Septor Relæ

Kikker lidt efter et septor relæ

(for dem der ikke ved det, er det et relæ man bruger hvis man sætter et
ekstra batteri på en bil, hvor der skal forbruges strøm eks. når bilen er
slukket, septorrelæet sører for at kun ekstra batteriet bliver tappet for
strøm, den lukker simpelthen af til hovede batteriet, og når man så starter
bilen lades først hovedbatteriet op før septor relæet lukker op og lader på
det andet batteri)

Men de er forholdsvist dyre dem jeg har kunnet finde.. så jeg tænkte,, kan
man ikke lave et selv?? nogle der har et diagram, eller ved hvor det findes?

//Brian

Re: Septor Relæ

I princippet sætter du vel bare to batterier i parallel blot med en diode
imellem de to plusser. Anoden skal hen til det batteri der ikke må tappes
tørt og katoden skal hen til brugsbatteriet. Bare et gæt :-) Hvis man stadig
kan få germaniums dioder bliver der kun et spændingsfald på 0,2 volt nå der
lades på batterierne

Mvh
Allan

Re: Septor Relæ

I praksis er det ikke helt så let ;-)

http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm

mvh
JBH

Re: Septor Relæ
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id ='218240'&page=1&p_cat_id='237'&menuguid=2

Måske det her er noget den kan bruges.
Kender ikke noget til hvordan den virker.

Re: Septor Relæ

Det er bare en strømforsyning der giver en fast spænding ud på 13,8
Volt. (eller 14 eller 14,4)
Men det er ikke altid der er tilstrækkelig med spænding til at forsyne
med, så der er de bygget somt SMPS, sådan i korte træk.

/Hans

Re: Septor Relæ
LED sendte dette med sin computer:

Jeg tror ikke det kan betale sig at lave det selv med mindre man vil
nøjes med diodeløsningen, og så tabe ca. 0,7V i ladespænding med fare
for at batterierne ikke bliver fuldt opladet.

Jeg købte sådan et her sidste år til båden:
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Skillerelae/index.htm

Og det var svjh. noget billigere end det relæ som Kjøller sælger.
Prisen er steget noget, kan jeg se. Jeg gav ca. 600 kr for relæet. Det
var muligvis på tilbud dengang.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Septor Relæ

Man kan sagtens omgå diodetabet, så ekstrabatteriet får samme spænding som
hovedbatteriet.

http://www.electro-tech-online.com/general-electronics-chat/32118-using-mosfet-diode-replacement.html

Men forbindelsen mellem batterierne skal jo stadig afbrydes når generatoren
ikke lader. Måske løsningen kunne være et et simpelt relæ mellem
batterierne, evt. med en modstand/strømbegrænser mellem. Relæet styres af
tændingen.

mvh
JBH

Re: Septor Relæ

Jeg plejer at bruge et simpelt 70A relæ til den opgave. KL30 på
startbatteri, 87 til forbrugsbatteri, 85 til stel og 86 til D+ på
generatoren. Det er en nem og billig løsning, der fungerer udemærket. Relæet
få bla. hos Mekonomen til lige under 100,-

Martin

Re: Septor Relæ

Det forudsætter at generatoren er med D+.
En generator med L terminal kan som regel ikke klare mere end 100mA(inaktiv
lampe) eller 1A(aktiv lampe) på lampe terminalen.
NB. Det står som regel ikke på generatoren om den er med aktiv eller inaktiv
lampe.

--
Uffe Bærentsen

Re: Septor Relæ

Hej Brian.

Jeg bruger løsningen nederst på siden, tre dioder (press-fet) i en
køleplade.

http://www.victronenergy.com/upload/documents/AR010100-rev003.pdf

--
Mvh.
Monner.

Re: Septor Relæ

Er det ikke noget klyt...Hvordan kommer generatoren igang  med at producere
strøm, når laderegulatoren først får strøm når generatoren lader.?

mvh
JBH

Re: Septor Relæ
Hejsa,

Generatoren magnetiseres gennem ladelampen, som ikke er vist på
diagremmerne.

Ideen er god nok med at indsætte diode C; Denne vil hæve ladespændingen med
ca. 1V, hvilket så kompenserer for spændingsfaldet over diode A og B -
Akkumulatoreren bliver opladet med den korrekte spænding.

/Claus

Site Timeline