Septor Relæ

Kikker lidt efter et septor relæ

(for dem der ikke ved det, er det et relæ man bruger hvis man sætter et ekstra batteri på en bil, hvor der skal forbruges strøm eks. når bilen er slukket, septorrelæet sører for at kun ekstra batteriet bliver tappet for strøm, den lukker simpelthen af til hovede batteriet, og når man så starter bilen lades først hovedbatteriet op før septor relæet lukker op og lader på det andet batteri)

Men de er forholdsvist dyre dem jeg har kunnet finde.. så jeg tænkte,, kan man ikke lave et selv?? nogle der har et diagram, eller ved hvor det findes?

//Brian

Reply to
LED

"LED" skrev i meddelelsen news:4b69c2ef$0$36560$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

I princippet sætter du vel bare to batterier i parallel blot med en diode imellem de to plusser. Anoden skal hen til det batteri der ikke må tappes tørt og katoden skal hen til brugsbatteriet. Bare et gæt :-) Hvis man stadig kan få germaniums dioder bliver der kun et spændingsfald på 0,2 volt nå der lades på batterierne

Mvh Allan

Reply to
Stampe

"Stampe" skrev i en meddelelse news:4b69ddb6$0$271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

I praksis er det ikke helt så let ;-)

mvh JBH

Reply to
JBH

'218240'&page=1&p_cat_id='237'&menuguid=2

Måske det her er noget den kan bruges. Kender ikke noget til hvordan den virker.

Reply to
Leo

Det er bare en strømforsyning der giver en fast spænding ud på 13,8 Volt. (eller 14 eller 14,4) Men det er ikke altid der er tilstrækkelig med spænding til at forsyne med, så der er de bygget somt SMPS, sådan i korte træk.

/Hans

Reply to
Hans Kjærgaard

LED sendte dette med sin computer:

Jeg tror ikke det kan betale sig at lave det selv med mindre man vil nøjes med diodeløsningen, og så tabe ca. 0,7V i ladespænding med fare for at batterierne ikke bliver fuldt opladet.

Jeg købte sådan et her sidste år til båden:

Og det var svjh. noget billigere end det relæ som Kjøller sælger. Prisen er steget noget, kan jeg se. Jeg gav ca. 600 kr for relæet. Det var muligvis på tilbud dengang.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

"Ole Pagh" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@xjyllingesydx.xdk...

Man kan sagtens omgå diodetabet, så ekstrabatteriet får samme spænding som hovedbatteriet.

Men forbindelsen mellem batterierne skal jo stadig afbrydes når generatoren ikke lader. Måske løsningen kunne være et et simpelt relæ mellem batterierne, evt. med en modstand/strømbegrænser mellem. Relæet styres af tændingen.

mvh JBH

Reply to
JBH

Jeg plejer at bruge et simpelt 70A relæ til den opgave. KL30 på startbatteri, 87 til forbrugsbatteri, 85 til stel og 86 til D+ på generatoren. Det er en nem og billig løsning, der fungerer udemærket. Relæet få bla. hos Mekonomen til lige under 100,-

Martin

Reply to
Martin Bjerre

"LED" skrev i en meddelelse news:4b69c2ef$0$36560$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Brian.

Jeg bruger løsningen nederst på siden, tre dioder (press-fet) i en køleplade.

Mvh.
Monner.
Reply to
Monner

"Monner" skrev i en meddelelse news:4b6b129f$0$36564$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Er det ikke noget klyt...Hvordan kommer generatoren igang med at producere strøm, når laderegulatoren først får strøm når generatoren lader.?

mvh JBH

Reply to
JBH

"Martin Bjerre" skrev i en meddelelse news:4b6b10d4$0$56767$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det forudsætter at generatoren er med D+. En generator med L terminal kan som regel ikke klare mere end 100mA(inaktiv lampe) eller 1A(aktiv lampe) på lampe terminalen. NB. Det står som regel ikke på generatoren om den er med aktiv eller inaktiv lampe.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Hejsa,

Generatoren magnetiseres gennem ladelampen, som ikke er vist på diagremmerne.

Ideen er god nok med at indsætte diode C; Denne vil hæve ladespændingen med ca. 1V, hvilket så kompenserer for spændingsfaldet over diode A og B - Akkumulatoreren bliver opladet med den korrekte spænding.

/Claus

Reply to
Claus