Seriel komm. mellem GPS og PC - hvordan?

Hejsa!

Jeg har en ældre håndholdt GPS med et stik til seriel kommunikation, og jeg
vil gerne have kommunikation mellem GPS og PC op at stå. Jeg tror at jeg har
styr på benforbindelser ind i PC'ens 9-polede stik. Ret mig gerne hvis noget
er forkert:

2 - Data ind i PC
3 - Data ud fra PC
5 - GND
Alle de der kontrolkommandoer som "klar til at sende" o.s.v. håndterer
GPS'en vist ikke.

Det originale kontrolprogram til GPS'en kan jeg ikke installere. Dels er det
på disketter :-) og for det andet er der fejl i det så det fryser konstant
(kan jeg huske fra år tilbage). Derfor:

Hvilket program kan som det primære modtage data fra GPS (f.eks. den rute
der er sejlet/gået)

Hvad med overførsel af kommandoer til GPS'en som at overføre foretrukne
punkter? Dette må gerne være et rpogram der kan indeholde nogle
"makroer/scripts" så jeg kan lave en "genvej" til at oprettet et punkt og
diverse dollartegn, kommaer, og #-koder på forhånd er lagt ind. De koder har
jeg i manualen men ville da gerne være fri for at taste dem HVER gang :-)

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

Der er ikke så meget elektronik i dette men lad gå...

Der findes tonsvis af programmer der kan vise data (NMEA data) fra GPS,
enten logge eller vise data på et kort.
Et godt sted at starte er:
http://vancouver-webpages.com/peter/index.html

Et klassisk og meget rost program er:
http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm

Et program som jeg selv bruger meget er OziExplorer (det er ikke et gratis
program):
http://www.oziexplorer.com /

Der er Seaclear (som vist nok er gartis)
http://www.sping.com/seaclear /

Eller GARtrip
http://www.gartrip.de /

Fælles for de fleste programmer er at de kan indstilles til forskellige GPS
fabrikater og derved sende/modtage f.eks. tracks, ruter, waypoints etc. i de
formater som kræves af den pgl.GPS enhed.
De findes også masser af GPS programmer til Pocket-PC.

En mere velegnet nyhedsgruppe burde være news:dk.teknik.satellit.navigation
Problemet er bare at de der næsten kun diskuterer dør til dør
bilnavigationsanlæg og sjældent teknik.
Ellers er der bl.a.: news:sci.geo.satellite-nav

--
hilsen Ole

Re: Seriel komm. mellem GPS og PC - hvordan?

Hvis det ikke virker er kredsen MAX232 din ven. GPS'en forventer sikkert
et rigtigt RS232 interface, og ikke de TTL niveauer moderne PC'er udsætter
folk for.

www.aprsgruppen.dk er din ven. Der er et program der hedder UIWiew det kan
plotte din egen rute på et kort. Glem alt om den trådløse del den kræver
at du er radioamatør.

Vy73 de OZ1GNN

Site Timeline