Re: Seriel -> USB chip

Det prF8%ver jeg, takker!

Re: Seriel -> USB chip

En simpel og billig løsning:

http://cgi.ebay.co.uk/New-USB2-0-RS232-TTL-Module-PL2303-4pcs-Cable-/260769090948?pt=UK_Computing_CablesConnectors_R

Som kort: http://kortlink.dk/ebay/96q3

Mvh Hauge

Re: Seriel -> USB chip

Imponerende billigt. SE5% "ski" pokker i at lave det selv ;-)
Jeg kunne dog godt tE6%nke mig at integrere denne lF8%sning som del i
selve udviklingsboardet, da print i denne stF8%rrelse har det med at
forsvinde, nE5%r de lE5%nes ud til elever, men vil dog lige kigge nE6%rmere
pE5% dem.

Takker.

Re: Seriel -> USB chip
AVR relateret:

USB bootloaders for AVR microcontrollers:
http://www.scienceprog.com/usb-bootloaders-for-avr-microcontrollers /

http://neil.franklin.ch/Projects/SoftVGA /

http://openscb.org /
http://openscb.org/docs
Citat: "...
The key features of OpenSCB board are:

* State of the art 32bits AVR32 core
* 21 servo motor format inputs/outputs
* I2C bus communication
* Full/Half duplex UART communication
* USB connection
* Wide range of power supply possibilities
..."
OpenSCB design: System Requirements Specification:
http://openscb.org/node/14

OpenServo Wiki:
http://www.openservo.com /
Citat: "...OpenServo is an open project with the goal to create a
digital servo for robotics that is free for anyone to use and modify
meet their particular needs..."

Hardware:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Hardware

Andy Lippitt's Hexapod:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Applications

-

Dette program er et alternativ til at downloades kode til ARMs:

Kig evt. ogsE5% pE5%:

LPC2148-based Line-tracing Race Car Robot Kit US$339:
http://microcontrollershop.com/product_info.php?cPath3D%315&products_id3D%2 =
252

CMU Balancer Project:
http://www.cs.cmu.edu/~garthz/research/Balancer /

New! The LCP2148 version supports mixed and high resolution VGA modes
up to 480x480.
http://www.pbjtech.com /
http://www.pbjtech.com/FAQ.html
Citat: "...
How does it produce VGA output without a video chip?
..."

Philips ARM Design Contest 2005 noPC 96% A Single-Chip VGA Computer:
http://www.pbjtech.com/nopc/noPC.pdf
Citat: "...
First off we could start with a CPU that is not going to run out of
memory or steam. Next, we could ensure that it could drive a VGA
monitor, that surely would be enough! Tie in a standard PS/2 input to
accept keypads/keyboards/mice etc and that surely would be enough too!
With a little bit of software magic the LPC2138 can be pressed into
generating the VGA signals needed to drive a monitor plus handle all
the font and graphics rendering.
There really is only one logical choice and that is to use Forth. Yep,
that's because not only is Forth a compact and efficient language but
it is also the operating system, editor, and debugger that is resident
on the target pcb.
..."

-

Andet:

http://letsmakerobots.com/start

http://letsmakerobots.com/taxonomy/term/81

http://www.hexapodrobot.com /

Re: Seriel -> USB chip

Hejsa

Jeg er i gang med at udvikle et AVR-kit til undervisningsbrug. I den
forbindelse ønsker jeg at muliggøre kommunikation via USB. Mht.
eleverne ønsker jeg at anvende en HW-løsning (Har dog set løsninger,
hvor ex. en ATmega8 bruges som USB-controller) Jeg har kigget på en
FT232, der er ret ligefremt. Dog synes jeg, prisen er lidt høj pr.
chip.

Er der nogen, der har en alternativ, der er noget billigere?

Mvh.

T.

--------

Hej T

FTDI232 er let, ligefrem og tilgængelig, så det er nok et udmærket valg.
Prisen? Tjah, jeg går ikke ud fra at det er til high-volume produktion, så
prisen er vel ikke så vigtig? Bare det virker.
Hvis du selv vil udvikle det, og lave print og montere det hele, så render
det hurtigt op alligevel. Jeg ved så ikke om du gør det til 0,- i timen?

Ellers ville jeg vælge et dev. kit fra f.eks. olimex.com.

Hvilken slags kommunikation er det der skal bruges?
Er det bare for at have noget UART comm til PC? Altså bare bruge FTDI232 til
at lave en RS232 -> USB, og så til en COM port i PC?

mvh
Kåre

Re: Seriel -> USB chip

Hej KE5%re

Jeg formoder at skulle lave en 30 - 40 boards om E5%ret - Eleverne skal
selv opmontere dem.
Indtil nu har vi anvendt STK500 boards, men de svagere elever bliver
lidt teknologiforskrE6%kkede over mE6%ngden af komponenter. Derfor vil jeg
prF8%ve at lave et kit selv, hvor eleverne selv skal i gang med
loddekolben for at opmontere og fE5% kittet op at kF8%re (stF8%rre glE6%de =
ved
egen performance) er det, jeg hA8%ber pE5%.

I fF8%rste omgang er min ide at fE5% et USB keyboard op at kF8%re, sE5% de =
fE5%r
lidt erfaring med datakommunikation. Senere kan de sE5% selv prF8%ve at
lave en opkobling til at snifferprogram pE5% en PC.

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip
Hejsa,

Er der nogen, der har en alternativ, der er noget billigere?

Sidste gang jeg manglede sådan noget USB-seriel købte jeg en stak datakabler
til en udgået model mobiltelefon.
Husker jeg ikke helt galt, var prisen omkring 15kr for det komplette
datakabel, inklusiv stik, kabinet m.v. Klippe telefonstikket af for derefter
at have adgang til samtlige serielle signaler.

Ofte er disse datakabler baseret på Prolific's produkter.

/Claus

Re: Seriel -> USB chip

Hej Claus
Super idE9% faktisk. Jeg vil dog gerne montere transceiveren pE5% boardet,
da ting har det med at forsvinde, nE5%r man har med elever at gF8%re...

Re: Seriel -> USB chip
Hejsa,

Hej Claus
Super idé faktisk. Jeg vil dog gerne montere transceiveren på boardet,
da ting har det med at forsvinde, når man har med elever at gøre...

--

OK, alternativ løsning:

Dem jeg i sin tid købte består af et lille print, ca 2x4cm, indpakket i et
Re: Seriel -> USB chip

Eller hvis man have det endnu billigere:

<http://cgi.ebay.com/USB-RS232-SERIAL-9-PIN-DB9-Adapter-Cable-PDA-GPS-XP-/270727912740?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f08a41d24

USD 1,63... det er da billigt.

Har selv flere af dem og de fungerer godt.

Om de er nemmere eller sværere at lodde/kode til end Prolifics ting, det
ved jeg ikke.

--
Steen Suder

Re: Seriel -> USB chip

Det ligner noget der har rigtige rs232 niveauer, sE5% der skal mindst en
invertering
til for at koble den til en mcu.

MCP2200 koster 17-18kr ved farnell, men dertil kommer et stik og et
12MHz xtal

-Lasse

Re: Seriel -> USB chip

Hej Steen

Det er bestemt billigt.
Jeg vil dog helst have en chiplF8%sning, som kan sidde sammen med "min"
uC'er.

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip

Silicon Labs har flere løsninger
CP2102 kan købes hos Cypax for ca. 15 Kr.

Site Timeline