Sensorstyret knap

Halløj. Jeg har tænkt på at gå igang med et lille projekt. Det drejer
sig om at have en sensor, jeg fører hånden henover og vupti mit cdrom
åbner/lukker i bedste B&O stil.

Jeg har prøvet at søge på diverse online elektronik bikser og har også
fundet en del sensorer, men, da jeg ikke er den store elektronik
champ, kan jeg ikke finde ud af hvilken jeg skal bruge til mit formål.
Sensoren skal helst være så lille som mulig.

Der for ville jeg blive glad hvis der var nogen der kunne fortælle mig
hvilken sensor jeg skal bruge og evt. et link til hvor den kan købes.

Jeg har en idé om hvordan jeg får det lavet, men hvis i sidder derude
og ved hvordan vil jeg meget gerne høre om det

Kristoffer

Re: Sensorstyret knap
Hej Kristoffer

Jeg kunne forestille mig at bruge en IR reflexdetektor, det er en IR
sender og modtager indbygget i samme hus. De fåes i mange
størrelser bl.a. i noget der minder om et transistorhus. Ideen vil
så være at sende et moduleret signal ud, det reflekteres så af
hånden og detekteres af modtageren.

Mvh Max

Re: Sensorstyret knap

Ved du om det er noget der er til at få fat på? Har søgt lidt på
google, men uden videre resultat.

Kristoffer

Re: Sensorstyret knap
Hej Kristoffer

Man kan lave dem selv, men der findes mange typer at vælge
imellem hvis man vil købe, du kan se nogle her, gå på

http://www.rsonline.dk

og søg på 194-4018

Mvh Max

Re: Sensorstyret knap

kig på de IC's http://www.qprox.com/ har.
Du skal nok kigge på den der hedder QTouch™ QT11x, glo lidt i databladet
til det.
Deres ic'er er utroligt nemme at sætte op og du kan bruge enhver
metalisk genstand som sensor.
Dog skal det siges at jeg har haft mest held med QMatrix serien når det
gælder at man ikke må røre "knappen." Disse er dog noget sværere at få
til at "trigge" på det rigtige tidspunkt, da de kræver en føler med
meget små kabler... men læs på det.

Re: Sensorstyret knap

Tak for input. Kigger lidt på det...

Re: Sensorstyret knap

Nu har jeg fået kigget lidt på deres produkter, og må sige at de
virker som meget lækre. Det er egentlig ikke så vigtigt at jeg skal
blafre med hånden over en sensor for at den åbner, og efter hvad jeg
har kunnet forstå om QT11x, så laver den en form for "touchscreen" på
plastik/glasoverflader, hvilket jeg også ville være yderst tilfreds
med.

Har prøvet på at finde ud af hvor jeg evt. kan købe dem (QT11x). Har
fundet ud af et jeg som privat ikke kan handle online hos farnell, så
ville lige høre om de eneste muligheder er at kontakte farnells danske
salgsafdeling eller vælge en af deres tyske leverandører? Ellers
kender du evt. til andre leverandører?

Re: Sensorstyret knap

De gør enhver metal genstand til en føler, hvis denne føler så bliver
lavet med en ordentlig kondensator så den bliver kraftig nok kabn den
føle igennem de fleste materialer. Den kan også laves så du skal røre
ved genstanden.
Du kanb prøve at købe dem hos farnell.dk QTouch serien koster omkring
30kr og QMatrix omkring 60kr. også skal du bare bruge nogle forskellige
kondensatorer til at prøve dig frem med, de anbefalede startværdier står
i databladet.

Re: Sensorstyret knap

Hov, vidste ikke man ikke kunne købe hos farnell privat.. kender ikke
andre forhandlere desværre... :(

Re: Sensorstyret knap

Der stod jeg skulle kontakte salgsafdelingen hvis jeg ville handle
privat, så det prøver jeg lige. Du skal have tak herfra ihvertfald...

Re: Sensorstyret knap

I nogle isenkræmmere forretninger kan man købe for ca. Kr. 75,- et fake
videokameraer, som kører fra side til side i en periode, hvis nogen går
forbi.

Det er lidt noget billigt skrammel men de virker (dog ikke i mørke).

Det er muligt at du kan skille sådan et ad og bruge elektronikken til din
egen konstruktion.

Der er et hul på nogle få millimeter i kameraet, som en foto modstand
registrerer lys ændringer i gennem.

Tom

Site Timeline