L-DMX-Dimmer-Pack-100901214-i1155464.gc

Knap 1200kr i usa for 4*5A. Desværre er den nok til 120V og uden moms
og told. Så det duer nok ikke.

Men google selv efter DMX-512

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: serielt styrede triac'er

Kender jeg udmærket. Tror du misforstår mit spørgsmål. Jeg spørger om
der findes en form for triac-driver, der tager en form for serielt
input, synkroniserer ift til zero-cross og trigger gaten.

Knap

Re: serielt styrede triac'er
Tror ikke du slipper for en micro processor PIC eller tilsvarende men de
kan også fås ganske små (8pin) og billige (10kr)

Selvfølgelig kan man bruge en CPLD eller FPGA men det bliver alt for dyrt.

Lavede for nogle år siden noget tilsvarende med 32 kanaler og en
PIC16F628 og RS485

Går ud fra det skal være galvanisk adskilt triac / styring så er MOC3041
etc super hvis det kun skal være on/off

Hvis du skal dimmer så skal det være uden zero detection i opto så
hedder den MOC3021 og du må så finde zero på tilgang på din

MOC koster næsten ingen ting
http://www.cypax.dk/produkter/-/category/vis/Triacdrivere

Hvor mange kanaler skal du bruge?
Dimmer eller kun on/off?

Re: serielt styrede triac'er
stoffer har bragt dette til verden:

Der er X10-protokollen, men der er styresignalet moduleret ind over
fasen.
http://www.laureanno.com/lm465.giff.ex.

Jeg er stadig ikke helt med på, hvad du vil.
Hvad mener du med faseklipning? Du har vist opfundet et nyt ord, dit
spørgsmål er første gang det optræder i google :-)

Lysdæmpning i privaten, scenelysanlæg, motorstyring, varmeregulering?

Hvis det kun er on/off, så...

Jeg tror du må samle det selv af et optokobler-modul som MOC30xx og en
PCF8574 REMOTE 8-BIT I/O EXPANDER FOR I2C BUS
Der skal så vidt jeg kan se kun en modstand mellem PCF8574 og MOC30xx,
så kan du styre 8 triacs on/off pr PCF8574, som du kan have 8 af, dvs
64 triacs.

Hvis det er så simpelt, er der nok ikke marked for at proppe det ind i
triac'e, og skulle have en effekt-halvleder med mange ben kan jo blive
en udfordring.

Med separat optokobler kan man lave den nødvendige sikkerhedsafstand,
og vælge den størrelse triac, man har brug for.

Jeg ser nu, at du skriver om dæmpning; er det ikke inkombatibelt med
nulgennemgangsstyring?

Eller tænker du på at du digitalt vil kunne give kommandoen: Tænd 7ms
efter nulgennemgang?

Det kunne laves "semidiskret" med ovennævnte I/O-expander, en tæller,
der kan presettes i nulgennemgangen, der tæller til 256 på en
halvperiode, og trigger triac'en når tælleren løber fuld.

Men det er nok lettere at lave i en lille PIC, arduino eller lignende.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: serielt styrede triac'er

Måske man skulle holde sig til det man kan.

Læs hvad der står i spørgsmålet.

Det er en microprocessorstyret lysdæmper med nul-gennemgangsdetektor,
der kan styre flere udgange.

Hver udgang skal på én eller anden måde, via seriel-kommunikation,
fortælles hvilken udgang der skal regulere til hvilken styrke/værdi.

/Hauge

Re: serielt styrede triac'er

Lige i øjet ja :)

Re: serielt styrede triac'er

Hvor mange er "mange"?
Jeg vil da mene at du nemt kan få en Atmega-processor til at klare din
opgave.
En Atmega328 koster en 10-15 kr., og så lidt programmering, så er du langt.

Jeg er desværre ikke faldet over en sådan, jeg er selv på udkik efter
lign., og jeg er selv kommet frem til Atmega'en.

Mvh Hauge

Re: serielt styrede triac'er

Ja, det er mere det med de mange udgange/multiplexede udgange. Det er
til industriautomatik og jeg ved ikke helt hvor mange udgange der i det
lange løb kan blive brug for, så jeg ville helst undgå en opbygning der
har en "central" styring af mange triac'er. Desuden er jeg lidt
skeptisk overfor at bruge en raspberry pi til at styre noget realtime
med en opløsning på 40uS (256 niveau'er, 100 gange i sekundet).

Hvis jeg sætter en microprocessor til at styre det skal jeg også
overveje om den skal kunne software-opgraderes direkte fra rpi'en - 2 x
kodebase :-/

Re: serielt styrede triac'er

Hvis der ikke skulle være dæmpning, bare tænd/sluk ved nulgennemgang
findes det som færdig komponent med/uden optokobler under navnet SSR
(Solid State Relay).  Nogle SSR komponenter er reelt bare triacs med
en forforstærker på gaten, og kan være nyttige selv til en bølgeklipper.

Men hvis man skal lave en traditionel triac-lysdæmper af en ohmsk
belastning hvor man trigger triac et variabelt antal grader efter
nulgennemgang og så lader triac slukke af sig selv ved næste
nulgennemgang kan man evt. lave forsinkelsen halvanalogt og lade det
digitale signal ændre trigger-punktet for det kredsløb som tænder
triacen.

Hvis man søger lidt kan man sikkert finde et effektivt kredsløb som
trigger afhængigt af en analog styrespænding som så kan laves med en
seriel D/A, som så isoleres fra styrebussen med en optokobler.  Altså
hele timing-trigger-regulator-kredsløbet kører direkte på 400V siden og
kommunikationens-bussen sidder så ret alene på den anden side af
optokobleren.

Men det kan da være at en 8-bens industriel uC med store
spændingstolerancer og en simpel firmware kan erstatte D/A+kredsløb
billigere, men husk at der stadig skal bruges ekstra-komponenter til at
lave nuldetektion m.m., da meget får uC kan tåle 300V peak på en
indgang.

På den måde undgår man at skulle time styrebussen indenfor 0.1ms (1% af
en 10ms halvbølge) og holde styr på hvilke belastninger der sidder på
hvilken af de 3 faser.

Man skal dog også tænke på at sådan en bølgeklippe-regulering laver en
frygtelig masse overtoner i strømmen i forsyningskablet både før og
efter den selv, hvilket kan give sine egne sjove problemer af den slags
som har givet industriinstallationer et dårligt ry blandt elektronik-
folk (fordi al den støj kan forstyrre elektronik som bare befinder sig
i nærheden, inklusive dit styrekredsløb).

Så den bus man vælger bør være en decideret støjsikker industribus med
få ledninger (da der skal bruges en optokobler pr. signalledning pr.
regulator).  For 20-30 år siden ville 20mA current loop seriel bus have
været den oplagte signalstandard, men siden er der opfundet nye
standarder, og nogle af dem har sikkert færdige serielle D/A chips som
man bare kan købe og forbinde.

Der findes busser til den slags som bare ikke er støjsikre nok til at
have sine ledninger i nærheden af et elkabel med triac-regulering,
f.eks. Dallas 1-wire (hver chip leveres med en unik fabriksadresse og
man skal bare fortælle controlleren hvilket 12-cifrede nummer der er
forbundet til hvad), i2c og SPI.

Så sørg for at kigge efter en industribus som ikke kræver kompleks
dekodning (= microcontroller), men som stadig kan modstå masser af støj
på linien.  Og foretræk en bus hvor der er mange færdige chips som
kender bussen og bare skal forbindes, gerne fra flere leverandører (den
nævnte Dallas bus har kun en leverandør, hvilket afspejles i priserne).

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors