Seriel port til at styre dioder

Hej folkens.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et kredsløb, der via. signalet fra PC'en
seriel port kan styre nogle dioder (altså hvorvidt de lyser eller ej).

Men da mit kendskab til elektronik er meget begrænset, kunne jeg godt bruge
noget hjælp til at få det lavet.

Jeg ved heller ikke hvor svært det ville være at lave sådan et kredsløb.

Her står der noget om seriel porten (RS-232), hvis i ikke kender alt til
den:

http://www.evergreen.edu/biophysics/technotes/electron/serial.htm

Jeg håber i vil hjælpe.

Klaus.

Re: Seriel port til at styre dioder
Hey....

Hvor mange led skal du bruge ??

er det kun 2 eller få , er der ikke meget hardware i det..

men er det mange, er det nemmeste tror jeg med med en uC.... ellers skal du
ud i noget med skifteregister på rettte frekvens.. o.s.v

og jo, tror de fleste kender com-porten

af software... ja så syntes jeg jo VB (endnu, kan ikke C, men det kommer)
når det gælder VB
--
Mvh Kasper

Re: Seriel port til at styre dioder

Så mange som muligt, hvor vi stadig kan tale om et simpelt kredsløb.

Det regnede jeg heller ikke med :o)

du

Det lyder kompliceret - f.eks. hvad er en uC?

...  men jeg kom til at tænke på om parallel porten giver bedre
muligheder... den arbejder svjv. ikke med baudrate o.s.v.

http://www.evergreen.edu/biophysics/technotes/electron/parallel.htm

Måske man kunne bruge data bit 0 - 7.

Det er jo også noget med at kun en enkelt eller 2 pins på seriel porten kan
slåes til/fra - de andre er kun slået til meget midlertidigt.

Software delen har jeg helt styr på .. Så den kan jeg sagtens klare selv.
Det er elektronik delen hvor jeg er helt lost.

Re: Seriel port til at styre dioder

Ja, _laaangt_ lettere en ULN 2004 eller flere direkte på databenene og
dioder på "den anden side", så er du kørende.

Epanorama.net har måske det du leder efter.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Seriel port til at styre dioder

Jeps! http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/parallel_output.html

Takker.

Re: Seriel port til at styre dioder

Velbekom, epanorama er en vidunderlig samling af links.

Klaus

Re: Seriel port til at styre dioder

Ja det må man sige.

Så det eneste der er i det er en diode og en 470 ohm's modstand. Men kan du
forklare mig hvorfor det lige er 470 ohm der skal til?

Ville man kunne lave en ligende system, der får strøm fra strømforsyningen i
stedet så den måske virker med lidt størrere dioder... eller lyser lidt
kraftigere?

Han skriver jo at strømstyrken ikke er ret stor (og tilmed variabel) i
parallelporten så modstanden får dioden til at lyse acceptabelt kun.

Re: Seriel port til at styre dioder

du

Strømbegrænsning, 5 volt til en lysdiode, er lige rigeligt.

Så skal du have gang i transistorer (jeg vil alligevel ikke råde dig til at
trække lysdioder direkte), eller endnu lettere en ULN 2004
http://www.disca.upv.es/aperles/web51/pdf/5279.pdf
Den har "open collector" det vil sige den er transistor og modstand
indbygget et hus og at output er uafhængig af forsyningsspændingen. Den kan
også bruges til at trække relæ'er.

Klaus

Re: Seriel port til at styre dioder
at
kan

Dvs. man kan forbinde 7 data pins fra parallel porten til ULN 2004's IN 1-7,
og GND fra parallel porten til ULN 2004's GND og så ellers forbinde 7 dioder
til den OUT 1 - 7 og så er det dét?

Re: Seriel port til at styre dioder

lave

Jeg sætter stor pris på at du gider at bruge tid på mine nybegynder
spørgsmål :o)

Og apropos begynderspørgsmål. Hvis jeg skal have modstand til dioderne,
hvorfor er den der UN2004 så med i kredsløbet? (hvad er dens funktion i
kredsløbet?)

Re: Seriel port til at styre dioder

Det går nok, mpske du kan hjælpe igen på et andet tidspunkt? Sådan er usenet
:-)

Strømforstærkning.

Dú kan ikke trække særligt meget strøm ud af en parallelport, det ville være
træls at ødelægge den. ULN'en eller transistorer vil beskytte din
printerport, Modstanden til dioden er ganske normal.

Klaus

Re: Seriel port til at styre dioder

Nu er der sikkert mange forskellige typer dioder, der kører på forskellige
strømstyrker.

Hvordan ville du betegne disse dioder hvis du skulle købe nogle ved din
lokale "elektronikpusher"?

Re: Seriel port til at styre dioder

Faktisk ikke så mange.

En let hovedregel på lysdioder er at de lyser fint ved 10 mA og har ca. 2
volt over sig. Undtaget heraf er  blå og hvide lysdioder, de skal have ca. 4
volt.

 > Hvordan ville du betegne disse dioder hvis du skulle købe nogle ved din

Lysdioder......

Klaus

Re: Seriel port til at styre dioder
On Mon, 21 Jul 2003 01:44:57 +0200, "Klaus Petersen"

Eller med en 8255 har man 2*8 + 2*4 bit ialt 24 bit, og er det ikke
nok er det bare at fylde på med 8255er.
Der er massere af konstruktioner med denne. De fleste dog til ISA
bussen.

/Hans

Re: Seriel port til at styre dioder

Måske sådan noget som et BR847 byggesæt kan bruges?

http://www.brinck.dk /

Site Timeline