Seriel -> USB chip

Hejsa

Jeg er i gang med at udvikle et AVR-kit til undervisningsbrug. I den
forbindelse F8%nsker jeg at muliggF8%re kommunikation via USB. Mht.
eleverne F8%nsker jeg at anvende en HW-lF8%sning (Har dog set lF8%sninger,
hvor ex. en ATmega8 bruges som USB-controller) Jeg har kigget pE5% en
FT232, der er ret ligefremt. Dog synes jeg, prisen er lidt hF8%j pr.
chip.

Er der nogen, der har en alternativ, der er noget billigere?

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip
[...]

Hej T.

Svaret er i sE5% fald:

AVR-USB is a software-only implementation of a low-speed USB device
for Atmel's AVR microcontrollers.
http://www.obdev.at/products/vusb/index-de.html
Citat: "...
making it possible to build USB hardware with almost any AVRAE%
microcontroller, not requiring any additional chip
Comes with freely usable USB identifiers (Vendor-ID and Product-ID
pairs).
This diagram shows a typical circuit for a bus powered device (click
the image to enlarge).
..."

Re: Seriel -> USB chip

Hej Glenn

Tak for linket.

God lF8%sning, jeg ikke ville have problemer med at bruge, var det mig
selv, der skulle implementere den, men nogle elever har det desvE6%rre
med at blive lidt teknologiforskrE6%kkede, hvis de skal til at
implementere kodestykker, de ikke selv har lavet.

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip
hvilket jeg sagtens kan forstå...
husker selv hvor meget man hadede når man fik et eller andet som "det her
skal bare lige ..."
og hvad har man så lært ved det?
hvorfor overhovedet bøvle med usb når det blot er noget kommunikation til en
PC som kan klares 100 gange lettere med en seriel port hvor kodemængden
måske var så overkommelig at de studerende ligefrem selv lærte noget af
det...

pengene og tiden er da meget bedre givet ud på en USB->RS232 port til de
studerenes bærbare computere... så har man også denne "converter" til at
tage det værste når nu uheldet er ude...

mvh
Rasmus

Re: Seriel -> USB chip

Hej Rasmus

Helt klart rigtigt, men det giver bare "endnu en ting" som kan
forsvinde og mangle hos nogen. Jo fE6%rre enkelte enheder, jo stF8%rre er
chancen for at alle har, hvad der skal bruges - hver gang.

SelvfF8%lgelig ville det ogsE5% vE6%re en ekstra lE6%ring, at mine elever
skulle forstE5% datapakkerne, der bliver sendt frem og tilbage. Kunne
helt klart vE6%re det smarteste. Problemet er bare, at jeg simpelthen
ikke har timer nok til ogsE5% at skulle gE5% i dybden med
datatransmission. Det er "kun" gymnasielt niveau. Nogle har aldrig
skrevet en linje kode fF8%r og har kun begrE6%nset erfaring med at holde i
den rigtige ende af loddekolben...

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip
Den 18.06.2011 15:10, skreiv T.:

Igorpluggen?

HM

Re: Seriel -> USB chip

Hej Harald

Hvad er Igorpluggen?

Re: Seriel -> USB chip
Hej

http://www.cesko.host.sk/IgorPlugUSB/IgorPlug-USB%20%28AVR%29_eng.htm

Mvh Hauge

Re: Seriel -> USB chip

OK - Tak. Kigger pE5% det,

Mvh.

T.

Re: Seriel -> USB chip
Den 19.06.2011 16:32, skreiv T.:

Forløperen for det produktet ligger som en "aplivation note" på ATMEL
sin side:

http://www.atmel.com

Den burde finnes som dokument under TINY2313.

Han bygger "prototypen" og la den ut på nettet. Selve kretsen kan du
kjøpe og programmere selv.

HM

Re: Seriel -> USB chip

Hej Harald

Mon det er denne, du mener? http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documen=
ts/doc2556.pdf

Re: Seriel -> USB chip
Den 20.06.2011 17:33, skreiv T.:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2556.pdf
Det er nok den, ja.

Programmet ligger også på nettet. Det er i alle fall en billig løsning.

HM

Re: Seriel -> USB chip

Hvordan kan du dog mene at 25kr/chip er dyrt?:

FT232RL SSOP:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name3D%768-1007=
-1-ND

-

Hvad med ARM (de er ogsE5% i iPhones og lego!) med USB - efter kF8%b kan
bl.a. diagram downloades:

20 EUR
LPC1343 QuickStart Board:
http://www.embeddedartists.com/products/boards/lpc1343_qsb.php
Citat: "...
The USB-ISP mode where the board will enumerate as a USB Mass storage
device on a Windows PC. Just copy the compiled binary file to the
storage device.
..."

169 EUR
LPC1788 Developer's Kit:
http://www.embeddedartists.com/products/kits/lpc1788_kit.php?tab3D%spec

-

Hvis man ikke har nok udfordringer kan kF8%be disse - ved ikke om de
virker med LPC1788 kittet:

79 EUR
With touch screen
3.2 inch QVGA LCD Color Display:
http://www.embeddedartists.com/products/displays/lcd_qvga_32.php

Re: Seriel -> USB chip

Det er det som end heller ikke. Men nE5%r jeg stE5%r og skal lave ca. 40
print, kunne det da vE6%re rart, at kunne fE5% denne del af boardet ned i
pris. Controlleren koster jo mindre end de 25 kr. (ATmega324P)

Fede kits. Skal da lige se, om de har noget lignende til AVR!

Re: Seriel -> USB chip

Hej!

Synes du 25kr/chip er dyrt?:

FT232RL:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name3D%768-1007=
-1-ND

-

Kig evt. ogsE5% pE5% ARM (anvendes i iPhones og LEGO) med USB:

[...]

Har eleverne ikke udfordringer nok er der - ved ikke om de virker med
LPC1788:

79 EUR
With touch screen
3.2 inch QVGA LCD Color Display:
http://www.embeddedartists.com/products/displays/lcd_qvga_32.php

Re: Seriel -> USB chip

Billigere vides ikke, men
http://www.prolific.com.tw/eng/products.asp?id59 %

og http://www.ftdichip.com /

/Hans

Re: Seriel -> USB chip

Hej Hans

PrF8%ver da lige at kigge pE5% den.

Re: Seriel -> USB chip

Hvor kan denne kF8%bes? Har prF8%vet de sE6%dvanlige leverandF8%rer
(Elektronik-lavpris, Cypax, Arrow, Elsupply, RS og Farnell) men uden
held.

Re: Seriel -> USB chip

Et sted at starte var nok her
http://www.prolific.com.tw/eng/contact-distributors.asp og så sende en
eller flere af diise en mail. Nogle gange kan man også købe direkte af
fabrikanten, og lige med denne slags produkt her, er det nok at
foretrække da der findes en del kopi produkter der ikke lever op til
spec.

/Hans

Site Timeline